Förlänga kabel till fjärrkontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tottish

Förlänga kabel till fjärrkontroll

Inlägg av Tottish »

Jag har en el-vinsch från Clas Olson där det följer med en handkontroll med typ 1,5 meter sladd. Nu skulle jag vilja ha längre sladd än så.
I handkontrollen sitter en ganska stor konding, ett nödstopp och en knapp för upp/ned.

Min fråga är: Kan jag bara helt enkelt förlänga kabeln mellan vinsch och handkontroll? (cirka 5 meter vill jag ha)
Saken är den att jag inte vet ett smack om AC-motorstyrningar och eftersom vi har en konding med här så tänkte jag bara fråga så att inte induktansen i den långa kabeln gör att motorstyrningen inte funkar som den ska.

Tack på förhand!

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur grova är kablarna och vilken sorts konding är det?

dom billiga från clas i sjön jag har annvänt till annat så är det motorströmmen som går genom kablarna, inte så kul att förlänga utan bättre att bygga reläbox istället, nr 30-9253
Tottish

Inlägg av Tottish »

Det ær 30-9878 det rør sig om.
Jo, relæbox ær bættre. Håller på med det också (se en annan tråd) men jag behøver något tills jag har fått tummen ur och gjort klart kretskortlayout och fræst ut kortet.
Kopplade i alla fall på en 5 meter førlængningskabel med typ dubbla ledargrovleken och det tycks fungera.
Kondingen har jag før mig att det stod 18uF på. Inte helt sæker och nu sitter dosan ihop igen.
Kør på denna modell under testfasen om ingen tror att det kan vara skadligt før motorn.

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla spänningsfallet över all kabel vid last, så du inte tappar för mycket

motorn tar ingen skada förutom att det blir lättare att få stopp på den och i det läget brinner den upp förr eller senare, men det har egenteligen inget mad saken att göra
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag förlängde med ca 10m kabel utan problem. Kommer inte ihåg om jag använde 1,5 el 2,5mm2-kabel. 900W är min specad till, så det är ju inga jätteströmmar det handlar om.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

900W vid 12V är 75A
10 meter dubbeltråd i 1.5 kvadrat ger , hm 17.8v spänningsfall vid 75A
:D :wink:
Tottish

Inlägg av Tottish »

Hehe, jo vid 12V. Men om ie's vinsch (likt min) är en 230V-variant så blir det ju lite annorlunda siffror =).

MVH
/Tottish
Skriv svar