Överlever RAID5 ett strömavbrott?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
InSipiD

Inlägg av InSipiD »

Idag kör jag RAID1 under FreeBSD (mha gmirror, mjukvarubaserat alltså), utan UPS. Uptime är nu 121 dagar, har inte rebootat sen jag satte upp raiden.
Testade även att rycka ur diskarna var för sig under pågående skrivning. Den hostade till en snabbis och påminde mig om att en av diskarna försvann, men förlorade ingen data iaf.

Som några andra sagt: är du rädd att windows brakar, byt till ett annat operativsystem om möjligt.

EDIT: Viper: jo, vill minnas att ZFS finns till åtminstone FreeBSD numera.
sa2avr

Inlägg av sa2avr »

De flesta upser brukar vara övervakningbara.
På en del är det tyvärr tillval för att få en mudul för ethernet eller serieport.
Men till och med på den billigast APC "grendosan" finns det en usbport.
Vad har du för UPS?
Jag tror jag har seriemodul till någon APC liggandes.
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag har en HP UPS som är säkert 10 år gammal... *hehe* Jag fick den gratis och har bytt batterier till den så den går som en klocka. Den har mycket riktigt en slot för att jacka in övervakning men det är ju lögn att hitta något som passar till den.

Alternativet är kanske att bygga något eget? Om någon har koll på vad UPS:er brukar skicka ut på serieporten för att berätta att de har detekterat spänningsbortfall? Hmm... det kan få bli en egen tråd! :)

Jag "MÅSTE" dessvärre köra windows eftersom filservern integrerar i min SSO-SSLVPN lösning och det skulle bli för mycket jobb för mig att få till AD-integration i något annat OS.

Så, tillbaka till den ursprungliga frågeställningen! ;)
Kan vi samsas om ett svar: Överlever RAID5 ett strömavbrott? JA/NEJ
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det beror på, är väl det svar som vi har enats om.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Raid Controller

Inlägg av Ostboll »

Ja har "klantat" mig ett par gånger i datarum..
Och en gång råkat dra ur sladden på en 14X250gig raid men i avseende av strömavbrott tror jag nog att en raid5 med riktigt (batteri backat) controller kort är bland det säkraste du kan ha idag (ja ja det finns raid 10 men hur många använder det?)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något som kan vara värt att veta i sammanhanget är att ATA hårddiskar ofta har write-cache per default. Och rapporterar inte detta. Samt att flush av denna cache är det lite si och så med speciellt då ev kontroller ej vet om att den är påslagen.

Så den del RAID program slår av den oavsett vad disken säger för att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Inlägg av Ostboll »

I raid (våra) stänger vi av skrivcache på diskarna och dom är ATA och idag SAS för att låta controllern sköta skrivningen till disk.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ Ostboll

I konfigurationer med 14 diskar är det smartare att köra RAID6, vilket jag hoppas de flesta gör. Vad gör du annars när två diskar kastar in handduken innan kontrollen hunnit bygga om med den hotsparedisk du förhoppningsvis har?
Användarvisningsbild
Ostboll
Kontakt:

Mjo

Inlägg av Ostboll »

en raid5 med hotspare e det ju :-)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, RAID6 med hotspare skulle jag valt om jag var rädd om datan som lagrades på den uppställningen med diskar...
...med BBWC, UPS, luftkonditionering, reservkraftverk, sprängsäkert bergrum och... :foliehatt:
laban12

Inlägg av laban12 »

$tiff skrev:... Vad gör du annars när två diskar kastar in handduken innan kontrollen hunnit bygga om med den hotsparedisk du förhoppningsvis har?

Det är då man får hoppas att tape-backupen verkligen har fungerat! ;)
Senast redigerad av laban12 11 juni 2008, 14:17:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

laban12 skrev:Jag har en HP UPS som är säkert 10 år gammal... *hehe* Jag fick den gratis och har bytt batterier till den så den går som en klocka. Den har mycket riktigt en slot för att jacka in övervakning men det är ju lögn att hitta något som passar till den.

Alternativet är kanske att bygga något eget? Om någon har koll på vad UPS:er brukar skicka ut på serieporten för att berätta att de har detekterat spänningsbortfall? Hmm... det kan få bli en egen tråd! :)
Med 99% sannolikhet så kan du använda följande koppling till din HP UPS
http://www.epanorama.net/documents/pc/u ... oring.html
Sen går du bara in i kontrollpanelen och väljer att du har en "generic ups". När strömmen försvinner kortsluter upsen två pinnar, när batteriet börjar ta slut, två andra pinnar. Du kan välja i windows om den ska stänga ner en viss tid efter strömbortfall eller om den ska vänta på batteri-låg-signalern från upsen.
laban12

Inlägg av laban12 »

Ah! Fantastiskt bra tips mrfrenzy, enkelt att testa också.... :)
Det var faktiskt mycket mer simpelt än vad jag hade trott, det där med industristandard gillar vi.

Ska testa ikväll.

EDIT: Det fungerade klockrent!! Nästan lite för bra när jag gjorde bort mig med polariteten och fick min server att vägra starta då den hela tiden trodde att den gick på UPSbatterier som var nära att ta slut! :)

Då är det bara att mecka in lämplig krets i UPSen och jag behöver inte oroa mig så mycket för strömavbrott längre. Kvar är problemet med Windows som kan tvärnita - det är svårare att lösa misstänker jag.
Skriv svar