Hur undvika gnistbildning då mikroswitch bryter elmotor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
syltkaka
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 december 2006, 18:55:09
Ort: Göteborg

Inlägg av syltkaka »

Johan - Lånar tråden lite igen. Är mikroswitchen kopplad före eller efter motorn, dvs på matningssidan eller mot jord?

Stiff - Ska transientskyddsdioden då sitta antiparallellt med motorn eller switchen eller det spelar ingen roll?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

sebastiannielsen skrev:Andy: Enligt elfa så ska switchen ta 16A så 7A är ju lite mindre än halva lasten.

Frågan är dock om Johans riktiga switch är exakt samma som på elfas sida.
Maxströmmen brukar stå tryckt på sidan av själva switchen
När det gäller microswitchar så måste man kontrollera att de är DC specade (jag antar att motorn är DC) för ofta kan en microswitch vara specad 16 A AC men endast 2 A DC och då resistiv last inte induktiv. Jag vet inte vilken switch som sitter i den här kopplingen men om den är specad för 16A DC induktiv last så finns det inga problem, då håller den 10år.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ syltkaka

Sätter du skyddsdioden över switchen ger du switchen bäst skydd, men du har en EMC-situation med kablarna till motorn. Sätter du istället skyddsdioden över motorn har du bättre EMC-egenskaper, men switchen får inget skydd för kabelns induktans (som förhoppningsvis är försumbar).
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

sebastiannielsen skrev:Andy: Enligt elfa så ska switchen ta 16A så 7A är ju lite mindre än halva lasten.

Frågan är dock om Johans riktiga switch är exakt samma som på elfas sida.
Maxströmmen brukar stå tryckt på sidan av själva switchen
Det framgår av databladet från Elfa att 35-729-22 inte klarar mer än några högre DC strömmar med motorlast!
Intressant om det är den typen som används här, annars inte.
Skriv svar