Val av microcontroller

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
evert2

Inlägg av evert2 »

Chribbe76: "Har du skaffat motorerna?"

Nej, jag har faktiskt inte köpt nånting ännu, skall köpa ett spänningsaggregat och en programmerare först. Därför frågade jag om vilken microcontroller jag borde använda till projektet....vill ju inte köpa "fel" programmerare.

Edit (tillägg):Kan inte etsa kretskort heller för den delen(har inget etsbad å UV-låda) så det är omöjligt för mig att bygga en! Nåja nånstans måste man ju börja. Har i allefall köpt en lödstation samt en skrivare (för att kunna göra printa ut layout på kretskort mm).
evert2

Inlägg av evert2 »

Chribbe76 skrev:
Om man tycker avläsningen av kodskivorna är jobbigt så finns det färdiga kretsar som kan räkna åt dig.
Nån som vet vilka kretsar som har denna eminenta funktion. :roll:
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

evert2 skrev:Edit (tillägg):Kan inte etsa kretskort heller för den delen(har inget etsbad å UV-låda) så det är omöjligt för mig att bygga en! Nåja nånstans måste man ju börja. Har i allefall köpt en lödstation samt en skrivare (för att kunna göra printa ut layout på kretskort mm).
Du behöver vatten, etspulver (finns hos t ex Bhiab, Elfa eller Kjell) och t ex en glasskål (som tål värme). Så var etsbadet fixat. För belysningen fungerar vanliga lysrör. Det är hur enkelt som helst, så länge man inte krånglar till det.
evert2

Inlägg av evert2 »

Sen ska man ju borra hål i kretskortet...menmen en dremel kostar väl inte så mycket (hoppas jag)
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jo, det klart. Men en Dremel har man nytta av till allt möjligt. Annars får väl köra ytmonterat så länge. ;)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Här finns några kretsar som räknar quadrature.

http://we.home.agilent.com/USeng/nav/-5 ... .0/pc.html
Decoder-varianterna är bara räknare
Controller-varianterna verkar även ha pwm och kanske ännu mer godsaker

Tyvärr behöver dom en klockpuls på 14Mhz(max)

Du kan även hitta Code-Wheels och Incremental-Encoders där i krokarna.
evert2

Inlägg av evert2 »

Det tackar jag för :) , jag har faktiskt jagat efter info om såna kretsar i mer en en timme ikväll utan att lyckas hitta nåt :evil: .....ska gå å lägga mig nu....kolla datablad å annat imorrn.
evert2

Inlägg av evert2 »

Vilka j#@*a priser nästan 22 dollar för en ENKEL variant (kvadraturenkoder m. räknare)

Å den avancerade varianten (som i stort sköter hela regleringen av en motor) kostar över 50 dollar. :cry: ......nja det får bli nån annan lösning, typ det hedis å MicaelKarlsson föreslog....ja menar det blir ju billigare att köra med 2-4 microcontroller istället!
evert2

Inlägg av evert2 »

Nåja, nån PIC-krets blir det iallafall. Köpte en pic-programmerare på Kjell&Co....den här:

Bild
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Välkommen in i PIC-världen! :wink:
evert2

Inlägg av evert2 »

I samband med köpet av programmeraren så inhandlade jag dessutom en 16F877A . Har ju programmerat PIC innan men det är ju ett par år sedan så det tar lite tid innan kommit igång (har lite svårt med initiering, konfigurering av oscillator mm) dessutom måste jag ha koll på minnesbankerna ( :evil: krångel) :roll:
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Äsch, jag som precis tänke säga att du skulle skaffa AVR :evil:
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja, men inte ÄN! :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Har aldrig hållit på med pic så den kan jag inte uttala mig om, men AVR har jag bara goda erfarenheter av, Lättbegriplig manual och GCC C kompilator... mumma...
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Och väldigt snabba också. Elfa har en AVR med 20MIPS för under 30kr + moms. Den har även alla hårdvarugrejer som alla andra har, typ I2C, dubbal USART osv. Jag _TROR_ även den klarar både multiplikation och division i hårdvara :)
Skriv svar