dvine skrev:När det kommer till hållare för ic kretsar så trodde jag att det typ bara skulle finnas ett fåtal hållare men blev minst sagt chockad när jag kollade efter hållare.
Lågpris sockel för DIL-kapslar 49.10 STYCK tyckte jag lät konstigt när vanliga socklar kostade 9.04 st (för 18 pinnars). Hur kan detta stämma eller är det nånting viktigt jag missar? Jag såg även att det ''Silencer'' avstörd DIL-sockel, som tydligen har en inbyggd kondensator i sig. Jag antar att denna sockel gör så att man inte behöver ha någon kondensator inkopplat utanför kretsen?
Om du kollar så är priset angivet per rör, 26 st/rör.
"silencer" tror jag inte kan ersätta dina kondensatorer och dessutom var de ju asdyra!. Om du däremot vill miska störningar från kretsen och dessutom minska strömförbrukningen kanske du skulle kolla om du kan sänka frekvensen på CPU-klockan. Normalhastighet är väl 4 Mhz eller nåt sånt. Med din koppling behövs det väl knappast köras i mer än 100 kHz (eller det lägsta möjliga).
Går det inte att köpa lågprissocklar en och en? På Electrokit kostar dom 1.80 kr / st ( 18 pin)
tja, jag handlar nästan allt på electrokit och jag kan rekommendera dem. I genomsnitt mycket billigare än elfa. Jag tror också att frakten är billigare (?) Bra killar också. Kan inte se något problem med att handla hos dem om man inte måste köpa avancerade specialkomponenter (som bara proffs behöver).
Va bra, drog just iväg en beställning för 1.500 ^_^, köpte en massa komponenter som är bra att ha, ett nätagg och en kopplingsplatta med kablar m.m. Sakerna kommer nästa vecka så det blir spännande att testa min ide. I morgon ska jag mäta strömmen över knappen i bilen tvivlar dock på att den är hög men man vet aldrig.