Motor, AC eller DC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Nej jag drar den efter bilen!
Det vet du väl, som är norrlänning.

Tänk om det hade funnits någon lycklig ägare
av en LOKE MIG 150 med bruksanvisning (kopplingsschema)
och kunde förärat mig en kopia, hade sommaren blivit räddad!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Vad är problemet med svetsen ? Det sitter väl inte mer än en handfull komponenter i den så det borde inte vara så svårt att hitta.
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Det är säkert en baggis för någon som är lite mer bevandrad i elektronikens värld.

För mig hade det varit enklare med ett kretsschema.
Det är trådmatningen som inte funkar.

Har lödat om kretskorten, får se om det har någon inverkan.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ta lite bilder på styrkortet så borde det gå att klura ut.
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Här kommer bilder på styrkortet. De två svarta sladdar i hörnet går till en vridpotensimeter (styr hastighet).

Det är en kond. och ett motstånd som döljs under kylflänsen.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Vad kan krångla i den konstruktionen.

1. Ohmmät statorlindningen, kortslutning/avbrott.
2. Ohmmät rotorn inklusive kolborstarna.
3. Redovisa resultatet.

Protte

När jag tittar på kortet.

Ph = phase
0 = "nollan"
A- Ankaret minusanslutning
A+ Ankaret plusanslutning.

Någon som har fler teorier

En gång till

Det under kylaren kan vara en fasvinkelstyrning, sedan likriktas spänningen till motorn.

Den besserwisser som nu säger att fasvinkelstyrning inte gå på likström så sitter fasvinkelstyrningen för likriktarbryggan.
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Motorn bortmonterad. Mätt och konstaterad OK, av en "expert".
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Kretskortet har vid kretsen under kylaren (troligen en triac) blivit svart men bara på ovansidan, har det blivit varmt så beror ju det på något.

Protte
Kjelle
Inlägg: 972
Blev medlem: 25 december 2004, 23:01:46
Ort: Västsverige

Inlägg av Kjelle »

Likspänning ut, så det kan nog vara en tyristor under kylflänsen, dioden ovanför kan vara en diac.

Byt båda halvledarna !

Kjelle
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

NEJ kjelle (lelle).

Det kan inte vara en tyristor då den sitter på AC sidan!

Protte
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Lite mer ljus över el-ändet.

När jag monterade bort motorn hittade jag motorplåten.
Sedan när vi hårdtestade svetsen, fick vi liv i motorn men den "skakade" bara.
Koll på styrkortet och en diod (markerad på bilden) hade smällt av.
Jag tycker dioderna (1N4007) verkar lite klena.

Bild
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

0,1 A står det på motorn och 1N4007 tål 1 A så en faktor 10 känns väl inte helt fel.

1N4007 används i MÅNGA nätlikriktarsammanhang.

Protte
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Nej, tycker jag inte heller när jag tittat på databladet.
Men att den smällt av, vad kan det tyda på?
TRIAC:en som sitter på kortet är en SC141D.

Du kan ju komma förbi, någon gång, när du kör till IKEA! :lol:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Jomenvisst,

IKEA; men nu är det bara det att jag har 200 jobb söderut och 2 norrut och det tyder ju bara på en sak, sörlänninga behöv mer hjälp än norrlänninga för dem klara sej själv.

Protte

Trasiga 1N4007 är ganska vanligt men troligen är det överspänning på nätet (kan vara några kV) och då håller ingenting. Byt och var glad.
Användarvisningsbild
PerVita
Inlägg: 78
Blev medlem: 1 oktober 2007, 11:51:26
Ort: KALIX

Inlägg av PerVita »

Då är det ofta jag kör förbi, eftersom skåningarna också har problem.

Nätverk = huvudvärk
Skriv svar