Trådlöst ljud, kan man använda dessa komponenter?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Ta en titt på dessa ljudchip som fixar trådlös överföring.
http://www.nordicsemi.com/index.cfm?obj ... lay&pro=86

edit: Hur skiljer man på en bugg och en trådlös mic.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

The_MorMor skrev:Bos:
Allmäna juridiska kunskaper.
Det är inte en hållbar referens.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Definiera en bugg först så blir det kanske lättare, du får iallafall numera bygga och inneha sändare även för frekvenser du inte har tillstånd att sända på förutsatt att du inte använder dom.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

söken och i skolen finna:
Svensk Författningssamling
avlyssning

Har inte orkat söka särskilt utförligt, men det verkar som att ungefär det vi skrivit i tråden gäller. Kan inte hitta något om att det skulle vara olagligt att bygga en "bugg", men det är lite svårt att söka på just det, ordet bugg (eller bug) förekommer ju inte.

/Andreas
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

om man bär med sig buggen på sig så får man spela in dolt helt fritt. Gäller både kamerabuggar och mikrofonbuggar.

Enda undantaget är i närheten eller i skyddsområden.

När det gäller avlyssning av rum och byggnader:
9 a § Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).

Det innebär att en person som inte äger tillträde till en lokal inte får avlyssna den heller, varken utifrån eller innefrån. Är ju ganska självklart.
Har personen tillträde till lokalen så får han ju lyssna av. Huvudsaken är att han inte obehörligen har berett sig tillträde till lokalen där samtalet sker.

Så det innebär att det är ok för mig att sätta upp en dold bugg i mitt eget hus, även om det senare kommer några gäster som pratar privata saker i mitt hus. För om jag bereder mig tillträde till det rum där samtalet sker, så har jag ju inte obehörligen berett mig tillträde till det rummet då det är mitt hus, altså är jag även behörig att avlyssna samtalet.

Att däremot lämna en bugg i ett rum som du tillfälligt får tillträde till, och sedan när du lämnar rummet och inte har tillträde till, och sedan avlyssnar samtalet under tiden du inte har tillträde till lokalen = olagligt.
Men det är ju att jämställa med intrång då det är i princip samma sak som att göra intrång/inbrott och sedan lyssna "manuellt" på samtalet.

Så kort sagt så gäller det att får du inte lyssna på samtalet med dina egna öron, eller vara i samma rum som ett samtal sker, så får du heller inte avlyssna samtalet med hjälp av en bandspelare, bugg, stetoskop eller något som helst sak mellan samtalet och dina öron.
(tekniskt hjälpmedel behöver inte vara något elektroniskt, det kan även vara något icke-elektroniskt)

Däremot är det ok att lägga örat mot en dörr, även om du inte har tillträde till rummet bakom. För då använder du inte något tekniskt hjälpmedel.

Däremot den regel om att en part i ett samtal måste känna till avlyssningen är fel. Jag tror att ni tänker på avlyssning av elektronisk kommunikation, där måste en av användarna ha godkänt avlyssningen för att den ska få äga rum.
Tex att informera abbonenten via brev och inhämta godkännelse via den vägen är OK. Det måste inte vara den som sitter i luren. Så att sätta en bugg på sin egen hemmatelefon är också lagligt.

Arbetsgivare som har avlyssnat anställdas samtal har gått bet på detta, men det handlar då om brott mot PUL eftersom avlyssningen också innebär att man lagrar personuppgifter. Men PUL gäller inte för småskalig behandling som utförs av en privatperson i ett privat syfte så det är fritt fram att bugga hemtelefonen (paragraf 6 i PUL)
Skriv svar