
När ska du göra armen motorstyrd då?

 Sedan har vi ju trycket, tidigare i tråden kan man läsa att olika tryck kräver olika strömmar och tider, vad är det optimala förhållandet mellan tryck/ström/tid?
 Sedan har vi ju trycket, tidigare i tråden kan man läsa att olika tryck kräver olika strömmar och tider, vad är det optimala förhållandet mellan tryck/ström/tid?  Jag förljer tråden med spänning...
 Jag förljer tråden med spänning... 
 
 har för mej att dom pallar 6000-7000A st (paralellkopplade) och dom e vattenkylda liksom trafon,strömledarna & inte minst elektroderna .
 har för mej att dom pallar 6000-7000A st (paralellkopplade) och dom e vattenkylda liksom trafon,strömledarna & inte minst elektroderna .Nej svetsarna i kärnan gör ingen skillnad förutom att det blir högre tomgångsförluster. Transformatorer blir inte mättade av kortslutning, så det är inget problem. Var det metallbitar tvärs över mellan lindningarna på din transformator?Henry skrev:Att bladen i kärnan på en MOT är svetsade skapar förstås en del virvelströmsförluster men tror inte det påverkar utströmmen så värst mycket trots allt. Hade jag tagit bort den del i trafon som skapar strömbegränsningen så hade jag nog fått ut den ström på sekundären som enbart resistansen i primärlindningen i sig begränsat genom trafon då jag tror att trafon agerat som i princip en direkt kortslutning mot nätet då den mycket väl kunnat bli mättad och då hade jag nog blåst säkringen direkt. Fast en hel del ström hade man nog fått ut under den millisekunden.
 Det som bestämmer hur mycket effekt man kan få ut är bara förlusterna i lindningarna. Större kärnor har fördelen att förutom att det ryms mer (tjockare t.ex.) tråd så krävs det färre varv för samma spänning då mättnadsflödet är större pg.a. ökad kärnarea.
 Det som bestämmer hur mycket effekt man kan få ut är bara förlusterna i lindningarna. Större kärnor har fördelen att förutom att det ryms mer (tjockare t.ex.) tråd så krävs det färre varv för samma spänning då mättnadsflödet är större pg.a. ökad kärnarea.