Överlever RAID5 ett strömavbrott?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Överlever RAID5 ett strömavbrott?

Inlägg av laban12 »

Hur är det egentligen med riskerna att köra RAID5 om strömmen skulle gå, eller kanske troligare - om Windows skulle tvärnita.

Jag vet att man alltid rekommenderar BBWC på RAIDkort om man ska köra RAID5 eller RAID6 men hur viktigt är det?

Om datorn stannar mitt i en skrivning, pajar då filen som skrivs eller finns det risk att hela RAID-set:et tvärbrakar?

Tänkte höra lite om era funderingar och kunskaper innan jag går på och gör lite praktiska test! :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Risken med all cachad skrivning till disk när strömmen går är att man förlorar datan som inte hunnit skriva till skivorna i hårddisken ännu. Asynkronskrivning (med cach) förbättrar ju prestandan en hel del, men det går att stänga av och konfigurera.
Det största hotet mit RAID5/6 är om kontrollern får fnatt och utför fel operationer. Det kan hända speciellt då man inte använder ordentliga RAID-kort.
laban12

Inlägg av laban12 »

mmm.... förlora datan som ännu inte är skriven är en sak. Men det är ju inte ett RAID-specifikt problem utan något man alltid får räkna med.
Cache har man ju i stort sett alltid, om inte i OS:et så på kontrollern eller på hårddisken.
Jag kan leva med att förlora det som för tillfället ligger i skrivcachen, MEN finns det någon risk att en ofullständig skrivning pajar HELA raidset:et?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Inte med RAID5. Om du däremot kör stripe så skiter sig rubbet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad som händer efter ett strömavbrott beror inte enbart på hur själva
disksystemet fungerar, det beror lika mycket på hur själva OS'et
och filsystemet är konstruerat. Vissa filsystem är väldigt känsliga
(generellt sett de som har en default skriv-cache utan backup)
medans andra är väldigt robusta och tål mycket misshandel (d.v.s
de som alltid ser till att datat är säkrat innan applikationen får
tillbaka kontrollen efter I/O't).

> Cache har man ju i stort sett alltid, om inte i OS:et så på kontrollern eller på hårddisken.

När det gäller *skriv-cache* så måste det självklart alltid garanteras
att allt som har skrivits från applikationen finns fysiskt på disk
oavsett strömavbrott. D.v.s batteribackup av cache och diskar krävs så
att cachen hinner skrivas innan allt går ner. Alternativt att cachen kan
skrivas till disk efter att spänningen har återvänt.

> Jag kan leva med att förlora det som för tillfället ligger i skrivcachen,...

Har du så låga krav, så spelar det ingen speciell roll vad som händer
överhuvudtaget med ditt disksystem... :-) :-)

Att tappa skrivcachen kan ställa til stora problem, kom ihåg att skrivcachen
normalt bara hanterar diskblock, chachen i sig vet inget om hur filsystemet
ser ut eller om det är RAID eller inte.

Dock kan skriv-cache ge enorma prestandavinster, speciellt om man har
några "hot-spots" på disk i t.ex databaser. Jag har sett 10-100 faldiga
ökningar av I/O per sekund när man sätter skrivcahchen på eller av.

> Inte med RAID5. Om du däremot kör stripe så skiter sig rubbet.

Jag har svårt att se hur man kan generallisera så där. Det beror
mycket på hur det aktuella systemet är kontruerat.
laban12

Inlägg av laban12 »

Med "stripe" så avses vaddå? RAID0? Ja... men det har i så fall ingen säkerhet alls så det är ointressant i diskussionen.

Jag kör ju Windows då, och jag vet att man kan stänga av write-behind cachen och det kanske det är läge att göra i det här fallet.
Kanske är strömavbrott inte den största risken, utan en blåskärm, vilket borde vara lika plågsamt för raid-kontrollern.

Well.... jag har låga krav på det som ligger i skrivcachen eftersom detta är en filserver och en backupserver. Händer något med den så har jag datat som är på väg ner på disken i originalformat.
Troligtvis kommer det som ligger i cachen vara någon del av operativets swap eller likande - och således kan jag förlora den datan.
Vad gäller det som redan ligger på disk har jag MYCKET HÖGA krav på att inte förlora - varför tror du jag kör RAID5?

Det som är på väg till disken kan jag strunta i om systemet skulle nita eller strömmen skulle gå, men raidset:et får under inga som helst omständigheter braka! Därav min frågeställning.

EDIT: Följande "varför tror du jag kör RAID5" fick en lite nedlåtande ton, det var inte alls min mening!
Senast redigerad av laban12 27 maj 2008, 11:11:24, redigerad totalt 1 gång.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det framgår inte exakt om du kör RAID5 via hårdvara eller mjukvara, men det *verkar* som du kör via hårdvara. Du nämner ett RAID-kort men inte mer.

Bekräfta gärna detta först, så följande diskussion inte sker på fel premisser.
laban12

Inlägg av laban12 »

För att BBWC ska vara en option så bör det hanlda om ett hårdvaru-raid-kort, vilket det också gör.

Mjukvaruraid verkar lika smart som att ha en swapfil på RAM-disk. ;)
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Om du använder ett riktigt raidkort (kostar några tusen och uppåt) så sköter sig kortet sig själv och om servern/datorn får en blåskärm så sparar kortet ner den cachade datan på diskarna iallafall. Mot strömavbrott använder man en UPS, om den lägger av eller om strömen bryts ändå så har man batteri på raidkortet som sparar informationen tills strömmen kommer tillbaka.

Det spelar ingen roll hur bra och dyr servern/disksystemet är - förr eller senare brakar det samman. Fram tills det händer så får man räkna med att något programfel/virus eller användare som förstör delar av innehållet. All data som man har intresse av att ha kvar måste man ta backup på och helst förvara minst en kopia på annan plats/ort. Det är dumt att spara backupen på samma disksystem som originalfilerna. Jag har för mig att en stor internetleverantör gjorde det när deras mailsystem kraschade tidigare i år.
laban12

Inlägg av laban12 »

Med all respekt Porto, om du hade läst och förstått mitt första inlägg så hade du insett hur meningslöst ditt svar är.

Ett riktigt RAIDkort sparar INTE ALLS ner den cachade datorn per default.
Vissa riktiga gör det, sant, om de kommer bundlade med en BBWC-modul.
Men i de flesta fall, så som mitt fall, är denna en option.

Min frågeställning är i grunden om jag behöver denna option eller inte. (Det handlar trotsallt om ~1500:- till på en hobbyserver som redan kostat mig alldeles för mycket).

Så, är det någon som är relativt påläst/erfaren/kunnig för att svara på min fråga?

Ps. Jag HAR en UPS - men som jag skrev så skyddar inte en UPS mot ett windows som tvärnitar. Tyvärr är min UPS av den typen som inte kan skicka nedstängningssignal till servrarna, vilket betyder att strömmen räcker någon halvtimme... sen blir det svart.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Stäng av write-back cachen.
Det är det enklaste om du vill vara rimligt säker mot avbrott
och inte investera i cache-batteri. Eller låt den vara på om du
vill ha den bättre prestandan och är villig att ta riskerna med det...

För övrigt var väl Porto's inlägg helt korrekt, även om det inte
passade just ditt aktuella fall. "Meningslöst" är en överdrift.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Jag skulle personligen aldrig köra RAID5 utan UPS, det finns så jäkla mycket cache & buffrar på vägen till diskmediat.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> det finns så jäkla mycket cache & buffrar på vägen till diskmediat.

Väldigt, för att inte säga helt, beroende på den specifika produkten.

En *riktig* RAID5 ser naturligtstvis till att allt är skrivet på disk
(om det inte finns batteribackup för cachen) innan I/O't avslutas.

Sen är det en annan sak att an sannolikt vill ha write-cache
i RAID5 för att få lite prestanda på det...
farskost

Inlägg av farskost »

Om nu det du är räddast för är att windows tvärnitar, varför inte överväga att använda ett annat OS på servern?
Viper

Inlägg av Viper »

Släng in Debian eller något och skaffa dig en vettig UPS så lär ju dom flesta bekymmer vara borta. Iof har jag kört Windows 2000 och 2003 server på maskiner med en 100-150 dagars uptime som inte krånglat men då är det ganska lite pillande med burkarna. Konfigurerades upp på någon timma och sen lite små justeringar och borttagning av onödig skit sen har dom rullat samma saker sen dess.

Dock tycker jag nog dom flesta filsystem under linux känns stabilare än NTFS som Windows använder. Men är väl en smaksak kanske? :P

Är du riktigt sugen på att testa fräcka saker så är ju Solaris ZFS något man kan kolla mer noggrant på. Vad jag sett, hört och läst om detta filsystem så imponerar det verkligen, finns även till någon *BSD nu för tiden om jag inte är helt ute och cyklar.

Mvh,
Viper
Skriv svar