Trådlöst ljud, kan man använda dessa komponenter?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
1775Stefan

Trådlöst ljud, kan man använda dessa komponenter?

Inlägg av 1775Stefan »

Tja! Jag är väldigt ny när det kommer till sånt här. Jag kan löda och sånna grejer, men när det kommer till vilka komponenter som gör vad så är jag väldigt dålig.

Kan jag använda dessa komponenter till att skicka trådlöst ljud? Jag tänkte så här:

1. Löder fast en liten mikrofon till sändaren

2. Löder fast en 3.5mm kabel till mottagaren

3. Kopplar in mottagaren i t.ex datorn och kan då spela in ljudet som skickas trådlöst från sändaren.

Skulle det fungera?

Sändaren: http://www.kjell.com/?item=88901&path=2 ... ,265500000

Mottagaren: http://www.kjell.com/?item=88900&path=2 ... ,265500000

"för fjärrstyning och trådlös överförning av data."

Förresten så ja, jag förstår att man måste koppla fast ett batteri till komponenterna :P
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Problemet är att modulerna är avsedda för digital data, inte analogt ljud. Om du vill skicka ljud med dom krävs det mikrofonförstärkare och analog-digitalomvandling vid sändaren och digital-analogomvandling vid mottagaren.
Tyvärr kommer inte heller detta att fungera särskilt bra eftersom bandbredden är så låg på dessa moduler, de klarar inte av den överföringshastighet som krävs.
1775Stefan

Inlägg av 1775Stefan »

Okej, det var tråkigt :cry: Tack för ett snabbt svar förresten.
Finns det något annat man kan använda för att skicka ljud trådlöst?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

använd en FM-sändare (finns i en uppsjö av godkända modeller idag...) Från vad ska du skicka ljud och till vad ska det skickas? Låter som du vill bygga en "bugg" vilket iofs. är olagligt men som det finns gott om ritningar till på nätet :roll:

Vill du göra det enkelt köper du en färdig "barnvakt" som har just en mikrofon som sänder ljudet till en mottagare.

/PeterH
1775Stefan

Inlägg av 1775Stefan »

Ja jo det är en bugg jag ska bygga.
Jag bläddrade lite i en katalog, och jag tror att jag har fått en ännu bättre idé.

Vad sägs om detta:
Jag bygger om ett par Walkie talkies.

Löder fast en på/av knapp som får ersätta "push to talk" knappen.

Sen så löder jag fast en 3.5mm kabel på mottagar walkie talkien så att jag kan spela in ljudet på datorn.
Det borde ju fungera ganska bra, eller hur? Bra räckvidd osv.

Edit: Sändaren blir lite större än vad jag tänkte mig från början, men det kanske går att få plats med komponenterna i t.ex ett cigarettpaket eller något liknande.

Sen så kanske det går att löda fast en känsligare mikrofon i sändaren... hmm..
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

mobiltelefon + valfri enchipsdator kopplad till vibratorutgången som svarar på yes knappen kanske.
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Är det verkligen olagligt att bygga en bugg. Det är vell bara olagligt att använda den.

Men från hur långt avstånd vill du bugga ?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Haha... det är som att säga att det bara är olagligt att köra för fort om man åker fast! :lol: Bygger man en bugg är det ju troligtvis inte för att man vill ha fler prylar i *sin egen* skrivbordslåda...

/PeterH
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Då skulle det vara olagligt med snabba bilar. Man kan ju åka för fort!!!
/Jon
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Jag håller med jonnor. Det är ganska svårt att bevisa att du konstruerade en sändare med avsikt för att avlyssna andra personer utan deras medgivande.
och grejjen är ju att själva sändaren i sig inte kan vara skadlig. Jag tror det kan vara en annan femma om man typ bygger en gigantisk teslacoil i garaget utan tillstånd eller något liknande skojjigt.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

IANAL men avlyssning är väl tillåtet så länge en av parterna i samtalet är medveten om den? Är inte riktigt säker, men det är den uppfattningen jag har fått. Tex är det inte olagligt att spela in ett telefonsamtal där du själv pratar med någon. Däremot att spela in ett samtal där två andra ovetande personer pratar är olagligt. Alltså är väl inte buggen i sig olaglig, men hur den används kan vara mer tveksamt.

/Andreas
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Barry: Jag har också förmig att det är någon såndär skumm grej. Och de har ju iof precis ändrat alla de där lagarna.
Men det är iallafall inte olagligt att bygga en bugg.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

>Men det är iallafall inte olagligt att bygga en bugg.

Källa?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Tex är det inte olagligt att spela in ett telefonsamtal där du själv pratar med någon. Däremot att spela in ett samtal där två andra ovetande personer pratar är olagligt."

Japp, det stämmer. Ena parten (t.ex man själv) måste vara medveten om att samtalet spelas in.

Men när det gäller en "bugg" så blir det lite annorlunda. Då klassas det som avlyssning. Tyvärr har jag inte koll på de reglerna, men i princip alla lagar kan hittas på nätet eller biblioteket.

Vet inte riktigt om det är olagligt att bygga en bugg, men jag *tror* det är som Barry skriver. Kolla någon lagsajt för säkerhetskull. :)
Användarvisningsbild
The_MorMor
Kontakt:

Inlägg av The_MorMor »

Bos:
Allmäna juridiska kunskaper.
Skriv svar