Kompressordriven vattenpistol.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Största problemet tycker jag är att allt ska finnas i en o samma flaska, båda vatten och tryck.

Fyller man alltså upp ordentligt med vatten och sedan trycker på ordentligt försvinner trycker oerhört snabbt

Jag skulle vilja förespråka 2 st hårda PET-flaskor som tryckmagasin, dessa bör då ha en slang till att trycksätta vattenbehållaren, på den slang bör det även vara en avstängningsventil, detta medger att man kan stänga av trycket, fylla på vatten och släppa trycket på igen.

Självklart ska det finnas en ventil som gör att man kan pumpa upp tankarna vid behov, oberoende av avstängningen.

Lämpligt vore det att placera tryck-flaskorna i en ryggsäck, detta ger mobilitet och en sprängkåpa(-light) om det vill sig illa.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ryggsäck med en Lexan-skiva närmast ryggen.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Icecap, mycket bra förslag. Det var inte en dum ide alls faktiskt. Enda jobbiga är att få det ordentligt tätt, när man börjar komma upp i de trycken vi talar om här ändå. Men borde gå på nåt sätt tycker ja.

Sodastreamflaskor kasnke är bättre än PET, de håller ju för bra tryck, bra form och allt.

Hmm, från klura vidare på detta känna det som.

Tackar för alla bra tips, uppskattar det.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Engångsgasoltuber (EN417) skall tåla upp till 20.5 bar för att övh. få säljas.

nöjer du med 10 - 13 bar så tror jag de kan anses som säkra luftbehållare.

sodastremflaskor är säker lika tåliga som tjocka PET-flaskor - men jag har inte sett någon uppgift på vad som skall klara i tryck, även om PET-flaskor exprimentellt klarat en bit över 20 bar om man bara får korken att klara det.

prova att tryckprova flaskorna till 1.5 ggr tänkt max arbetstryck helt fyllda med vatten - så kör du med samma provtryckningsmarginaler som man gör på dom flesta tryckkärl från luftkompressorers trycklufttankar till 300-bars gastuber.

därefter bör det inte vara någon större fara att använda dessa till max arbetstryck - se till att ha lämplig cyckel(fot)pump och lämpliga ventiler inmonterade för att enkelt pumpa upp systemet igen ;-) - i vattenkrig har man inte tid att vänta :-)
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Om vi nu pratar om SodaStream varför inte använda själva CO2 flaskan som trycktank med en reducerventil avsedd för svetsning. Den jag har från AGA klarar 250 bar och är på 0,7 liter. Det borde ge tillräcklig skjuts på vattenstrålen. Fylla på CO2 kostar endast ca 80 kr och själva flaskan 180 kr har jag för mig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

och ssnart är vi uppe i 4000kg för vattenstrålen och hux flux så beter den sig mera som ett lasersvärd än en vattenpistol :badgrin: :badgrin: :whoho:

en tömd brandsläckare för skum är bra tryckluftsbehållare
ehh, den bgår ju få att funka rakt av med lite vatten och luft i :wink:
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

´Hehe nu börjar det bli hightech här alltså.

Jag hade funderingar kring att använda de där stora CO2 tankarna till paintball, De är ganska stora, nåja, hyffsat iaf,

Men men, får se hur det utvecklas.

Det kommer ju bli en sån vattenjet¨man har till att skära metall, om har lite osis/tur här hehe,

Men får se hur det går. Bra ideer alla, men ska prova med två PET-flaskor först då får se hur det går. blir det bra så....
nanopile

Inlägg av nanopile »

Blanda lite sand i vattnet så kommer den att skära, fast en stråle på 2cm i diameter vid 4000 Kg riktad rakt upp lär pressa ned den som håller den i marken även om det är 3 meter betong, eller iaf nästan.
Blir ca 12.5 tons tryck :)
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Pet-flaskor klarar rätt mycket!. På läskfabriken kolsyrar man ju i dem. Jag har själv byggt en kolsyremaskin genom att ta en petflaska, borrat en skruv på längden och satt genom locket. Sen tagit en gasreglator från en svets och kopplat på på skruven. Har själv haft upp trycket till 10bar utan att det händer nåt. Det är den tunna varianten av flaska jag använder.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man kan se det som det är två saker som måste finnas:

1. Tryckmaggasin, med lämpligt tryck och volym.

2. Vattenmaggasin, med lämplig volym.

Om han har en riktigt stor volym med tyckluft så kanske trycker inte behöver vara så högt? Säg att han köper en 18 liter bensindunk från Biltema och har 4 liter vatten + 14 liter tryckluft. Den klara nog inte så mycket tryck som PET-flaskan men volymen är jag ganska stor. Den han träffar kan bli sjöblöt ganska fort.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tor man ska skippa bensindunkar och annat som inte är gjorda som tryckkärl :roll:

ryggmodellen borde gå att göra smidigt

valbart antal petflaskor, ha halsen nedåt, ladda i 30>60% av volymen i vatten, fyll på med tryckluft med lagom tryck, läs 70% av provat tryck
på varje flaska har man en kulventil och sedan så har man slang till handen med en lämplig handtag, vanliga tryckluftsprylar borde funka utmärkt

med två flaskor är det ju bra att ha en pistol i var näve :twisted:

fördelen vore att man kan gör i ordning en bunta flaskor som är för prepparerade med vatten och tryckluft
har man vanliga tryckluftskopplingar så byter man ju flaska fort och smidigt
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Lite inspiration http://www.ultimatewatergun.com

Projektet figurerade i vol 7, av det alltid lika trevliga Make Magazine.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har fixat lite mer med detta nu.

Har monterat på tryckluftskopplingar på en vanlig petflaska, korken rättare sagt. Blev rätt bra, bättre än jag trodde ärligt talat. det håller tätt även vid 5,5 bars tryck.

En sådan, eller två st egentligen. En för påfyllnad av luft samt en för koppling till "avtryckaren/munstycket"
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80354

En sådan, sitter på insidan av korken:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80414

Och denna koppligen på utsdan av korken, skruvas fast med hjälp av skarvhylsan
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80341

Kör vatten och luft i samma behållare. 1 liter vatten samt 5 bars tryck. Det går fint, bra tryck ändå till slutet, med en stråle på 8 meter ca.
Munstycket är 3 mm stort, men det tar slut på att par sekunder tyvärr.

Så måste ha en betydligt större tank. Minst 5 liter om det ska vara lönt.

Nån som har fler ideer?? Jag har helt slut på dem nu alltså.
xxargs

Inlägg av xxargs »

tja, trycker du ut en liter på ett par sekunder så står valet mellan mindre munstycke eller mera buren vatten typ 5 PET-flaskor laddade och paralellkopplade... finns inte så mycket annat att välja mellan liksom...
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nä, det är jag helt med på. Och just det jag menar. Jag måste ha en större tank, men vad ska jag ha för behållare??

Det är ett jäkla meck med så många petflaskor, det är till räckligt jobbigt med en.

Får väl leta efter nån form av ståltank eller så. Hade varit smidigt. En 6 liter tom brandsläckare eller nå t:)
Skriv svar