Sedan gäller det att inte värma flätan för mycket. Då finns det risk för att den smälter isoleringen kring de andra sladdarna.
Better safe than sorry. Särskillt om man ska löda många kablar.
Ja, mot lodet dirket ja. Vid den temperaturen går det ju upp i rök. Men det smälter inte genom att enbart skärmen värms upp. t.ex. genom att med pennan stryka fram och tillbaka på skärmens över- och undersida. Skållhet blir den men är relativt tjock. Kanske skulle skärmplåten behöva vara lite tunnare på den punkt där flätan ska sitta.Det låter skumt att lödtennet inte smälter trots 400ºC.
Hur ser din lödspets ut? Ren och fin eller som ett fornminne från järnåldern? Smile
JimmyAndersson skrev:Personligen så föredrar jag att löda skärmen/flätan längre ifrån de övriga anslutningarna för att minimera risken för kortslutning. Jag löder med andra ord flätan längre ner, jämfört med lödningen i sista bilden.

Hej, Marta. Vad jag läst så är pluggar förnicklade just för att förhindra oxidering.Marta skrev: Angående s.k. telepluggar så är de som redan sagts umera allt som oftast ytbehandlade på ett mindre lämpligt sätt. Det var bralänge sedan sådana gick attlöda direkt utan att först fila bort nickel eller vad det nu är som de lägger på. Det är helkorkat att lägga på nickal, det bildar direkt en hård oxid på ytan som är helt olödbar. Förr var de förtenta, men det är de dessvärre inte längre... Undrar varför?