Byta fläkt i ett labbagg

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Byta fläkt i ett labbagg

Inlägg av MadModder »

Köpte ett labbagg av Lars1970. Ett HP 6024A. Mycket fint agg. :)
Men nu är det så att fläkten som sitter i har sett sina bästa dagar, och låter därmed ganska illa. Tänkte byta den, och då även passa på att bygga in temperaturstyrning till den. Det är ju lite dumt att fläkten går för fullt när man inte belastar agget nånting. För att inte ruinera mig tänkte jag stoppa in en liten trafo, och köra på en 12V-fläkt.
Nu är frågan:
Vid vilken temperatur ungefär på kylflänsarna bör fläkten gå för fullt? 60°C?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har samma funderingar fast på annan labbutrustning, jag hadde valt 40-50 grader, när man belastar får dom gärna gå men dom bör vara relativt tysta på tomgång
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja precis.

Någon som har en bra fläkt att rekommendera?
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

vilken storlek ?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Papst eller adda.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Tänk på att switchtransistorernas kylflänsar antagligen inte är isolerade från nätspänningen och kanske till och med har HF-växelspänning på sig. Sen kan det ju vara lite klurigt att veta vad som blir varmast - är det switchtransistorerna, utgångsdioden, kondensatorerna eller switchtrafon som behöver fläktkylningen mest? Kan vara olika för olika utgångsinställningar också.

Å andra sidan är aggregatet specat till att gå att använda i 55 graders omgivningstemperatur! 8) Låter man aldrig fläkten stanna och mäter temperaturen på lämpligt ställe lär det nog funka finfint.

Servicemanual:
http://cp.literature.agilent.com/litweb ... -90001.pdf

Det skulle vara kul att se bilder på innanmätet! :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag har läst manualen. Hämtade den på agilent.com. De har dokument till de flesta gamla HP-grejer. :)

Fläkten är en 80mm som sitter i bak. Den blåser in luft i chassit. "Fläktgallret" är utstansade hål i chassiplåten. Tänkte såga lite och sätta dit ett runt fläktgaller. Fläkten pressar in rejält med luft, för det blåser på bra ut från alla hål på sidorna av chassit.

Ska fixa lite bilder. Måste bara bereda lite plats här på bordet... :lol:

Körde förresten ett litet belastningsprov igår. Tog ett stort 1Ω-motstånd med aluminiumfläns och brassade på. 11A fick jag ut. Det stackars 50W-motståndet fick avge 120W i värme några sekunder. :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag har märkt att om man sätter hinder för luften på sugsidan av vanliga fläktar så ökar ljudet mycket mer än på blåssidan. Det är säkert än väldigt bra ide att stoppa dit ett "riktigt" galler :)

Jag har ett äldre HP-aggregat med liknande specar (0-50V, 0-10A max 200W), det är dock inte switchat och väger en hel del. Sitter en 120mm fläkt i det som jag bytt till likströmsvariant och byggt en temperaturreglering till. Det sitter 7 st TO-3-transistorer på kylflänsar i en kyltunnel efter fläkten. Köpte den för 200 (!) kr på blocket :O Behöver en ny strömbegränsningspot dock, den är lite glapp så hoppar upp på 10A ibland när man inte vill 8)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det med hinder på sugsidan har jag tjatat om många gånger. Folk som envisas med att sätta fläktgaller eller vad som helst på den sidan. Om man har något öht närmare än 2cm så genererar det oljud. Tänk alla CPU-fläktar som har ett galler på original... Vansinne!

Här är en bild av inälvorna:
Bild

Dessutom sitter "ekrarna" som håller fläktnavet på sugsidan. Hur tänker folk egentligen? :P
115V går den på. Tungt as... säkert 1kg.

Hmm... var ska jag sätta 12V-trafon och fläktregleringskortet nånstans?
Allt är ju lite lagom utspritt i lådan. :P
Kanske uppe till höger ovanför säkringen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

flytta in fläkten några millimeter med en spacer

är det en 230v fläkt nu?
då skulle man kunna ha en ny frisk sådan, men kopplad med ett motstånd och termostat, så man har 70% varvtal tills termostaten slår i, du har en termostat kolla temperaturen på den och lägg dig en bra bit lägre
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nä det är en 115V-fläkt skrev jag ju. :)
Den är kopplad till trafon till höger, den med stämplarna FT, PT och A på. Sen är det en text som säger "remove W1 for 220V or 240V use".
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:oops: , nu såg jag det

behövs ju inte mycket effekt för en fläkt, borde få plats ett kretskort med trafo vid inkommande säkring?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Visst gör det, men jag tänkte att den skulle gå igång bara när man har startat agget, och den knappen sitter uppe till höger. ;)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då är det bara till att sno en signal från labbagget för att aktivera fläktstyrningen, är det månne en ON lampa på framsidan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nja... sitter en grön lysdiod ovanför V-ratten, och en ovanför A-ratten. De lyser när respektive ratt är aktiv. Det är de under normal drift. Kör man extern styrning från kontrollingångarna i bak är de släckta.

Men nu är det så himla enkelt att löda sladdar på brytaren, så det är nog enklast så som jag tänkt iaf. :)
Och man ska inte ha något i standby i onödan. Tänk på miljön! :D
Skriv svar