(Vrål) hög elförbrukning ?
Det där beror ju helt och hållet på hur du får ditt varmvatten och vad du betalar för det. Har man "gratis" varmvatten i lägenhet eller med solfångare så kan det nog bli så. Har man däremot egen varmvattenberedare eller någon form av panna eller liknande så kompenseras det av att du får betala för uppvärmning av vattnet någon annanstans istället.Rohan skrev:Jag har noterat att tvättmaskin inkopplad på kallvatten ger en hundralapp eller två extra på en elräkning.
Dom flesta har väl ca 70°C i varmvattnet. Hur kan man då tvätta i 30, 40 eller 60° då om man kopplar till varmvattnet?burner skrev:jojje, vår tvättmaskin har en anslutning för varmvatten? Och står i manualen strömförbrukning vid varmvatteninkoppling, respektive kallvatten.
Sen brukar man alltid skölja i kallvatten, iaf efter första sköljningen.
Har man lägre temp på varmvattnet så kallas det inte varmvatten, eller så är det stor risk att det frodas bakterier.
Hur man än kopplar, så måste det vara väldigt oekonomiskt att alltid tvätta i 70°.

Ska man kyla ner vattnet, blir det inte mycket ekonomi kvar.
Hade du däremot skrivit att det var en anslutning till varmvatten OCH en för kallvatten, då funkar det, men som jag uppfattar det, så kan du välja varmt ELLER kallt.
Ursäkta mig, självklart en kall- och en varmvattenanslutning. Dock endast kallt inkopplatjojje skrev:Dom flesta har väl ca 70°C i varmvattnet. Hur kan man då tvätta i 30, 40 eller 60° då om man kopplar till varmvattnet?burner skrev:jojje, vår tvättmaskin har en anslutning för varmvatten? Och står i manualen strömförbrukning vid varmvatteninkoppling, respektive kallvatten.
Sen brukar man alltid skölja i kallvatten, iaf efter första sköljningen.
Har man lägre temp på varmvattnet så kallas det inte varmvatten, eller så är det stor risk att det frodas bakterier.
Hur man än kopplar, så måste det vara väldigt oekonomiskt att alltid tvätta i 70°.![]()
Ska man kyla ner vattnet, blir det inte mycket ekonomi kvar.
Hade du däremot skrivit att det var en anslutning till varmvatten OCH en för kallvatten, då funkar det, men som jag uppfattar det, så kan du välja varmt ELLER kallt.

Man får inte glömma att spola fram varmt vatten innan man drar igång tvättmaskinen/diskmaskinen ifall man kör på varmt. Annars får man ju bara pissjummet vatten, precis som ifrån kallvattenledningen.
Där jag bor är det rätt standard att det tar 1 minut på fullt ös i kran för att få något som liknar varmvatten, på sommarn med färre studenter kan det utan överdrift ta 5 minuter om man duschar tidigt :(.
Där jag bor är det rätt standard att det tar 1 minut på fullt ös i kran för att få något som liknar varmvatten, på sommarn med färre studenter kan det utan överdrift ta 5 minuter om man duschar tidigt :(.
i vår tvättstuga har vi också kall+varm ingång. Även om jag tvättar 40 graders så blir varmvattenslangen varm, och kallvatten kallare. Jag förmodar att den blandar på något sätt, sen korrigerar det sista med elvärmare.jojje skrev:Tvättmaskinen MÅSTE vara inkopplad på kallvattnet.
Några diskmaskiner däremot kan man koppla till varmvattnet.
18,5 är väl rätt så bra jobbat i en lägenhet när man inte betalar för värmen!
Vi har ett 140kvm hus med en LCD tv som står på väldigt mycket, 1 dator, tvätt och torkrummlare. Eluppvärmt med en Luft/luft pump, golvvärme i badrummet... en hel del belysning- mest energisparlampor osv... ett akvarium som vi håller 29 grader i... nu ligger vi på 19-20kwh per dygn...
och runt 40kwh om det är många minusgreder...
Iofs, när saker inte används så slås det av helt, kyl, frys, tvätt är klass A, torktummlare är klass B...
Vi har ett 140kvm hus med en LCD tv som står på väldigt mycket, 1 dator, tvätt och torkrummlare. Eluppvärmt med en Luft/luft pump, golvvärme i badrummet... en hel del belysning- mest energisparlampor osv... ett akvarium som vi håller 29 grader i... nu ligger vi på 19-20kwh per dygn...
och runt 40kwh om det är många minusgreder...
Iofs, när saker inte används så slås det av helt, kyl, frys, tvätt är klass A, torktummlare är klass B...