Problem med LCD teckendisplay [Löst]

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
mcan

Problem med LCD teckendisplay [Löst]

Inlägg av mcan »

Tjenare!

Jag har en MTC-s20401x teckendisplay (20x4 tecken). Det verkar vara en tämligen vanlig display med ungefär samma datablad som de andra. Displayen har stöd för 8 eller 4-bitars input. Den har dessutom en RS232 ingång, och denna har jag valt att köra på. Interfacet är bara en RXD ingång och inget mer.

Jag får ju dock inte skiten att fungera :) Jag har plockat in signalen till PC'n och läst den där utan problem. Jag tror även att jag initierar den korrekt, men det är väldigt svårt att veta...

Dessutom är det nån liten komponnent som blir lite varm. Har inte lyckats klura ut exakt vilken det är ännu, men jag tror att det är ett mostånd eller en JP2? vilket kan vara ett mostånd på 0Ohm?... Kanske är det R6...

Hur som helst, jag har fin matning till kretsen, och vid 5.0V drar den 0.19A

Är det någon som kan tänkas ha någon ide eller erfarenhet av denna displayen, eller rent allmänt kan tänkas komma på något som kunde hjälpa mig så vore jag väldigt tacksam! Det kanske är något i initieringen jag har missat??

Nu initierar jag med:

Kod: Markera allt

Open "com1:9600,N,8,1,CS,DS" For Output As #1
Print #1, Chr$(h12); Chr$(&H38); Chr$(&HF); Chr$(&H1); Chr$(&H2); Chr$(&H6); Chr$(&H13)
(Nu styr jag den rakt från serieporten (med excels visual basic :) men skall i framtiden styra den med en AVRmega162)

Ps. jag är ny här så om jag missat att berätta nått viktigt så säg bara till.

//Markus
Senast redigerad av mcan 11 juni 2008, 12:17:33, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Händer det *någonting* ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

190mA till ett LCD-modul???

Är det inkl. backlight? Om inte är det ALLDELES för högt!
mcan

Inlägg av mcan »

mm det är utan backlight... Kan mycket väl vara för högt men i databladet finns det 3 strömmar:
Idd (B/L off): 20 mA
Iee: 2
Iled: 200 (är detta backlight?)

det blir iallafall 222mA och 190 är mindre än 222... men det är klart... om Iled är B/L så bör det inte vara mer än 22.

Det händer liksom inget direkt... När man sätter på strömmen så blir displayen något ljusare, annars inget. däremot så verkar kretsen som konverterar från RS232 till 8-bit fungera bra... Om jag mäter på 8-bits data portarna med osc. så ser jag typ signalerna. Det kan ju finnas en risk att den är pajj.

Bara att det är så enkelt att dra slutsatsen att det är saken som är pajj och inte man själv så att säga :)
Senast redigerad av mcan 5 juni 2008, 16:56:41, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Nu initierar jag med:.........

Hur vet du att det är rätt ?
mcan

Inlägg av mcan »

Jo jag VET ju inte att det är rätt, men i mitt datablad står det inget alls om initiering, i andra db. däremot så står det lite olika. Just denna initiering har jag fått från en kollega som har använt just den följden (visserligen på en PIC men det spelar ju ingen roll)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag kan naturligstvis inte ha några synpunkter på vad
det står i "ditt datablad" (eller något annat datablad
som jag inte heller har tillgång till), men lycka till i alla fall.
Hoppas att det hoppar igång på något sätt...
mcan

Inlägg av mcan »

Tack tack, vad jag menar med andra datablad är typ de till 4x20 displayer från elfa. De ser i princip likadana ut....

men men... Trevlig helg på er!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är det självklart att kommandona via serieinterfacet
har en direkt koppling till HD44780 kommandon ?
Vilka/vilken ELFA display jämför du med ?
mcan

Inlägg av mcan »

ja det skulle väl vara den från Hebei Jiya Electronics (den översta 20x4 displayen)
Det är nog ganska säkert så att de kommandona är kopplade direkt ja... om du vill så kan jag lägga upp databladet, men inte förns måndag... men det är liksom samma hexkoder för att göra (iallafall de jag har tittat på) kommandon på RS som på parallell.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Du förvirrar mig lite! Vad har du egentligen för datablad på DIN display? Det finns massor av tecken-LCD:er som följer ungefär samma standard, sk 44780-standard. Detta efter en LCD-kontroller som Hitachi gjort och som sitter (eller en klon på den) i många tecken-LCD:er idag. Tyvärr innehåller den inget serieinterface så därför undrar jag lite vad sjutton det egentligen är du har fått tag i och vad databladen säger om den. Söker man på Google efter den beteckning du uppgav så får man inga träffar alls.

Upplys oss gärna! :) Gärna en länk till datablad om det finns så är det lättare att hjälpa dig.
mcan

Inlägg av mcan »

Hehe ok, vad jag har är alltså en display som har 8- eller 4-bitars interface. Det interfacet och resten upp till själva displayen så att säga är antagligen den här 44780 som ni nämner. Det finns också ett serie interface som verkar vara "pålaggt" innan eller ovanför så att säga (som ett lager extra). Vad detta lagret gör är att omvandla seriesignaler till parallella signaler och skicka in dem rakt in på samma pinnar som 8/4 bitars interfacet. Det letar också efter två speciella signaler (0x12 och 0x13) då den antingen sätter SP (heter den va? alltså instr/data pinnen (det finns bara 3 ctrl pinnar och det är inte E och inte RW utan den sista...) hög(0x12) eller låg(0x13).

(Så om man tex vill rensa displayen så är det "nog" tänkt att man skall först skicka 0x12, sen 0x01 (som vanligt) och sen 0x13 om man vill fortsätta skriva).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det hela drar 190mA utan BackLight har du helt andra saker att tänka på än en initiering!!!!

Dessutom: det påbyggda serieinterface utför då initieringen av displayen, du kan möjligen behöva skicka ett kommando som anger vilken sorts display den sitter på (1 eller 2 radigt) vid uppstart.

Men att det drar 190mA utan BL betyder i min bok bara att det antingen är felkopplat och/eller dött.
mcan

Inlägg av mcan »

mm det kan mycket väl vara dött... och felkopplat....

Hur som helst, det lagret kom liksom med displayen, så jag tror inte att man behöver ange det så (alltså hela displayen inkluderar RS interfacet. det är alltså inget hemmabygge, displayen gjordes så, av http://www.microtips.com.tw/cobcharacter.asp )

En märklig sak som någon av er kanske kan förklara för mig? I databladen för de här displayerna (44780) så finns det ett option (om det var i function set, minns inte) där man kan välja just 1 eller 2 radig... och detta är alltså i db:et till min display men även till den från elfa... båda är ju 4 radiga!?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En annan sak...

Ovsett interface så måste LCD modulen ha en korrekt kontrastspänning.
Seriemodulen skulle kunna hantera det, men annars får du fixa
en pot och koppla in den själv. Att du inte ser någonting alls på
LCD'n vid spänningstillslag skulle kunna vara p.g.a fel kont.spänning...
Skriv svar