Hur undvika gnistbildning då mikroswitch bryter elmotor?
-
Hur undvika gnistbildning då mikroswitch bryter elmotor?
Hej!
Jag har en tryckvattenpump med en 12V elmotor som drar 7A. I den sitter en tryckgivare som mekaniskt påverkar en mikroswitch typ ELFA 35-729-22. När switchen bryter gnistrar det och sprakar. Har fått byta switch en gång. Går det att få bort dessa gnistor? Gnistrar det pga induktiv last? Jag har sett två lösningar i olika forum:
1) ett motstånd i serie med en kondensator och detta parallellkopplat med switchen.
2) en diod typ 1N4004... parallellt med switchen.
Förslag?
/Johan
Jag har en tryckvattenpump med en 12V elmotor som drar 7A. I den sitter en tryckgivare som mekaniskt påverkar en mikroswitch typ ELFA 35-729-22. När switchen bryter gnistrar det och sprakar. Har fått byta switch en gång. Går det att få bort dessa gnistor? Gnistrar det pga induktiv last? Jag har sett två lösningar i olika forum:
1) ett motstånd i serie med en kondensator och detta parallellkopplat med switchen.
2) en diod typ 1N4004... parallellt med switchen.
Förslag?
/Johan
-
Läst på wikipedia...
Läste på wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Snubber) att det finns både RC snubbers och diodsnubbers, till och med mekaniska så det är ju ett ganska generellt begrepp. Det ser alltså ut som att det är två varianter på snubbers jag hittade enligt första inlägget. Jag ska nog pröva både med ELFA 65-633-24 Rifa RC-nät 0,1uF, 100ohm, och med en enkel diod och lyssna vilket som bäst tar bort gnistorna och spraket.
-
Om jag förstått det rätt så ska dioden parallellkopplas med motorn, inte med brytaren/switchen som jag skrev först. Detsamma för RC-nät (C i serie med R) om man använder sådant. Men jag läste nånstans att man även kan lägga ett RC-nät över brytaren för att minska gnistbildningen. Är det bara att pröva sig fram vilket som fungerar bäst eller finns det någon "Topplista"? Jag lutar åt att börja med en enkel diod över motorn.
Jag har laborerat ganska ingående med just detta - en mikrobrytare som direkt styr en alldeles för stor motor. Det enda som hjälper tillrcäkligt mot de indutiva spikarna vid frånslag är en transientskyddsdiod. Alla andra överspänningsskydd (varistor, gnistgap, generella dioder) är på tok för långsamma för att släcka ut högspänningsspikarna.
En komplementerande snubber är naturligtvis aldrig fel, precis som två EMI-filter på motorns terminaler.
En komplementerande snubber är naturligtvis aldrig fel, precis som två EMI-filter på motorns terminaler.
@ syltkaka
Transientskyddsdiod är toksnabb, svarstiden är (eller bör vara) enstaka nanosekunder, och de kan släcka otroligt starka pulser under kort tid. De är helt enkelt optimerade för att eliminera transienter. Generells zenerdioder är lite långsammare över lag, och kanske inte tåler den energimängd som utvecklas vid zenergenombrottet av en induktiv spik.
@ Andy
Jag håller med dig, det är ingen robust lösning att driva en så kraftig motor med en mikrobrytare. Men ändå används denna lösning i riktiga produkter. Mikrobrytaren i detta fallet verkar ju klra strömmen med marginal, det är gnistgapet som har sönder kontaktelementen. Kan man eliminera de skadliga spikarna, och dämpa toppströmmarna lite, så kommer det funka tillräckligt bra!
Transientskyddsdiod är toksnabb, svarstiden är (eller bör vara) enstaka nanosekunder, och de kan släcka otroligt starka pulser under kort tid. De är helt enkelt optimerade för att eliminera transienter. Generells zenerdioder är lite långsammare över lag, och kanske inte tåler den energimängd som utvecklas vid zenergenombrottet av en induktiv spik.
@ Andy
Jag håller med dig, det är ingen robust lösning att driva en så kraftig motor med en mikrobrytare. Men ändå används denna lösning i riktiga produkter. Mikrobrytaren i detta fallet verkar ju klra strömmen med marginal, det är gnistgapet som har sönder kontaktelementen. Kan man eliminera de skadliga spikarna, och dämpa toppströmmarna lite, så kommer det funka tillräckligt bra!
-
- Kontakt: