Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
PerVita
Inlägg: 78 Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX
Inlägg
av PerVita » 26 maj 2008, 09:12:42
Nej jag drar den efter bilen!
Det vet du väl, som är norrlänning.
Tänk om det hade funnits någon lycklig ägare
av en LOKE MIG 150 med bruksanvisning (kopplingsschema)
och kunde förärat mig en kopia, hade sommaren blivit räddad!
peter555
Inlägg: 6047 Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22
Inlägg
av peter555 » 26 maj 2008, 09:42:33
Vad är problemet med svetsen ? Det sitter väl inte mer än en handfull komponenter i den så det borde inte vara så svårt att hitta.
PerVita
Inlägg: 78 Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX
Inlägg
av PerVita » 26 maj 2008, 09:48:05
Det är säkert en baggis för någon som är lite mer bevandrad i elektronikens värld.
För mig hade det varit enklare med ett kretsschema.
Det är trådmatningen som inte funkar.
Har lödat om kretskorten, får se om det har någon inverkan.
peter555
Inlägg: 6047 Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22
Inlägg
av peter555 » 26 maj 2008, 09:50:33
Ta lite bilder på styrkortet så borde det gå att klura ut.
PerVita
Inlägg: 78 Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX
Inlägg
av PerVita » 26 maj 2008, 10:19:47
Här kommer bilder på styrkortet. De två svarta sladdar i hörnet går till en vridpotensimeter (styr hastighet).
Det är en kond. och ett motstånd som döljs under kylflänsen.
prototypen
Inlägg: 11107 Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå
Inlägg
av prototypen » 26 maj 2008, 10:45:30
Vad kan krångla i den konstruktionen.
1. Ohmmät statorlindningen, kortslutning/avbrott.
2. Ohmmät rotorn inklusive kolborstarna.
3. Redovisa resultatet.
Protte
När jag tittar på kortet.
Ph = phase
0 = "nollan"
A- Ankaret minusanslutning
A+ Ankaret plusanslutning.
Någon som har fler teorier
En gång till
Det under kylaren kan vara en fasvinkelstyrning, sedan likriktas spänningen till motorn.
Den besserwisser som nu säger att fasvinkelstyrning inte gå på likström så sitter fasvinkelstyrningen för likriktarbryggan.
PerVita
Inlägg: 78 Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX
Inlägg
av PerVita » 26 maj 2008, 12:20:09
Motorn bortmonterad. Mätt och konstaterad OK, av en "expert".
prototypen
Inlägg: 11107 Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå
Inlägg
av prototypen » 26 maj 2008, 12:53:35
Kretskortet har vid kretsen under kylaren (troligen en triac) blivit svart men bara på ovansidan, har det blivit varmt så beror ju det på något.
Protte
Kjelle
Inlägg: 972 Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige
Inlägg
av Kjelle » 26 maj 2008, 13:07:53
Likspänning ut, så det kan nog vara en tyristor under kylflänsen, dioden ovanför kan vara en diac.
Byt båda halvledarna !
Kjelle
prototypen
Inlägg: 11107 Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå
Inlägg
av prototypen » 26 maj 2008, 14:05:23
NEJ kjelle (lelle).
Det kan inte vara en tyristor då den sitter på AC sidan!
Protte
PerVita
Inlägg: 78 Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX
Inlägg
av PerVita » 26 maj 2008, 15:55:35
Lite mer ljus över el-ändet.
När jag monterade bort motorn hittade jag motorplåten.
Sedan när vi hårdtestade svetsen, fick vi liv i motorn men den "skakade" bara.
Koll på styrkortet och en diod (markerad på bilden) hade smällt av.
Jag tycker dioderna (1N4007) verkar lite klena.
prototypen
Inlägg: 11107 Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå
Inlägg
av prototypen » 26 maj 2008, 16:22:48
0,1 A står det på motorn och 1N4007 tål 1 A så en faktor 10 känns väl inte helt fel.
1N4007 används i MÅNGA nätlikriktarsammanhang.
Protte
PerVita
Inlägg: 78 Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX
Inlägg
av PerVita » 26 maj 2008, 17:06:13
Nej, tycker jag inte heller när jag tittat på databladet.
Men att den smällt av, vad kan det tyda på?
TRIAC:en som sitter på kortet är en SC141D.
Du kan ju komma förbi, någon gång, när du kör till IKEA!
prototypen
Inlägg: 11107 Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå
Inlägg
av prototypen » 26 maj 2008, 19:19:52
Jomenvisst,
IKEA; men nu är det bara det att jag har 200 jobb söderut och 2 norrut och det tyder ju bara på en sak, sörlänninga behöv mer hjälp än norrlänninga för dem klara sej själv.
Protte
Trasiga 1N4007 är ganska vanligt men troligen är det överspänning på nätet (kan vara några kV) och då håller ingenting. Byt och var glad.
PerVita
Inlägg: 78 Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX
Inlägg
av PerVita » 26 maj 2008, 19:51:37
Då är det ofta jag kör förbi, eftersom skåningarna också har problem.
Nätverk = huvudvärk