Lite småfunderingar från en nybörjare
Lite småfunderingar från en nybörjare
Jag ska börja med ett litet projekt som innebär att jag ska bygga en klockradio. Det har dykt upp lite frågor och funderingar och då det saknas någon i min bekantskapskrets som har erfarenhet inom området tänkte jag slänga ut frågan här där erfarenhet och kompetens verkar stor.
Jag har inga erfarenheter inom lödning/byggande av kretskort överhuvudtaget och jag har stött på problem där direkt. Jag har ett s.k. "labbkort" med längsgående rader av tungt kopparskikt. På det har jag lött fast en IC-sockel (40-pins) och karvat bort 1mm kopparskikt på varje rad mellan benen på sockeln. Dessutom har jag sett till att det går ~4.6V spänning +/- på två rader, varifrån jag drar ut +/- spänning till VDD resp. VSS-pinnarna på processorn (PIC 18F4550) som jag satt i sockeln.
Nu undrar jag om det är något jag bör tänka på. AC-adaptern är ställbar (1.5 - 12V) och jag har ställt in den på 4.6V. Det står att den har 500mA max ut och jag antar att det betyder att den aldrig kommer leverera mer än 500mA?
Bör jag göra en ekvivalent tvåpol och mäta upp inresistansen i processorn eller har jag ingen nytta av den informationen. Behöver jag den kanske för att kalkylera ev. resistorer som jag behöver. Tips på var jag kan komma att behöva resistorer i ett "basic-skede"?
"Utportspinnarna" på en PIC har jag efter läsande i manualen tytt att det ska vara 5V, är detta korrekt eller behöver jag "korrigera upp" det med resistor e.dyl.
Lite frågor som jag samlat på mig och jag vet att det finns många på detta forum som en gång börjat med kretsbyggande och ni kanske kommer ihåg några bra tips och råd för en som är novis och precis ska börja med sitt första projekt.
Tacksam för alla tips och råd!
mvh David
PS. Anledningen till detta inlägg härrör egentligen från att jag redan bränt en AC-adapter och förmodligen en processor =)
Jag tycker ju att det ska funka att snickra ihop något enkelt exempel med ENBART ett labbkort, en processor och en led-display, eller?! DS.
Jag har inga erfarenheter inom lödning/byggande av kretskort överhuvudtaget och jag har stött på problem där direkt. Jag har ett s.k. "labbkort" med längsgående rader av tungt kopparskikt. På det har jag lött fast en IC-sockel (40-pins) och karvat bort 1mm kopparskikt på varje rad mellan benen på sockeln. Dessutom har jag sett till att det går ~4.6V spänning +/- på två rader, varifrån jag drar ut +/- spänning till VDD resp. VSS-pinnarna på processorn (PIC 18F4550) som jag satt i sockeln.
Nu undrar jag om det är något jag bör tänka på. AC-adaptern är ställbar (1.5 - 12V) och jag har ställt in den på 4.6V. Det står att den har 500mA max ut och jag antar att det betyder att den aldrig kommer leverera mer än 500mA?
Bör jag göra en ekvivalent tvåpol och mäta upp inresistansen i processorn eller har jag ingen nytta av den informationen. Behöver jag den kanske för att kalkylera ev. resistorer som jag behöver. Tips på var jag kan komma att behöva resistorer i ett "basic-skede"?
"Utportspinnarna" på en PIC har jag efter läsande i manualen tytt att det ska vara 5V, är detta korrekt eller behöver jag "korrigera upp" det med resistor e.dyl.
Lite frågor som jag samlat på mig och jag vet att det finns många på detta forum som en gång börjat med kretsbyggande och ni kanske kommer ihåg några bra tips och råd för en som är novis och precis ska börja med sitt första projekt.
Tacksam för alla tips och råd!
mvh David
PS. Anledningen till detta inlägg härrör egentligen från att jag redan bränt en AC-adapter och förmodligen en processor =)
Jag tycker ju att det ska funka att snickra ihop något enkelt exempel med ENBART ett labbkort, en processor och en led-display, eller?! DS.
> att det betyder att den aldrig kommer leverera mer än 500mA?
Eller att den inte ska/bör belastas med mer än 500 mA.
> Behöver jag den kanske för att kalkylera ev. resistorer som jag behöver.
Till vadå ???
> "Utportspinnarna" på en PIC har jag efter läsande i manualen tytt att det ska vara 5V,
Aldrig högre än matningen.
> från att jag redan bränt en AC-adapter och förmodligen en processor
Hur då ?
> Jag tycker ju att det ska funka att snickra ihop något enkelt exempel med ENBART ett labbkort, en processor och en led-display,
Nej, inte ENBART det...
Eller att den inte ska/bör belastas med mer än 500 mA.
> Behöver jag den kanske för att kalkylera ev. resistorer som jag behöver.
Till vadå ???
> "Utportspinnarna" på en PIC har jag efter läsande i manualen tytt att det ska vara 5V,
Aldrig högre än matningen.
> från att jag redan bränt en AC-adapter och förmodligen en processor
Hur då ?
> Jag tycker ju att det ska funka att snickra ihop något enkelt exempel med ENBART ett labbkort, en processor och en led-display,
Nej, inte ENBART det...
Använd gärna en spänningsregulator 7805 för att få en stabil 5 V spänning, dom här ac adapterna kan man inte lita på även om dom har reglering.
Dock kan du ju försörja 7805 med ac adaptern ställd på 12 V, glöm inte och lägg in några kondensatorer före och efter 7805, värden finns i databladen.
Lycka till/Kjelle
Dock kan du ju försörja 7805 med ac adaptern ställd på 12 V, glöm inte och lägg in några kondensatorer före och efter 7805, värden finns i databladen.
Lycka till/Kjelle
>> att det betyder att den aldrig kommer leverera mer än 500mA?
>Eller att den inte ska/bör belastas med mer än 500 mA.
aha, så jag har nog belastat den med mer än 0.5A, tyckte jag hann läsa 2A på multimetern innan allt dog
Förmodligen då så är det jag som lyckades kortsluta allt på något sätt. För jag tycker det verkar konstigt att den dog bara genom att dra spänning till en processor programmerad att skicka ut -1 på en port.
Det var här jag anade att jag skulle behöva resistorer eller något för att få ner strömmen men då var nog kortslutning problemet som sagt.
Tack Håkan, Kjelle och Sodjan. Precis vad jag hoppades på att få lite nybörjartips!
Jag tror jag köper en ny billig experimentprocessor istället och börjar med den, kan bli dyrt det här annars..
>Eller att den inte ska/bör belastas med mer än 500 mA.
aha, så jag har nog belastat den med mer än 0.5A, tyckte jag hann läsa 2A på multimetern innan allt dog

Förmodligen då så är det jag som lyckades kortsluta allt på något sätt. För jag tycker det verkar konstigt att den dog bara genom att dra spänning till en processor programmerad att skicka ut -1 på en port.
Det var här jag anade att jag skulle behöva resistorer eller något för att få ner strömmen men då var nog kortslutning problemet som sagt.
Tack Håkan, Kjelle och Sodjan. Precis vad jag hoppades på att få lite nybörjartips!
Jag tror jag köper en ny billig experimentprocessor istället och börjar med den, kan bli dyrt det här annars..

Nu har jag en ny fråga.
Jag har kopplat en Universal Regulated AC/DC-adapter (500mA) inställd på 4,5V output till en krets enligt nedan:
VSS(proc) ---- ( - + ) ---- R1//R1//R1 -----VDD(proc) R1 = 100ohm
alltså från pluspolen på adatptern, via en "treparallellkoppling" av 3st 100ohms-motstånd till ingången på en PIC12F629. Från VSS(ref.spänning-pinnen) på processorn till minuspolen på adaptern.
Motstånden har jag för att få ner strömmen till 170mA från annars 2A.
Trodde att det var strömmen som dödade förra adaptern men den här nya gick också sönder, den här gången dock efter ett bra tag (1-2h med in och urkoppling vid experimenterande). Dock luktade den inte bränt den här gången som den gjorde ganska kraftigt förra gången
Frågan är såklart varför den går sönder. Jag har ju inte någon ström på mer än 170mA, det borde den ju klara... Någon som har någon idé?
Värt att nämna är att det är lite glapp i anslutningen från adapterhonan till min kretskortshane, om man vickar på den kan man få ett avbrott, kan det spela in månne?
David
Jag har kopplat en Universal Regulated AC/DC-adapter (500mA) inställd på 4,5V output till en krets enligt nedan:
VSS(proc) ---- ( - + ) ---- R1//R1//R1 -----VDD(proc) R1 = 100ohm
alltså från pluspolen på adatptern, via en "treparallellkoppling" av 3st 100ohms-motstånd till ingången på en PIC12F629. Från VSS(ref.spänning-pinnen) på processorn till minuspolen på adaptern.
Motstånden har jag för att få ner strömmen till 170mA från annars 2A.
Trodde att det var strömmen som dödade förra adaptern men den här nya gick också sönder, den här gången dock efter ett bra tag (1-2h med in och urkoppling vid experimenterande). Dock luktade den inte bränt den här gången som den gjorde ganska kraftigt förra gången

Frågan är såklart varför den går sönder. Jag har ju inte någon ström på mer än 170mA, det borde den ju klara... Någon som har någon idé?
Värt att nämna är att det är lite glapp i anslutningen från adapterhonan till min kretskortshane, om man vickar på den kan man få ett avbrott, kan det spela in månne?
David
- prototypen
Jag är ganska säker på att jag inte lött någon kortslutningsbrygga eller liknande och enligt manualen till processorn ska plus in på den pinne jag har dragit in det på. Men ponera att jag har vänt på det så att jag kopplat plus från adaptern till "minusingången" på processorn och vice versa, menar du att det skulle kunna göra att adatpern går sönder?
- prototypen
Du skall nog börja med lite enklare byggen tills Du har fått in de grundläggande kunskaperna. Annars kommer Du bara att bränna komponenter på löpande band. Skaffa ett strömbegränsat labbaggregat och börja med enklare nybörjarkopplingar. Strömgärnsen skall stå så lågt den bara kan med en aktuella kopplingen och så skall Du använda transistorer som tåler en aning ström. Då blir det mycket lättare och billigare att komma igång med denna trevliga hobby.
Om jag mäter strömmen mellan polerna utan att ha satt i processorn i sockeln och fortfarande med en parallellkoppling av 3 100ohms-resistorer i kretsen så blir den 170mA. Om jag har processorn i är strömmen fortfarande 170mA ut från ac-adaptern, är det troligt att det är någon felkoppling någonstans då?
Dessutom när jag mäter spänningen på alla portpinnar så varierar de mellan ~1.5 och ~2.8. Ska inte spänningen på dom (vid en frisk processor) alltid vara antingen 0V eller ~5V (matningsspänningen)? (Mätningar i förhållande till VSS (jord))
Dessutom när jag mäter spänningen på alla portpinnar så varierar de mellan ~1.5 och ~2.8. Ska inte spänningen på dom (vid en frisk processor) alltid vara antingen 0V eller ~5V (matningsspänningen)? (Mätningar i förhållande till VSS (jord))
> Om jag mäter strömmen mellan polerna utan att ha satt i processorn i sockeln och fortfarande med en parallellkoppling av 3 100ohms-resistorer i kretsen så blir den 170mA.
Låt bli det ! Varför vill du mäta *det* ???
Och vad i jösse namn gör motstånden där ??
> Om jag har processorn i är strömmen fortfarande 170mA ut från ac-adaptern...
1. Plocka bort motstånden !!
2. Kontrollera att du har *SPÄNNINGEN* 5V från aggregatet !
3. Koppla in processorn...
> Dessutom när jag mäter spänningen på alla portpinnar så varierar de mellan ~1.5 och ~2.8.
En *utgång* ska vara (ca) 0 eller 5V.
In *ingång* kan mäta vad som helst.
Jag har ingen aning om hur du har programmerat processorn.
Är den inte programmerad alls så är alla pinnar *INGÅNGAR* och
all mätning av spänningen på dom är komplett ointressant !
Låt bli det ! Varför vill du mäta *det* ???
Och vad i jösse namn gör motstånden där ??
> Om jag har processorn i är strömmen fortfarande 170mA ut från ac-adaptern...
1. Plocka bort motstånden !!
2. Kontrollera att du har *SPÄNNINGEN* 5V från aggregatet !
3. Koppla in processorn...
> Dessutom när jag mäter spänningen på alla portpinnar så varierar de mellan ~1.5 och ~2.8.
En *utgång* ska vara (ca) 0 eller 5V.
In *ingång* kan mäta vad som helst.
Jag har ingen aning om hur du har programmerat processorn.
Är den inte programmerad alls så är alla pinnar *INGÅNGAR* och
all mätning av spänningen på dom är komplett ointressant !
davegbg
Du måste lära dig skillnaden på ström och spänning.
Det är inte strömmen som skall sänkas i en sådan här koppling utan spänningen.
Oavsett om du har en AC adapter eller reglerat spänningsaggregat så använd en regulator 7805 mellan spänningsförsörjningen och processorn, 7805 fungerar då också som ett litet skydd/buffert mot oönskade "okända"spänningar och räddar garanterat dina processorer från dyrbara haverier.
På mitt labb bord sitter ALLTID en 7805 upp i ena hörnet för och ge mig en säker spänningsförsörjning.
7805 kostar bara några kronor, för schema gå t.ex till ELFAs datablads sida.
Kjelle
Du måste lära dig skillnaden på ström och spänning.
Det är inte strömmen som skall sänkas i en sådan här koppling utan spänningen.
Oavsett om du har en AC adapter eller reglerat spänningsaggregat så använd en regulator 7805 mellan spänningsförsörjningen och processorn, 7805 fungerar då också som ett litet skydd/buffert mot oönskade "okända"spänningar och räddar garanterat dina processorer från dyrbara haverier.
På mitt labb bord sitter ALLTID en 7805 upp i ena hörnet för och ge mig en säker spänningsförsörjning.
7805 kostar bara några kronor, för schema gå t.ex till ELFAs datablads sida.
Kjelle