Elcykel
Elcykel
HEj
jag har funderat på o bygga en eldriven cyckel
ja har en elmotor från en motoriserad sparkcyckel men den är lite klen så jag undrar ifall det kan gå med en startmotor till bil.
En bilstartmotor kanske drar för mycket batteri me vart kan man annars få tag i en billig men stark elmotor ?
den ska gå på 12 till 24 volt (jag har två 12 volts blyaccar hemma)
//Ändrade titeln från:"el cyckel" till "elcyckel"
//lgrfbs
Jag ändrade också. Från "elcyckel" till "Elcykel".
//Jimmy
jag har funderat på o bygga en eldriven cyckel
ja har en elmotor från en motoriserad sparkcyckel men den är lite klen så jag undrar ifall det kan gå med en startmotor till bil.
En bilstartmotor kanske drar för mycket batteri me vart kan man annars få tag i en billig men stark elmotor ?
den ska gå på 12 till 24 volt (jag har två 12 volts blyaccar hemma)
//Ändrade titeln från:"el cyckel" till "elcyckel"
//lgrfbs
Jag ändrade också. Från "elcyckel" till "Elcykel".
//Jimmy
-
- EF Sponsor
Nu antar jag att du avser att lägga till motor på en "vanlig" cykel och det heter "cykel med hjälpmotor" och det finns tydliga gränser enl. lagen:
* Motorn får inte vara på mer än 250W.
* Motorn ska progressivt minska krafttillskottet till att vid 25km/t inte ge tillskott alls.
Jag har kollat ganska mycket på detta i samband med ett igångvarande projekt så tro mig, det är sant. Jag har fått utdrag från polisen och VägVerket om just detta samt en del annat.
* Motorn får inte vara på mer än 250W.
* Motorn ska progressivt minska krafttillskottet till att vid 25km/t inte ge tillskott alls.
Jag har kollat ganska mycket på detta i samband med ett igångvarande projekt så tro mig, det är sant. Jag har fått utdrag från polisen och VägVerket om just detta samt en del annat.
Senast redigerad av Icecap 9 juni 2008, 07:05:19, redigerad totalt 1 gång.
Kan väl liknas vid att köra icke godkänd klass II moped utanför inhägnat område kanske, enligt polisens sida är det 500kr böter, eller 1500 om man saknar mopedhjälm. om man liknar det vid segways som "är mest lika fordonstypen moped klass II, men uppfyller inte kraven för att godkännas som moped"
för att va laglig måste du ha sensor vid pedalerna så den bara driver om du samtidigt trampar.
rekommenderad skyddsutrustning för att köra segway:

för att va laglig måste du ha sensor vid pedalerna så den bara driver om du samtidigt trampar.
rekommenderad skyddsutrustning för att köra segway:

Nu sitter inte "c":t i mitten utan i mitten finns ingen bokstav. "c":t sitter litet till vänster om mitten. Rätt ska vara rätt
Har också tänkt bygga en elcykel. Projekt 396. Man måste alltså trampa för att den ska vara godkänd när den driver. Står det någonstans i lagen hur fort man måste trampa? Ett varv/timma tycker jag verkar lagom
Håkan

Har också tänkt bygga en elcykel. Projekt 396. Man måste alltså trampa för att den ska vara godkänd när den driver. Står det någonstans i lagen hur fort man måste trampa? Ett varv/timma tycker jag verkar lagom
Håkan