mri's CNC fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Väldigt fint slutresultat. :bravo: Onekligen vågat att vara så där pass rebellisk... :wink:
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

jädrans vad fint! När börjar du sälja dem och för hur mycket ;)
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Någon annan än du som är intresserad? :wink: Jag tror inte att den här grejen är tillräckligt originell för att vara säljbar.

Har påbörjat ett större projekt nu. Jag skall bygga en styrbox som skall inhysa diverse funktioner för fräsen. Boxen skall invändigt och utvändigt vara "modulär", något man kan växa i framöver. På fronten skall man med vippbrytare manuellt styra diverse saker, samtidigt som man via datorn också skall kunna göra samma sak.

Först ut är ett 230VAC triac-kort med 4 kanaler. Kommer att användas för åtminstone spindel och dammsugare, och eventuellt för belysning inne i ljudämpningsboxen också.

4st 25A "hi-com" triacar styrda av MOC3023 eller MOC3043 opto triacdrivers. Vill jag ha fasvinkelstyrning på en kanal sätter jag in en MOC3023 och vill jag ha automatisk zero-cross detektering sätter jag in en MOC3043. Därav socklarna. Lite grindar för nödstopp. Med DIP switchen väljs vilka utgångar skall påverkas av nödstopp ingångarna (som är två).
Kortet är förstärkt på kopparsidan med 1,5mm2 koppartråd för att klara av strömmarna. Har också lackat kopparsidan för att tåla 230VAC lite bättre.

Bild

När fräsen gör grovjobbet går det att ta ut svängarna lite i plåtarbetet. Chassie och beröringsskydd:

Bild

Inte precis nåt gesällprov för en plåtsalgare, men det får duga. Å andra sidan är jag ingen plåtslagare heller. Det syntes väl på en tidigare bild att jag har programmerarhänder. :)

Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Den ser ju köpt ut!
Alltså mycket snyggt gjort!
methuso

Inlägg av methuso »

oj oj oj vad snyggt.
Vad skulle en sådan kosta då ? låter ju bekvämt att styra dammsugare och spindel.

/Ulf
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Går även bra att använda en sån här.

Inga kort behövs göras. Bara att koppla in, tuta å köra. :D
methuso

Inlägg av methuso »

aha.. ok det ser ju enkelt ut.
hm. måste få resten färdigt innan jag vågar investera mer.
tack för tipset.

/Ulf
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Nästa "modul" är för lågspänning och innehåller spänningsstabilisering 5V och 12V, nollgenomgångsdetektor (princip lånad från Icecap's flisbrännarschema) och 4 st open-drain FET switchar.

Bild

Bild

Här syns den likriktade sekundärspänningen (blågrön) samt utgången från nollgenomgångsdetektorn (gul). Jag nöjde mig inte med endast en transistor utan signalen går också genom en schmitt trigger, därav de branta och fina flankerna:

Bild
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Riktigt tjusigt! :tumupp:
Hur gjorde du för att få blå färg i texten du fräste?
Måla och slipa?
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Yepp, blå penna och sen slipa. Graveringen blev så misslyckad (massor med fransar) så jag måste slipa av dom ändå. Jag undrar föresten hur proffsen gör för att få färg i gravyrspåren:

Bild

Den vita färgen ligger perfekt på innerväggarna i frässpåren... hur går det till? Är det fräsen som kör runt och målar med nåt litet munstycke efteråt?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag brukar köra med vanlig sprayfärg, låta det nästan torka och sedan, med en aceton-dränkt trasa runt en plan kloss torka av "överflödet". Det gäller att bara ha typ ett "lager" av trasan virad runt klossen så att det inte blir för "mjukt" och därmed pressas ner i de graverade "spåren". Man brukar få torka några gånger men är man noggran och försiktig så blir resultatet som på bilden.
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Aha, tack! Då förstår jag hur de här färgpennorna från www.cnc-plus.de fungerar.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

mri skrev: Jag undrar föresten hur proffsen gör för att få färg i gravyrspåren:
Brukar inte sådana paneler vara av laminat i två färger?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Inte när det är aluminiumfronter, det är när man gör skyltar i plast...

/PeterH
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har plastskyltar med en tunn alufilm på framsidan från Gravotech. Det blir sketasnyggt när man fräser.
Skriv svar