Hur undvika gnistbildning då mikroswitch bryter elmotor?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Johan_Heijdenberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2008, 09:47:50
Ort: Stockholm

Hur undvika gnistbildning då mikroswitch bryter elmotor?

Inlägg av Johan_Heijdenberg »

Hej!

Jag har en tryckvattenpump med en 12V elmotor som drar 7A. I den sitter en tryckgivare som mekaniskt påverkar en mikroswitch typ ELFA 35-729-22. När switchen bryter gnistrar det och sprakar. Har fått byta switch en gång. Går det att få bort dessa gnistor? Gnistrar det pga induktiv last? Jag har sett två lösningar i olika forum:

1) ett motstånd i serie med en kondensator och detta parallellkopplat med switchen.

2) en diod typ 1N4004... parallellt med switchen.

Förslag?

/Johan
Nihilim
Inlägg: 121
Blev medlem: 12 mars 2006, 21:00:20

Inlägg av Nihilim »

Jag skulle nog använt snubbern, men det är väl valfritt...
Johan_Heijdenberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2008, 09:47:50
Ort: Stockholm

Läst på wikipedia...

Inlägg av Johan_Heijdenberg »

Läste på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Snubber) att det finns både RC snubbers och diodsnubbers, till och med mekaniska så det är ju ett ganska generellt begrepp. Det ser alltså ut som att det är två varianter på snubbers jag hittade enligt första inlägget. Jag ska nog pröva både med ELFA 65-633-24 Rifa RC-nät 0,1uF, 100ohm, och med en enkel diod och lyssna vilket som bäst tar bort gnistorna och spraket.
Nihilim
Inlägg: 121
Blev medlem: 12 mars 2006, 21:00:20

Inlägg av Nihilim »

Eller så kan du trycka dit en TVS diod typ transil, tranzorb. Lätt och snabbt.
Janne
Inlägg: 99
Blev medlem: 12 januari 2005, 10:51:58
Ort: Tyresö

Inlägg av Janne »

Om det är 12 V likspänning skulle jag sätta en diod parallellt med motorn.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1652
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Johan_Heijdenberg
Inlägg: 3
Blev medlem: 21 maj 2008, 09:47:50
Ort: Stockholm

Inlägg av Johan_Heijdenberg »

Om jag förstått det rätt så ska dioden parallellkopplas med motorn, inte med brytaren/switchen som jag skrev först. Detsamma för RC-nät (C i serie med R) om man använder sådant. Men jag läste nånstans att man även kan lägga ett RC-nät över brytaren för att minska gnistbildningen. Är det bara att pröva sig fram vilket som fungerar bäst eller finns det någon "Topplista"? Jag lutar åt att börja med en enkel diod över motorn.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 17584
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

jag hadde börjat med en plastkonding tvärs över motorn, 0.1 till 1 µf
så får man avstörning på köpet

behövs det mera så kan man alltid sätta en 15v varistor över motorn
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Till en motor är diod helt rätt lösning. För gnistsläckning till reläer är det lite sämre eftersom en frihjulsdiod där ökar frånslagstiden och därmed gnistbildningen på kontakerna.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har laborerat ganska ingående med just detta - en mikrobrytare som direkt styr en alldeles för stor motor. Det enda som hjälper tillrcäkligt mot de indutiva spikarna vid frånslag är en transientskyddsdiod. Alla andra överspänningsskydd (varistor, gnistgap, generella dioder) är på tok för långsamma för att släcka ut högspänningsspikarna.
En komplementerande snubber är naturligtvis aldrig fel, precis som två EMI-filter på motorns terminaler.
syltkaka
Inlägg: 188
Blev medlem: 9 december 2006, 18:55:09
Ort: Göteborg

Inlägg av syltkaka »

Vad är skillnaden på en transientskyddsdiod och en vanlig zenerdiod?

Hur och var skulle den isf kopplas?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

7A motorlast är på tok för mycket för en sådan switch, leta upp en som är gjord för lasten eller koppla ett relä som tåler lasten (och lite till) i mellan.
probe
Inlägg: 282
Blev medlem: 2 februari 2008, 21:04:26
Ort: Stockholm

Inlägg av probe »

Blav lärd en gång i tiden att man alltid skulle lägga till en faktor på 2,5 mellan motorns och reläets märkström om man ville att installationenen skulle hålla i 10 år...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

@ syltkaka

Transientskyddsdiod är toksnabb, svarstiden är (eller bör vara) enstaka nanosekunder, och de kan släcka otroligt starka pulser under kort tid. De är helt enkelt optimerade för att eliminera transienter. Generells zenerdioder är lite långsammare över lag, och kanske inte tåler den energimängd som utvecklas vid zenergenombrottet av en induktiv spik.

@ Andy

Jag håller med dig, det är ingen robust lösning att driva en så kraftig motor med en mikrobrytare. Men ändå används denna lösning i riktiga produkter. Mikrobrytaren i detta fallet verkar ju klra strömmen med marginal, det är gnistgapet som har sönder kontaktelementen. Kan man eliminera de skadliga spikarna, och dämpa toppströmmarna lite, så kommer det funka tillräckligt bra!
sebastiannielsen
Inlägg: 3663
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Andy: Enligt elfa så ska switchen ta 16A så 7A är ju lite mindre än halva lasten.

Frågan är dock om Johans riktiga switch är exakt samma som på elfas sida.
Maxströmmen brukar stå tryckt på sidan av själva switchen
Skriv svar