Verktygsväxlare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
minken

Verktygsväxlare

Inlägg av minken »

Hejsan är de någon här som har kunskaper om att använda en verktygsväxlare i mach3 och vilken hårdvara som behövs.

Min växlare behöver 24v i ungefär 2 sekunder för att sedan backa i nån sekund
så den låser, samma sak upprepas för varje gång den ska vridas ett tredjedels varv och på så sett få fram ett verktyg.

Har hittat innan om någon som använde en Plc för att fixa de men finns de inget smidigare sätt?

//krille
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Det låter som att det är en EMCO växlare det där... Jag hjälpte Bengt här på EF för ett par veckor sedan att få just en sådan att fungera, men där fanns det en givare som indikerade att man "passerat" ett varktyg. Är det inte det på din? (Han hade iofs 6 verktyg på sin om jag inte minns fel)

Bengts M6-macro finns på forumet på Machsupport.com jag har inte direkt länken nu men du borde kunna hitta det om du söker, annars kan jag kolla upp det senare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://www.machsupport.com/forum/index. ... l#msg44905

Här hittar du macrot som H.O hjälpte till med, fungerar kanon i min lilla Emco. Kräver endast en ingång och utgång och ingångar är det ju ont om då man bara har en skrivarport tillgänglig.
minken

Inlägg av minken »

Nepps de sitter inga givare alls, men de kanske man skulle försöka skruva på.

Behövs de bara en eller ska de vara nått så den vet att de är verktyg 1 den har fått i?

Hittar inte vilken hårdvara han använde :S.. men finns de färdigt att köpa?

Tack för hjälpen så länge :)
Skriv svar