Går det att använda 1 kristall till 2 processorer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Går det att använda 1 kristall till 2 processorer?

Inlägg av zwitter »

Jag ska ha 2 processorer på ett kort. Det jag undrar är om det går att använda samma kristall för bägge ingångarna av EXTAL och XTAL.
peter555

Inlägg av peter555 »

Du kan koppla kristallen till den ena processorn. Troligen kan du ta ut klockan från den processorn och mata nästa med. För att kunna ge ett exakt svar får du uppge vilka komponenter du tänkt att använda.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Borde väl funka så som Peter skriver.
Annars så finns det klockoscillatorer som kan mata flera processorer.

Protte
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Jo jag har möjligheten att plocka ut klockan, eller i alla fall halva frekvensen av klockan. Jag undrar bara om det är möjligt att använda en kristall till två processorer direkt kopplat.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Hobbymiljö: testa!
Proffsmiljö: nja, lite tveksamt...
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Håller med sodjan, det troliga är att de kommer svänga in i takt.
Ev. tar det lite längre tid än vanligt att svänga in så det kan bli problem vid sleep och användande av tidskritiska sektioner direkt efter uppvaknande av interrupt...

Känns inte som något kommer gå sönder, iaf inte µP eller kristall.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Det är för proffsmiljö så det är kanske ingen bra idé. Men jag lägger in lite byglar, så testar jag om jag får tid. Man tjänar ju in en kristall.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om vi t.ex. utgår från en PIC finns det en OSCIN och en OSCOUT.

Om vi utgår ifrån att PIC#1 är kopplat "som vanligt" med kristall och lastkondensatorer kan man koppla OSCIN på PIC#2 till OSCOUT på PIC#1, man måste då kompensera lastkondensatorn på PIC#1 för den extra belastning.

Men en viktigare fråga är: varför?

Om man inte har MYCKET viktiga skäl till att ha ett flerprocessorsystem tyder det på ett dåligt design till att börja med och är det så att man "måste" ha det för skalbarhet MÅSTE man se till att ledarna är korta.

Det är även möjligt att montera en buffer på OSCOUT på PIC#1 som sedan kan driva en eller fler andra processorer men den bästa lösningen är att ta en kristalloscillator, montera en buffer som sedan driver fler buffrar som i sin tur driver var sin µC, detta ger dock ingen synnerlig besparing men däremot mer EMI.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det finns någon mcu som har det så att en buffer kan driva klockan vidare till nästa mcu. Kom inte ihåg men det var smart utfört så att det behövdes inte någon extra pinne på mcu'n. Brukar stå angivet i respektive mcu application notes.
Skriv svar