Lite småfunderingar från en nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

davegbg skrev:Om jag mäter strömmen mellan polerna utan att ha satt i processorn i sockeln och fortfarande med en parallellkoppling av 3 100ohms-resistorer i kretsen så blir den 170mA. Om jag har processorn i är strömmen fortfarande 170mA ut från ac-adaptern, är det troligt att det är någon felkoppling någonstans då?

Dessutom när jag mäter spänningen på alla portpinnar så varierar de mellan ~1.5 och ~2.8. Ska inte spänningen på dom (vid en frisk processor) alltid vara antingen 0V eller ~5V (matningsspänningen)? (Mätningar i förhållande till VSS (jord))
Ström mäter man inte med att lägga mätsladdarna direkt mellan plus och minus, det blir ju KORTSLUTNING!!. Ström mäter man i serie med belastningen. Jag kan ju trösta dig att spänningen är lite drygt 5 volt U=I*R 0.17A*33 ohm ger 5,61 volt.

Portpinnarna har troligen en inresistans på 1 teraohm och det är så mycket att det räcker med att andas på de för att få "insignal" så vad de har för spänning är i början ointressant.

Du min vän i GBG, du måste lära dig elementär mätteknik för att komma vidare och hur det ska gå till vet inte jag, jag har hållit på så länge att jag vet inte hur det var i början.

Protte
davegbg

Inlägg av davegbg »

Nu har jag kopplat och lött lite till och nu förstår jag lite mer. Borde gjort det innan jag frågade på forumet men jag hoppade väl på en "kick-start". Jag har gått en kurs i elektriska kretsar och fält och även två st. i digitalteknik så jag vill väldigt gärna komma igång med kretselektroniken INNAN jag har möjlighet att gå kretselektronikkursen om 2 år.

Jag mätte för övrigt i serie med motstånden.

Det som förvillade mig var när jag mätte strömmen ut från den regulerade AC-adaptern (som jag brände) och den var 2A när det står på den max 0.5A! Eller betyder det att den TÅL max 0.5A för isf är det ju fruktansvärt korkat att designa den så att den kan leverera 2A, eller?? Den nya adaptern jag använder nu står det 0.5A på och den ger precis det också. Den är icke regulerad och jag har snott den från en mobil som inte saknar den längre :twisted:

I alla fall, jag tackar för de tips jag iaf fick och jag har nu kopplat in en spänningsregulator och en polyswitch för säkerhets skull, fast jag anar att "avbrottstiden" på polyn är alldeles för lång så adaptern hinner bränna om jag kopplar fel men men...
Dessa är såklart i serie med varandra och även den sista komponenten, PIC12F629. Jag har dragit plus och minus till VDD och VSS precis som det står i manualen.

Jag har försökt driva den enda utporten hög via programmering (porten är 5 av 8 pinnar) men när jag kopplar på strömmen så mäter jag (referens från VSS) alla möjliga värden på utpinnarna och de ändras om jag tar ut och sätter i processor igen. Jag antar att processor då inte kör mitt program som jag skrivit, kan det stämma? Antar även att antingen har jag skrivit programmet fel (använder mikroC och följdaktligen C), eller kopplat fel eller är processorn sönder. Hur stor risk/svårt är det att man pajjar en processor?

Skulle någon vilja skicka en hex-fil till en PIC12F629 som kör ett program som driver utporten hög? Bara så jag kan utesluta kopplingsfel. Det vore jättesjysst för jag börjar bli deprimerad här :roll:

PS, jag kan skillnad på ström och spänning och jag kan ohms lag ganska bra :D
davegbg

Inlägg av davegbg »

Jag har förstått att det här är ett proffsforum och jag är jätteledsen att jag råkade skriva nybörjarfrågor här. Om ni bara skickar hexkoden skulle jag dock bli jättenöjd för får jag bara igång processorn så betyder det väldigt mycket för mig eftersom jag väldigt gärna vill lära mig kretselektronik... :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Det är väl inte fel att skriva nybörjarfrågor, du verkar också ta åt dig feedbacken som du får och det uppskattas.

Du kan väl börja med att rita upp ett schema på din exakta koppling. Lista också din kod så kan du säkert få hjälp med att hitta problemet
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ang. "Amatörfråga i ett proffs.forum"

Alla har vi lite amatörfrågor, dom som irriterar är dom som inte tar åt sig och skiter i svaren, sådana brukar få en del åthutningar och mycket dåligt med svar.

Du lyssnar och lär, det uppskattas och jag skulle tro att du kan få precis all hjälp du ber om.

Så var inte ledsen, var glad över att många amatörer (amatör betyder "älskar att göra") här (varav vissa även jobbar professionellt med elektronik) vill "vara med" och hjälpa dig in i elektronikträsket med sena nätter, ölen utbytt mot lödkolv och glädjen vid att se att skiten faktisk fungerar... och det tog bara 3 veckor att hitta felet!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Var försiktig med strömmätningsfuntionen på multimetern. Tänk på att multimetern i det läget är i princip en kortslutning.

Mät spänning istället, det kan du alltid göra utan att kortsluta nåt. Det går i princip alltid att få ut det man vill veta genom att mäta spänningart på rätt ställen.
davegbg

Inlägg av davegbg »

Icecap skrev:Ang. "Amatörfråga i ett proffs.forum"

...med sena nätter, ölen utbytt mot lödkolv och glädjen vid att se att skiten faktisk fungerar... och det tog bara 3 veckor att hitta felet!
Ja den känslan är underbar! Vad man än gör och när det *äntligen* fungerar är det så skönt! 8)

Tack för det nu känns det inte längre som att jag bara stör, verkade som detta skulle bli ett otrevligt forum att kommunicera i men nu verkar det genast mycket bättre.

>>pagge, jag kom underfund med det till slut, det var ju därför adaptern small. Synd att det skulle krävas två stycken bara :roll:

Jag har ju som sagt tagit åt mig av alla tips och jag är verkligen jättetacksam för dom, allt från spänningsregulatorn till karvningen och att strömmätningen faktiskt ger upphov till kortslutning (kom för övrigt på det när jag skulle mäta strömmen över en diod, ahaaa... =)

Så mitt enda problem just nu är att jag inte får PICen att köra igång mitt enkla program. Ska testa lite till nu ikväll annars lägger jag ut kretsschemat och programmet så får vi se om någon kanske kan hitta något fel..
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Skulle någon vilja skicka en hex-fil till en PIC12F629 som kör ett program som driver utporten hög?

Du kan hämta den själv...
http://www.voti.nl/blink/n_index.html

Notera, kör *inte* filerna som har ett "i" i filnamnet.
Varför ? Tja, det får bli en blir hemläxa, låt bara de filena vara... :-)

I ditt fall skulle t.ex http://www.voti.nl/blink/code/b675-1.hex
fungera OK.

Sen vet jag inte varför du vill vänta med att visa koden, det
kan knappast göra någon skada, och kanske spara lite tid för dig.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Jag har förstått att det här är ett proffsforum och jag är jätteledsen att jag råkade skriva nybörjarfrågor här

Äh, WTF?! Du har ju visat precis det de flesta efterfrågar, nämligen att du tar till dig de goda råden. Kör i våld, så länge du inte elektrifierar dig själv eller någon annan :)
SvenW

Inlägg av SvenW »

Vore det ett proffsforum skulle jag inte läsa här överhuvudtaget! Har tidigare prenumererat på diverse elektroniktidningar för 'proffs', och de är helt värdelösa om man är tekniskt intresserad. Reklam, varumärkesexponering och ett effektivt döljande av tekniska detaljer är vad som karaktäriserar proffstidningar, förutom redaktörernas monumentala okunnighet!
Det är mycket roligare att läsa om alla tokerier och galna idéer här på forumet. Och dessutom kryddat med en del vettiga svar ibland.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det KAN ibland verka som ett proffsforum. Men det enda man egentligen begär är att folk tar åt sig det som skrivs, själv kan ta lite initiativ och läsa dokumentation, samt lär sig efterhand. Det är ganska mycket sunt förnuft egentligen...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hej davegbg.

Du verkar ha haft en del otur i början! Du har mätt strömmar en massa gånger men du nämner inte någon spänning?

Tänk på att 7805 behöver minst 7 volt från adaptern för att kunna ge 5 volt ut. (mnja... ungeför 7 volt, kanske det går att pressa lite i nödfall , ner till kanske 6.5 volt? Maxspänningen är ingen risk i ditt fall - den tål upp till 35 volt - men levererar fortfarande 5 volt ut till processorn. Du kan alltså använda en adapter som ger allt mellan 7 och 35 volt ut, om den ger likspänning.

Det viktiga är att du har kopplat in 7805'an rätt - du måste ansluta alla tre benen där dom hör hemma ( in - jord - ut)
IN kopplas till adapterns plusutgång, JORD (=gnd) kopplas till adapterns minus, och UT till kretsens Vcc och till ev. ingångar som ska ha en "etta" (ingångarna kopplas helst med ett motstånd på t.ex. 10k - 100k för att undvika stora strömmar om den skulle råka programmeras som en utgång. ingångar som ska ha en "nolla" kopplas med liknande motstånd till jord.

Mät spänningen mellan + och - på din adapter. vad visar den?
Mät spänningen mellan utgången på 7805 och gnd, vad visar den?

om kretsen inte är inkopplad kan du behöva en "last" för att 7805'an ska leverera korrekt spänning. sätt i så fall dit ett motstånd på ca 4.7 kΩ mellan ut och gnd och mät.

är spänningen för hög (>5.6 volt) kan kretsen skadas. Är den för låg (vet ej gränsen här) kan kretsen börja uppföra sig konstigt och ditt program fungerar inte.
davegbg

Inlägg av davegbg »

Wohoo!! Blinkande programmet som sodjan skickade funkar, fast jag körde med den med "i" i namnet för det var ju den som var skriven för intern oscillator vilket ju min pic har.. Härligt!

Nu drar jag igång med lite större projekt än blinkande lampor. Tack för alla värdefulla tips och hjälp jag fått, det är mycket värt för mig som inte har någon i bekantskapskretsen att fråga. Ni lär se mer av mig i forumet i fortsättningen, hoppas man inte bara kommer fråga utan även kunna hjälpa någon stackare som mig.. :roll:

Det sista felet var alltså att mitt program helt enkelt inte funkade men nu gör det och jag får 0.77V på låga pinnar och 4.65 på höga, det räckte tydligen med 4.65 för att driva processorn. Felsökning av hur mitt program blev fel följer...

Ha de' gött alla sålänge, äntligen blir den här tråden löst!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jo, en sak till bara.

Det är lite uppförsbacke i början då du behöver ett flertal saker för att det inte ska vara rätt "trögt". 7805, kristall, darlingtontransistor och kanske en lämplig säkring osv... kommer att göra livet mycket lättare för dig och även spara endel pengar.

"sodjan" som svara i din tråd, säljer även kit m.m. till vettiga priser. Maila han och fråga om han kan sälja dig lite av dom nödvändiga nybörjar-prylarna. Han kan nog gissa vad du kan komma att behöva.
Skriv svar