Ström mäter man inte med att lägga mätsladdarna direkt mellan plus och minus, det blir ju KORTSLUTNING!!. Ström mäter man i serie med belastningen. Jag kan ju trösta dig att spänningen är lite drygt 5 volt U=I*R 0.17A*33 ohm ger 5,61 volt.davegbg skrev:Om jag mäter strömmen mellan polerna utan att ha satt i processorn i sockeln och fortfarande med en parallellkoppling av 3 100ohms-resistorer i kretsen så blir den 170mA. Om jag har processorn i är strömmen fortfarande 170mA ut från ac-adaptern, är det troligt att det är någon felkoppling någonstans då?
Dessutom när jag mäter spänningen på alla portpinnar så varierar de mellan ~1.5 och ~2.8. Ska inte spänningen på dom (vid en frisk processor) alltid vara antingen 0V eller ~5V (matningsspänningen)? (Mätningar i förhållande till VSS (jord))
Portpinnarna har troligen en inresistans på 1 teraohm och det är så mycket att det räcker med att andas på de för att få "insignal" så vad de har för spänning är i början ointressant.
Du min vän i GBG, du måste lära dig elementär mätteknik för att komma vidare och hur det ska gå till vet inte jag, jag har hållit på så länge att jag vet inte hur det var i början.
Protte