Jojje's nya moduluppbyggda kontrollerkort.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30158
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Aha ok. Jag har kvar en av varje som vi ansett vara klar för test just då. Nummer 2,3,4 och 5. :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Sista gången jag beställer Allegro-kretsar direkt från Kina.
Synd man inte kunde testa dom före dom monterades på korten.
Nu har jag testat 29st kort, och 14st var trasiga, 15st fungerade.

Dom garanterade att det var original, men men det tvivlar jag starkt på nu. Även om det var billigt, så blir det dyrt totalt sätt. Korten och monteringen kostar mycket mera än jag "tjänade" på kretsarna.

Visst var det några få fel på dom förra också, men 50% :shock:, nope. :roll:
Hälften av dom trasiga (7st) är totalt döda. Det har kanske 2st av 500st varit förut.
(Det är helt samma kort som förra gången, inga layoutändringar alls.)

Bara att testa igenom resten också (215st totalt). Hoppas bara att det inte blir >50% till slut som inte funkar. :cry:
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Bad outcome.

Inlägg av NeoTech »

Det e väl de vanliga med grejer från kina, även om de tillverkas där så brukar väl kvalitetssäkringen göras på annat håll oftast hos bestälallaren. =)

När tror du att din nya batch med kort e klara för leverans? *undrar en småstressad beställare* ;D
Borre
Inlägg: 4574
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Om du nu tvivlar på att kretsarna är orginal kan du då garantera att de inte lägger av efter bara några veckor?
Eller du kanske har "garanti" om ingen vettig orsak hittas, så som felhantering?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

NeoTech. Eftersom jag "bara" har 13st i beställning, så packar jag nu på Söndag och skickar senaste Måndag.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det finns väl inte så mycket "original" eller inte på marknaden. Dom görs där det är billigast. Sen testas dom av typ Allegro. Dom batchar som har minst fel säljer dom själva, dom andra (ev. otestade) säljer fabriken vidare själva, eller säljs till mindre nogräknade återförsäljare.

Det var väl helt otestade jag fick tag i, men efter egen testning så sorteras dom trasiga ut. Det är bara synd att man måste montera dom för att kunna sortera ut liken. Jag har inte resurser för att testa före.

Jag tror, och hoppas, ingen av mina kunder känner sig dårligt behandlade på grund av att jag levererat dårliga produkter.
Användarvisningsbild
MrMister
Inlägg: 706
Blev medlem: 7 december 2007, 08:07:36
Ort: Guangzhou
Kontakt:

Inlägg av MrMister »

Fy fan vad jobbigt! jag mar fysiskt daligt av att lasa om detta.
(det var jag som skickade kretsarna till Jojje)

Lita pa kineser vet man ju att man ska vara forsiktig med, men just nu kanns det extra jobbigt eftersom jag har haft bra erfarenheter fran det stallet forut och kant fortroende till saljaren.
Nu vet jag ju inte om jag kan skylla pa honom heller direkt, han visste kanske lika lite han (fast jag tvivlar)

Kommer nog inte att skicka allt for mycket IC hem till sverige efter detta om jag inte har nagon mojlighet att sakra kvaliteten innan.

Hoppas verkligen att det loser sig!

Jojje:
Jag skickade ju en storre rulle med 200st, och en mindre med 15-16st i ...var det den lilla dom felande lag i sa kanske den storre ar "battre" (den lilla lag i butiken, till skillnad fran den storre som bestalldes hem)
I vilket fall som helst sa har man ju iallafall lart sig (annu) en laxa.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

MrMister, jag klandrar inte dig på nåt sätt. Jag blir bara så less på hela skiten. :(
När man äntligen trodde man skulle kunna tjäna lite på sakerna man gör, så ser det ut som det blir tvärt om i stället. Precis det jag behövde just nu.
Jag har också lärt att det är iaf sista gången jag gör nåt sånt här.

Eftersom jag fick en liten kalldusch när jag började testa korten, så har jag inte velat se skiten idag. Jag vet inte om det är dom "lösa" eller från stora rullen, men jag måste ta tag i det igen å kolla igenom alla. Jag återkommer.

Det hjälper inte heller om du skickar nya kretsar. Det kostar mera att byta ut dom än att göra nya, men nu blir det inga flera iaf.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag testat 30st till. Av dessa var 18st felfria. :roll:

Genomgående fel på alla hittills testade:
12st Helt döda.
10st Kan inte bestämma sig vilket håll dom vill gå.
2st Motorn har fullt "håll", men vill inte stega.
1st Kortsluter utgången. Motorn går trögt med eller utan spänning på.
1st Går bara åt ett håll. Dir har ingen inverkan.

Alltså, av 59 testade är 26 trasiga, och 33 är hela å rena.

Är det någon som har lust att hjälpa mig försöka fixa dom som inte funkar?
Det "måste" ju inte vara kretsarna det är fel på, men ...
Nu börjar det bli några, så det kan löna sig att iaf titta på det.
Dom 12 som är helt döda kan det även vara Enable som inte "slår till", eller inte kommer fram.
Dom 10 som inte kan bestämma håll, kan det vara Dir som inte kommer fram.
Hittar man felet så kan man kanske laga många på en gång.
Synd att ge upp när det är så många. :cry:
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor
Inlägg: 435
Blev medlem: 27 mars 2004, 12:58:48

Inlägg av Porto »

Jag skulle kunna kolla på de trasiga korten. Då får jag även lite testobjekt till min nya reflowugn. Om det är kretsarna som är trasiga - kommer de då att ersättas med kretsar från samma leverans?
/Porto
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om MrMister lyckas att få ut några därifrån han fick dom jag använder, så blir det väl från samma leverantör iaf. Men jag har liten eller ingen tro på det. Inte för MrMister, men en Kines ger aldrig från sig något av värde utan att tjäna något på det själv.

Bara man vet hur många och vad som är felet, så kan man nog få tag i kretsar, men där jag normalt beställer, där är det normalt 18 veckors ledtid.
Jag har iaf inga kvar av dom jag fick. Dom är monterade allihop.

Det tar nog inte så många dagar förän jag gått igenom alla, så om du har lust kan jag skicka dom till dig så du kan göra en första koll på vad det kan vara. Jag kan skicka med några som funkar, så kan du jämföra och ev. låna en hel krets att prova med.

Kom på en sak nu. Eftersom det sitter hålmonterade saker också på dom, som troligtvis inte tål den höga temperaturen i ugnen, så måste man göra nånting med dom först. Men det är nog bara skruvplinten och ev. kondingen som kan pajja. Det är iaf värt ett försök.
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor
Inlägg: 435
Blev medlem: 27 mars 2004, 12:58:48

Inlägg av Porto »

Att avlägsna div komponenter är inga problem. Har du något krav på att det skall lödas med blyfritt?, har endast blyat tenn/pasta hemma.
Jag skickar adressen med PM.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nejdå, blyat eller inte spelar ingen roll. Nu är allt oblyat, men...

Först måste jag checka igenom alla å se hur många det är fel på, sen får vi se om MrMister kan få ut några av sin leverantör. Om inte måste jag försöka få tag i några på "normalt" sätt. Kanske Limpan4all vet om nåt bra å billigt ställe, hmm...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har vi kommit på vad som var problemet.

Porto hjälpte till att hitta/lokalisera problemet. Det var att alla ben på IC-kretsen inte hade blivit lödda.
Varför det då? Jo, för att på undersidan sitter det en stor Therminal Pad. När dom trycker pastan så blir det ganska mycket under där, och när det löds så klarar inte IC-kretsen sjunka ner i sörjan så fort så att något/några ben kommer för högt upp, och inte blir lödda.

För att lösa problemet till nästa gång, eller om någon av er har samma problem, så kan man ruta upp öppningen i pastaplåten så det blir småduttar i stället för en hel yta. Då är det större chans att kapseln sjunker ner + att hela padden och alla benen blir lödda.

Nu har korttillverkaren lött om alla resterande det var fel på, och alla funkar nu. Dom fick även dom jag inte testat än och löder om dom nu. I morron åker jag dit med även dom som jag sorterade ut som friska. Dom ska löda om dom också för säkerhets skull.

Så om någon som fått några av dom första korten i denna serie och har problem, så byter jag ut dom förståss.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30158
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men vilken lättnad!
Hoppas nu bara att inga av de testkörda felaktiga korten fått sin krets pajad pga oanslutna ben.
Skriv svar