Billiga/små motorer för mini-robot

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
net4all

Billiga/små motorer för mini-robot

Inlägg av net4all »

Hej!
Jag har nu börjat på ett nytt projekt, att bygga ett antal små insektsliknande robotar.

Men jag har stött på ett problem, jag har tänkt att bygga kanske 4-5 stycken och då blir priset per robot viktigt... Och tillgängligheten på delar..

Jag hade tänkt att använda denna
(32-3263)

Hade tänkt att ha 2st , en på varje sida och helt enkelt bara strypa en för att svänga. Frågan är: Räcker det med att sätta på hjul eller måste jag ha utväxling?
Det gör inget om den far fram som en raket, men orkar dom? Roboten kanske väger >60g...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter spännande!

Ingen aning om hur starka motorerna är, men den med lägst varvtal roterade 1000 varv/min och då misstänker jag att du kanske måste ha väldigt små hjul för att de inte skall fara omkring som ett skållat troll.

Edit: Någon form av växellåda krävs nog. Länk till kjell.com art.nr: 87590 finns säkert billigare!!

Ta en titt på Vetenskapsmagasinet de hade intressant inslag om autonoma "flugrobotar" eller vad man nu skall kalla dem, kul var det i alla fall!
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Som liten parvel för måååånga år sedan tog jag en liknande motor (från slaktad leksak) knackade in axeln så den stack ut på båda sidor om motorn. Satte på legohjul som var bara något större än motorns diameter. tejpade motorn på en glasspinne och satte små legohjul fram.

Kryddade med en liiten 6volts laddningsbar battericell (något mindre än ett AA batteri) och släppte iväg den på golvet. Gick tokfort, tog aldrig mer än någon sekund innan den slog i väggen, kan nog bli problem att styra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Funderat något på små servon? Det finns riktigt små servon som dessutom inte går så fort... Annars finns det ju tandborstroboten som någon länkade till tidigare :lol:

/PeterH
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Har sett att en del sätter krympslang direkt på motoraxlarna för att få fäste när de bygger B.E.A.M- och andra robotar i den kalibern för att slippa hjul och växellåda.
net4all

Inlägg av net4all »

Ok, krympslang/pyttehjul, får försöka testa dom.

Angående servo: Visst ett servo vore perfekt, problemet är att ett servo kostar minst 100kr...

Och när det gäller växelåda: Tar lite väl stor plats, men kanske, om jag får tag i dom till ett bra pris.

Tandborsten är kul :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De dära motorerna är i princip värdelösa. Utan nedväxling kommer roboten aldrig orka gå ens på slättan.

Ett aldrig sinande ställe för billig skit är ebay. Om inte det tillåter så kan en billig leksak från tradera eller ÖB/Rusta/osv. funka ta en med lämplig nerväxling så kan det gå.

En sak till ang de motorerna är att efter ett tag så går "släparmarna" av för de är bara ett kopparbläck som släpar mot motorns roterande delar :cry: Kör man dem kontinuerligt inträffar haveri efter endast några timmar om man har osis.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Servon kan man få tag på relativt billigt på Tradera, 4 st för 160:-.
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Eller så låter du motoraxeln ligga an mot hjulets glidyta (tex på hjulets ovansida) så får du automatiskt nedväxling av rpm. Ju större hjul du då använder desto lägre rpm får hjulet, då motor axeln måste göra fler rpm innan hjulet har gjort ett varv.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Ibland kan man hitta rätt billiga "batchar" med små växlade motorer på ebay...
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Ett tips är motorer som sitter i gamla analoga kameror. De är väldigt starka (åtminstone de som matar fram filmen), små och fungerar på ca 3 v. Det finns säker några snälla själar som kan skänka dig några kameror. Jag har en motor liggandes som jag kan skicka till dig men tyvärr tror jag inte du har någon större nytta av bara en.

Nu vet jag inte riktigt om du tänkt ha hjul till din robot eller inte men om inte kan du montera motorn snett och låta motornaxlen vila direkt på marken. Då får du en utväxling baserad på motoraxlens vinkel.

Detta sätt använde jag mig av när vi byggde BEAM robotar på Chalmers. Fungerar över förväntan.
JJ

Inlägg av JJ »

Jag har använt motoreren från CO i en liten robot. Hjulen var trähjul från Panduro Hobby (!) som drivs via ett gummiband. Som hjulaxel använde jag blompinnar och hjullagret var sugrör. Funkar stabilare än vad det låter.
net4all

Inlägg av net4all »

Ok, om jag kan få tag i billiga servon kan det vara ett allternativ.

Problemet för kameramotorn är tillgängliheten, tänkte bygga ett par stycken och få dom att fungera i flock. :)

Men om Clas grejer brinner upp, då blir det problem.
Ska titta på utväxling och allternativa motorer, nu är det så mycket skoljobb inför betygen... :(
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Hittade "små" skruvdragare på mitt lokala ICA Maxi för 129:- med motor + växellåda 11x4 cm, då får du motor, växellåda, batterier och laddare samt laddningstestare, allt i ett. Den drar ca: 1,5 A obelastad men kan säkert dra en bit över 2A vid motstånd. Din lokala ICAhandlare kan säkert ta hem om du ber snällt. De hette STEELO, Modellnummer: ML-CS01-36

Bild
Skriv svar