Problem med LCD teckendisplay [Löst]
Men... vilken del förstår du inte?
Displayen drar 190mA utan BL... det är felkopplat eller dött. Comprende amigo?
Och på ett felkopplat/dött display försöker du nu att få kontrast...
Hallåååå???
OK, jag ska förtydliga lite: DET FUNGERAR INTE!!!! TRASIGT!! KAPUTT!!! PAJ!! Iaf. i den nuvarande koppling.
Ett tecken-LCD brukar ligga på 1(-3)mA + BL i strömförbruk, lägg till 20mA (mycket högt räknat) för serieinterfacen, det ger att ditt display drar MINST 8x den maximala normala strömförbrukning.
Hitta felet FÖRST och bry dig om kontrasten sedan.
Displayen drar 190mA utan BL... det är felkopplat eller dött. Comprende amigo?
Och på ett felkopplat/dött display försöker du nu att få kontrast...
Hallåååå???
OK, jag ska förtydliga lite: DET FUNGERAR INTE!!!! TRASIGT!! KAPUTT!!! PAJ!! Iaf. i den nuvarande koppling.
Ett tecken-LCD brukar ligga på 1(-3)mA + BL i strömförbruk, lägg till 20mA (mycket högt räknat) för serieinterfacen, det ger att ditt display drar MINST 8x den maximala normala strömförbrukning.
Hitta felet FÖRST och bry dig om kontrasten sedan.
zebs: när skrev jag något till dig? och på vilket sätt anser DU att du har något att säga om det?
Och mitt svenska... du, jag ska ge dig lite extra: jag är mycket tunnhårig, en del överviktig, jag har ett neuro-psykiatrisk funktionshinder och jag är dansk.
Sedär, nu kan du utöka din banalitet lite, räcker det till att du kan känna dig lite mer vuxen?
Och du... lär dig att det finns andra än dig, du behöver inte svara på inlägg som inte är till dig och då speciellt inte med osvenska ord och personangrepp.
Eller som man sa på min pappas tid: "barn ska vara tysta när vuxna talar!"
Och mitt svenska... du, jag ska ge dig lite extra: jag är mycket tunnhårig, en del överviktig, jag har ett neuro-psykiatrisk funktionshinder och jag är dansk.
Sedär, nu kan du utöka din banalitet lite, räcker det till att du kan känna dig lite mer vuxen?
Och du... lär dig att det finns andra än dig, du behöver inte svara på inlägg som inte är till dig och då speciellt inte med osvenska ord och personangrepp.
Eller som man sa på min pappas tid: "barn ska vara tysta när vuxna talar!"
Det handlar ju om civil-kurage, vilket många svenskar idag helt verkar sakna... om jag ser att någon här blir onödigt dåligt behandlad är det klart jag svarar... jag har väl lika stor rätt att skriva i denna tråd som alla andra...
Det finns ingen anledning att ge dryga svar, det var det jag reagerade på... det finns något som heter Netikett, och är du så gammal o vis, så borde ju du om någon veta om detta...
Om du nu måste vara otrevlig så kan du ju vara det mot tvn i en fotbollsmatch, för ett forum är inte det rätta stället....
Det finns ingen anledning att ge dryga svar, det var det jag reagerade på... det finns något som heter Netikett, och är du så gammal o vis, så borde ju du om någon veta om detta...
Om du nu måste vara otrevlig så kan du ju vara det mot tvn i en fotbollsmatch, för ett forum är inte det rätta stället....
Amen!zebs skrev:Det handlar ju om civil-kurage, vilket många svenskar idag helt verkar sakna... om jag ser att någon här blir onödigt dåligt behandlad är det klart jag svarar... jag har väl lika stor rätt att skriva i denna tråd som alla andra...
Det enda otrevliga jag ser i denna tråd kommer från dig! Och då gäller det väl dig också: var det mot TV'n under en fotbollsmatch! Ett forum är ju inte rätt ställe eller hur?
Så kalla det civil-kurage om du vill, jag ger inte mycket för det ändå.
Ska jag vara ärlig skiter jag totalt i om du tycker att jag är dryg eller inte, mcan har ett problem och h*n har inte ens sett till att displayen kan fungera trors påpekande att något är allvarligt fel, alltså är alla frågar om hur man initierar fullständigt onödiga fram till att arbetsvillkoren är ordnade.
Så kalla det civil-kurage om du vill, jag ger inte mycket för det ändå.
Ska jag vara ärlig skiter jag totalt i om du tycker att jag är dryg eller inte, mcan har ett problem och h*n har inte ens sett till att displayen kan fungera trors påpekande att något är allvarligt fel, alltså är alla frågar om hur man initierar fullständigt onödiga fram till att arbetsvillkoren är ordnade.
Jag tror att alla instämmer med dig, Icecap, *i sak*.
Det är inte det det hela handlar om (just nu i alla fall).
De flesta hade nog i detta läge backat tillbaka lite och
medgett att de kanske var lite väl trubbiga i sina/sitt inlägg.
Det är ett öppet forum, och i princip är inga inlägg på forumet
privata, allt kan läsas och besvaras av alla. Om det finns något
som man vill hålla privat finns det PM och/eller mail att ta till.
Nog om det...
Det är inte det det hela handlar om (just nu i alla fall).
De flesta hade nog i detta läge backat tillbaka lite och
medgett att de kanske var lite väl trubbiga i sina/sitt inlägg.
Det är ett öppet forum, och i princip är inga inlägg på forumet
privata, allt kan läsas och besvaras av alla. Om det finns något
som man vill hålla privat finns det PM och/eller mail att ta till.
Nog om det...
Hur som helst, för att fortsätta i sakfrågan nu... det visade sig att jag hade fått ett datablad till en MTC-S20401XFYNSAY istället för till min MTC-S20401XFYHSAY På vilket det framgår (vad jag kan förstå iaf) att det i defaultläget är byglat så att B/L matas av Vdd. Därmed förklaringen till strömmen. Jag har även provat med en likadan display och får samma ström.
Hur som helst så funkar det fortfarande inte, så om vi kan återgå till innan icecaps inlägg till frågan om kontrasten.
Sen är ju forfarande frågan om jag har kopplat fel eller om jag bara initierat fel... Jag har mer eller mindre uteslutit att det skulle vara fel på hårdvaran utan är mer inriktad på att det nu rör sig om sbs...
Så nu är jag lite intresserad av:
I: Är kopplingen rätt?
II: Är det någon som har en initiering av en liknande display (det går alltså antagligen bra med vilken 4x20 display som helst som följer den här standarden, men det vore bra om det är c kod.
PS. Kopplingen är här:

Hur som helst så funkar det fortfarande inte, så om vi kan återgå till innan icecaps inlägg till frågan om kontrasten.
Sen är ju forfarande frågan om jag har kopplat fel eller om jag bara initierat fel... Jag har mer eller mindre uteslutit att det skulle vara fel på hårdvaran utan är mer inriktad på att det nu rör sig om sbs...
Så nu är jag lite intresserad av:
I: Är kopplingen rätt?
II: Är det någon som har en initiering av en liknande display (det går alltså antagligen bra med vilken 4x20 display som helst som följer den här standarden, men det vore bra om det är c kod.
PS. Kopplingen är här: