Tatuerings maskin.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MeGa

Inlägg av MeGa »

Vad står IE för så jag kan googla den o se vad som finns :)
MeGa

Inlägg av MeGa »

Vet att det finns laminerade coild cores som ska hindra eddie strömen. Vad har lamineringen för funktion??

Idiot fråga kanske men kan man klarlacka den o få samma effekt som laminering? Eller shrink wrap.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om tråden inte flyttas längre ut av det har lacken/krympslang ingen betydelse, kan dock ha det ur värme hänseende.

IE-kärna är den vanliga 4-kantiga kärna, den består av 2 delar: en format som ett E som man sätter spolen runt mitten på och sedan en "överliggare" i for av ett I, därav "I" + "E" = IE-kärna. Lamineringen begränsar Eddie-strömmen vid att isolera elektrisk mellan lagerna.
MeGa

Inlägg av MeGa »

http://www.pulsetattoogear.com/images/d_227.jpg

Så ser coils ut, man har 2 på varje maskin, så du tror det funkar att lackera själva järnstaven innan man lindrar runt koppar tråden? Skulle det optimera mina coils.

Om inte finns det något företag som kanske skulle kunna laminera coil cores på beställning?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lackeringen gör inget för att förbättra något.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tänk, jag hade precis för mig att det hette EI-kärna, då bokstäverna E och I ligger mot varandra precis som plåtbitarna i trafon... :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

Första frågan att ställa är vad är det du vill optimera mot - storlek, värmeavgivning, dragstyrka, snabbhet - du måste ha det målet klart för dig innan man kan hitta metoder att gå i den önskade riktningen

Lite lack och färg påverkar inte funktionen - men helt annan sak om du börja labba med större eller mindre järnkärna, ändra antal varv på kopparspolen, ändra spänningen, fippla med luftgapets avstånd, ändra fjäderstyrka etc.

en komplett bild på hur en sådan tatueringsapparat ser ut skulle nog hjälpa oss som inte vet något alls om tatuering och hur det utförs en hel del...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag funderade på vibrationerna. Det blir ju lätt sådana i något som, ja, vibrerar. :D Nöter det inte hål på koppartrådens lack efter ett tag om tråden rör på sig? Måste väl nästan linda ett varv, lacka, linda ett till varv, lacka osv, så att hela spolen blir helt indränkt och solid... Epoxy kanske är bättre.
Såg ett avsnitt av Miami Ink förra veckan, och där var det en som gjorde en hel sån från scratch. Svetsade aluminiumdelar som han eloxerade fint blå och så. Såg inte ut att vara så svårt... :roll:
xxargs

Inlägg av xxargs »

givetvis måste allt förankras stabilt - man kanske har några varv lackad papper längst in som rundar hörnen lite och hindrar kortslutning mot järnkärnan om det skulle bli ett par lackskador på tråden.

man får göra som i gamla elverkstäder - vakumsuga ut all luft ur både lack och spole ( typ spolen liggande i lackburken), så när luften släps in igen så trycks lack/epoxin in i alla skrymslen av lufttrycket..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag kan heller inget om tatuering, men skulle inte den största inovationen vara att köra med variabel frekvens. Klassiskt så är det ett 100% hantverk gjort för hand med ett stort antal nålar hopbuntade som trycks in i skinnet kanske 2ggr per sek. Nu med växelström så blir det 50, 60 100 eller 120 ggr per sek beroende på teknik och var i världen vi är. Men mellan 2 och 50 ggr är det någon som provat.

Det jag sett på TV är ganska klumpiga prylar.

Protte

PS såg igår (fredag) en tjej som fick ett öga tatuerat bak på axeln, det såg läckert ut. (det var reklam på den kanal jag egentligen tittade på)
MeGa

Inlägg av MeGa »

xxargs skrev:Första frågan att ställa är vad är det du vill optimera mot - storlek, värmeavgivning, dragstyrka, snabbhet - du måste ha det målet klart för dig innan man kan hitta metoder att gå i den önskade riktningen

Lite lack och färg påverkar inte funktionen - men helt annan sak om du börja labba med större eller mindre järnkärna, ändra antal varv på kopparspolen, ändra spänningen, fippla med luftgapets avstånd, ändra fjäderstyrka etc.

en komplett bild på hur en sådan tatueringsapparat ser ut skulle nog hjälpa oss som inte vet något alls om tatuering och hur det utförs en hel del...
Aa som sagt el e inte min sak därför jag försöker lära mig lite av er lärda så att säga. De jag vill göra är minska de som kallas eddie current och helt enkelt göra spolens så effektiv som möjligt så det inte blir onödiga förluster på vägen.

Spolarna brukar lindras 6, 8, 10, 12 varv(Detta beror på vad maskinen användes till). Så om jag fattat den rätt krävs det mindre ström för att göra spolen starkare om man har 12 varv runt spolen tex. Starkare maskin krävs om man ska göra stora tribaler tex.

Sen finns det som kallar magnetic stickage, coils hinner inte ladda ur och detta leder till att armaturens rörelse blir ojämn. Skulle vilja veta om man kunde sätta fast något mellan där coil och armaturen möts för att stoppa det.

Här e 2 blue prints hoppas dom hjälper

http://www.machinegunmagazine.com/MGM_H ... _view.html

http://www.machinegunmagazine.com/MGM_H ... _view.html
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

U=IR och P=RI^2.

Med samma matningsspänning, U, och längre tråd (högre R) får du alltså lägre I. Magnetfältet i spolen också är proportionellt mot I, för en solenoid gäller:

Magnetfältet = Perm*n*I

Där n är antal varv tråd per meter, Perm =4*pi*10^-7, och I strömmen. Eftersom effekten är proportionell mot kvadraten på I och magnetfältet bara är linjärt proportionell ser det ut som att lägre ström skulle ge bättre effektivitet.

Menar du att du vill spara energi genom att linda en egen spole? Det kan inte röra sig om så våldsamt många watt?

Verkar det inte intressantare med variabel hastighet, jämnare gång, bättre penetrationsförmåga eller liknande?

Edit: Lite omskrivning
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag är inte mycket för tatuering men jag blev faktist sugen på att bygga en maskin när jag sett dom otroligt fina skisserna och konfigurations-programmet på sidan du länkade till!

Det skulle vara läckert att CNC-fräsa en i mässing, steampunk-stil!
MeGa

Inlägg av MeGa »

Nihilim skrev:U=IR och P=RI^2.

Verkar det inte intressantare med variabel hastighet, jämnare gång, bättre penetrationsförmåga eller liknande?

Edit: Lite omskrivning
Hehe el o jag e ju inte bästa vänner :)
De e precis det du säger jag vill uppnå, har du några ideer eller förslag så vill jag gärna höra alla :D
MeGa

Inlägg av MeGa »

Inga nya ideer grabbar?:D
Skriv svar