Byta fläkt i ett labbagg
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nähä, det skulle man tydligen inte få göra.
*POFF* *POFF* sa det, med tydliga blixtar.
Nu lyser den röda lysdioden "unregulated" på fronten, och minst tre komponenter har exploderat.
Nåja. Hoppas inget mer gått sönder än det som syns...

vid de tre röda strecken
[Edit]
Men jippi... komponentlistan i PDF-filen stämmer inte. R68 finns inte ens med, och de färger jag ser stämmer inte för 5 öre.
*POFF* *POFF* sa det, med tydliga blixtar.
Nu lyser den röda lysdioden "unregulated" på fronten, och minst tre komponenter har exploderat.
Nåja. Hoppas inget mer gått sönder än det som syns...

vid de tre röda strecken
[Edit]
Men jippi... komponentlistan i PDF-filen stämmer inte. R68 finns inte ens med, och de färger jag ser stämmer inte för 5 öre.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hmm... om det står att det ska vara 1/8W resistorer, är det kanske bästa att sätta dit sådana igen. Jaja. Får väl svänga förbi Elfa imorrn.
Ska bara identifiera sista motståndet...
Det är nåt allvarligt knas det här. Inte en enda komponent stämmer överens med PDF-filen.
T.ex stå står det att U2 ska vara en positiv spänningsregulator (UA723), och U12 en optokopplare, men i agget är båda två en SN75454B, en högfrekvens högströms switchdriver...
Nu har jag iaf motståndsvärdena. 51Ω och 62Ω.
Och naturligtvis är det INTE värden ur E12-serien, så elfa har inte dessa i 1/8W.
Ska bara identifiera sista motståndet...
Det är nåt allvarligt knas det här. Inte en enda komponent stämmer överens med PDF-filen.
T.ex stå står det att U2 ska vara en positiv spänningsregulator (UA723), och U12 en optokopplare, men i agget är båda två en SN75454B, en högfrekvens högströms switchdriver...
Nu har jag iaf motståndsvärdena. 51Ω och 62Ω.
Och naturligtvis är det INTE värden ur E12-serien, så elfa har inte dessa i 1/8W.
Senast redigerad av MadModder 18 maj 2008, 21:25:01, redigerad totalt 1 gång.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Bra att du påpekade det. Det finns faktiskt ändringsblad i filen. För just mitt serienummer ska jag göra ändringar nummer 1 till 12. Där står R68 med, 62 Ohm 1/8W. 
Undrar om jag ska parallellkoppla två motstånd för att få rätt värden. 560||56 för 51 och 680||68 för 62. Borde funka.
Köper en kretskortstrafo på en gång. 9V 4,5VA. Den ger 13VAC obelastad, så det bör väl hamna nånstans runt 11 kanske. Och sen glättning = 15V. Det borde också funka.
Förbannade krångel... Varför körde jag inte med trafo från början som jag tänkte först?
Undrar om jag ska parallellkoppla två motstånd för att få rätt värden. 560||56 för 51 och 680||68 för 62. Borde funka.
Köper en kretskortstrafo på en gång. 9V 4,5VA. Den ger 13VAC obelastad, så det bör väl hamna nånstans runt 11 kanske. Och sen glättning = 15V. Det borde också funka.
Förbannade krångel... Varför körde jag inte med trafo från början som jag tänkte först?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Hmm... ja skumt är det iaf. Jag belastade den oreglerade +5-volten, som ligger på ca 15V. De tre motstånden exploderade ögonblickligen. Det skumma är att spänningarna på kontrollkortet inte verkar komma samma väg som utspänningen, för alla spänningar där är helt OK. Precis allt. +5V -5V +12V -12V +15V -15V och allt vad det nu var.