Bra lödning
-
Elektroholist
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
- Ort: Stockholm
Bra lödning
Hej,
Bra lödningar är en konst att få till, har jag märkt. Jag har en fråga om kall- och varmlödning.
Jag löder kabel emot telehanar (mono). Det har gått hyfsat bra men ibland blir det bara som en klump - en kallödning om jag förstått rätt. Det gäller främst de kringliggande kabeltrådarna i kablen, de som löds emot telehanens kropp (nu kommer jag inte ihåg vad det heter), alltså inte de inre kärntrådarna, för där blir kontaktytan mindre. Telehanens "kropp" är ju så pass bred och lång så det verkar som att hela den bör vara ordentligt uppvärmd för att tennet ska flyta ut till en fin varmlödning. Men hur värmer man upp en stor yta med en lödspets?? måste det göras med bredare spetsar för en större kontaktyta eller? jag har försökt höja värmen till en bit över 400 °. Ligger annars på 380-390 för mindre ytor. Detta hjälper föga och ytan tenderar bara att bli bränd av det.
Det jag använder är Weller MT 1500 lödstation, tenn/bly-blandning att löda med. Kablen är Cordial och telehanarna är Thomann.
Tacksam för tips.
Mvh
/H
Bra lödningar är en konst att få till, har jag märkt. Jag har en fråga om kall- och varmlödning.
Jag löder kabel emot telehanar (mono). Det har gått hyfsat bra men ibland blir det bara som en klump - en kallödning om jag förstått rätt. Det gäller främst de kringliggande kabeltrådarna i kablen, de som löds emot telehanens kropp (nu kommer jag inte ihåg vad det heter), alltså inte de inre kärntrådarna, för där blir kontaktytan mindre. Telehanens "kropp" är ju så pass bred och lång så det verkar som att hela den bör vara ordentligt uppvärmd för att tennet ska flyta ut till en fin varmlödning. Men hur värmer man upp en stor yta med en lödspets?? måste det göras med bredare spetsar för en större kontaktyta eller? jag har försökt höja värmen till en bit över 400 °. Ligger annars på 380-390 för mindre ytor. Detta hjälper föga och ytan tenderar bara att bli bränd av det.
Det jag använder är Weller MT 1500 lödstation, tenn/bly-blandning att löda med. Kablen är Cordial och telehanarna är Thomann.
Tacksam för tips.
Mvh
/H
Senast redigerad av Elektroholist 29 april 2008, 16:54:37, redigerad totalt 1 gång.
-
Elektroholist
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
- Ort: Stockholm
Effekt 130 W. Köptes begagnad dock men har inte märkt något fel.
Spetsen är nog i smalaste laget men det är en MT 603 (böjd). Har även en MT 301 (rak) men den har jag inte använt än.
Rengöring kanske spelar in, kom jag på.
Spetsen är nog i smalaste laget men det är en MT 603 (böjd). Har även en MT 301 (rak) men den har jag inte använt än.
Rengöring kanske spelar in, kom jag på.
Senast redigerad av Elektroholist 29 april 2008, 16:56:55, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26678
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Jag har märkt att tenn inte fäster så bra på en del telepluggar.
Då brukar det behövas lite sandpapper och extra flussmedel för att få bra lödningar.
Varmare än ca 370ºC behöver du nog inte. Då riskerar man bara att isoleringen i telepluggen deformeras så den blir glapp.
Jag kör oftast med ca 320ºC och en 2,5mm lödspets. Det har fungerat fint till många tusen telepluggar och jack. Så mitt tips är att testa lite sandpapper och flussmedel. Kanske lite aceton eller nåt sånt efter sandpappret om du vill vara på den säkra sidan.
Kul namn förresten. Elektroholist.
edit: Skrev fel temperatur först.
Då brukar det behövas lite sandpapper och extra flussmedel för att få bra lödningar.
Varmare än ca 370ºC behöver du nog inte. Då riskerar man bara att isoleringen i telepluggen deformeras så den blir glapp.
Jag kör oftast med ca 320ºC och en 2,5mm lödspets. Det har fungerat fint till många tusen telepluggar och jack. Så mitt tips är att testa lite sandpapper och flussmedel. Kanske lite aceton eller nåt sånt efter sandpappret om du vill vara på den säkra sidan.
Kul namn förresten. Elektroholist.
edit: Skrev fel temperatur först.
-
Elektroholist
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
- Ort: Stockholm
Ja, MT-1500 är en station. Fyndade på Tradera
Men menar du att annat än tenn/bly helst skulle var att föredra?
Aceton också...så det måste vara kliniskt rent?
Ser förresten att de olika spetsarna har olika wattvärden, men det kanske inte har med sammanhanget att göra.
Men menar du att annat än tenn/bly helst skulle var att föredra?
Aceton också...så det måste vara kliniskt rent?
Ser förresten att de olika spetsarna har olika wattvärden, men det kanske inte har med sammanhanget att göra.
Senast redigerad av Elektroholist 29 april 2008, 16:57:15, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26678
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Tenn/bly smälter ut lättare än blyfritt (tycker jag iallafall), så du behöver inte byta av den orsaken.
"Aceton också...så det måste vara kliniskt rent?"
Inte operationsal-rent, men fett, oxid, lack och liknande ska bort. Det kan även vara svårt att få bra lödningar om det är för blankt. Vet inte riktigt om det beror på själva ytan eller materialet.
edit: Tenn/bly behöver inte heller lika hög temperatur för att smälta, jämfört med blyfritt lödtenn.
"Aceton också...så det måste vara kliniskt rent?"
Inte operationsal-rent, men fett, oxid, lack och liknande ska bort. Det kan även vara svårt att få bra lödningar om det är för blankt. Vet inte riktigt om det beror på själva ytan eller materialet.
edit: Tenn/bly behöver inte heller lika hög temperatur för att smälta, jämfört med blyfritt lödtenn.
-
Elektroholist
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
- Ort: Stockholm
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Högre temperatur på lödkolven (om man kan löda) ger mindre värmepåverkan då lödningen går fortare och sprider mindre värme. Att fega på länge gör allt varmt.
Vad jag förstod så är det skärmen till stora breda plåtfliken som också är dragavlastning. Den kanske är förnicklad och det är svårt att löda på gammal nickel så lite slippapper för att få bort oxiden är nog lösningen.
Tenn/bly väter/flyter ut MYCKET bättre än blyfritt lod.
Protte
Vad jag förstod så är det skärmen till stora breda plåtfliken som också är dragavlastning. Den kanske är förnicklad och det är svårt att löda på gammal nickel så lite slippapper för att få bort oxiden är nog lösningen.
Tenn/bly väter/flyter ut MYCKET bättre än blyfritt lod.
Protte
-
Mindmapper
- Inlägg: 7214
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
För hög temperatur bränner upp flussmedlet! Över 350 grader är definitivt för hög temp till vanligt blyat. Skilljer vad olika flussmedel tål, så det säkraste är att hålla sig ner mot 300 grader om man inte vet. Själv använder jag som jimmy ca 320 grader.
Nu har du viserligen inte sagt att du använder ett lödtenn med flussmedelskanaler. 130W kan vara en bra storlek, men som sagt beror det på spetsen. Själv har jag en 300W som jag brukar löda grövre kontakter med.
Nu har du viserligen inte sagt att du använder ett lödtenn med flussmedelskanaler. 130W kan vara en bra storlek, men som sagt beror det på spetsen. Själv har jag en 300W som jag brukar löda grövre kontakter med.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Du ska aldrig smälta lodet mot spetsen (förutom en liten dutt för att få en bättre värmeöverledning). Lodet ska smältas av grundmaterialet och när det är 183 grader ( med bly/tenn lod) så smälter lodet och då verkar flusset som det ska vid uppvärmingen efteråt (över 183 grader). Har man 300 grader på spetsen så är det 100 grader över den termiska resistansen spets lödfog, med 400 på spetsen så är det 200 grader över den termiska resistansen och det förs över mera värme och går snabbare, mindre uppvärmning av omgivningen.
Det är länge sedan jag övergav 310 graders spetsarna i Wellerstationen.
Känns det baklänges? Samma teorier gäller vid svetsning.
Protte
Det är länge sedan jag övergav 310 graders spetsarna i Wellerstationen.
Känns det baklänges? Samma teorier gäller vid svetsning.
Protte
Tror min kolv brukar hålla ungefär 270 grader och det känns lagom till blyat tenn. 370 grader är alldeles för mycket, det bara fräser och spottar. Sedan är risken för foliesläpp jättestor även om man är snabb. Folien blir väldigt snabbt lika varm som spetsen och materialet under förstörs.
Angående s.k. telepluggar så är de som redan sagts umera allt som oftast ytbehandlade på ett mindre lämpligt sätt. Det var bralänge sedan sådana gick attlöda direkt utan att först fila bort nickel eller vad det nu är som de lägger på. Det är helkorkat att lägga på nickal, det bildar direkt en hård oxid på ytan som är helt olödbar. Förr var de förtenta, men det är de dessvärre inte längre... Undrar varför?
Angående s.k. telepluggar så är de som redan sagts umera allt som oftast ytbehandlade på ett mindre lämpligt sätt. Det var bralänge sedan sådana gick attlöda direkt utan att först fila bort nickel eller vad det nu är som de lägger på. Det är helkorkat att lägga på nickal, det bildar direkt en hård oxid på ytan som är helt olödbar. Förr var de förtenta, men det är de dessvärre inte längre... Undrar varför?
-
Elektroholist
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 29 maj 2007, 15:04:18
- Ort: Stockholm
Det bästa är som jag förstår att lodet smälter för att teleskärmen, som bildar underlaget, är uppvärmt. Detta har jag inte fått att funka. Jag försöker värma upp skärmen både på under och översidan men det verkar som att det inte kan bli tillräckligt uppvärmt med en smal lödspets eller så hinner den kylas ned snabbt igen innan lodet kommer på. Tips?
Kabeltrådarna däremot är ju så tunna att de värms upp snabbt och det är inga problem att få lodet att smälta in i dem. Har därför gjort så att jag först smält in lodet i kabeltrådarna, låter det stelna och sedan fäller ned detta emot skärmen. Jag måste alltså värma direkt på lodet uppifrån där det sitter fast i trådarna och samtidigt pressa ned denna klump emot skärmen, så smälter allt ihop. Har jag flussmedel så sitter det oftast bra.
Kabeltrådarna däremot är ju så tunna att de värms upp snabbt och det är inga problem att få lodet att smälta in i dem. Har därför gjort så att jag först smält in lodet i kabeltrådarna, låter det stelna och sedan fäller ned detta emot skärmen. Jag måste alltså värma direkt på lodet uppifrån där det sitter fast i trådarna och samtidigt pressa ned denna klump emot skärmen, så smälter allt ihop. Har jag flussmedel så sitter det oftast bra.
Jag har personligen aldrig upplevt några problem med att det fäster dåligt
mot kontaktytorna på telekontakter, visst får man väll brassa på lite ibland
om man ska få det att smälta någon gång men det gäller ju bara flätan.
Ju större/tjockare ytor du har att värma detsto mer värme går det ju åt.
Jag slängde ihop en för att visa hur jag gör, det blev en stereo i det
här fallet för det var just vad jag hade hemma. Den här typen av tele
är den värsta och sämsta tycker jag, änvänder mig helst utav neutriks
kontakter som jag varmt rekomenderar. Jo, kanske de dyraste också!
Det underlättar alltid att ha ordentligt med arbetsyta samt något som håller i
det du ska löda, fria händer är en bra grej vid lödning. Jag änvänder mig utav
ett roterbart skruvstycke för just anslutningskontakter.
Skala upp kabeln och mantla av ledaren.


Företenna kontaktytorna där ledaren/ledarna ska anslutas samt där
jordflätan skall anslutas. Jag brukar skruva upp tempen något när det är dax för
flätans asnlutningspunkt så brukar det gå ganska smärtfritt.
Det finns en anslutningspunt med en ögla på där flätan är tänkt att sitta på just
den här kontakten men eftersom det inte gör det på alla så satte jag
den på det besvärligaste stället för att visa.

Nu är det bara att värma på kontaktytan där flätan skall sitta och ansluta.
( Förtenna ledarna samt flätan ordentligt, det är lätt att man missar lite på
baksidan kolla den vita ledaren så syna noggrant!)

Likaså där ledarna skall sitta.

Hoppas det hjälper dig lite på traven iafa.
/ Tompa
mot kontaktytorna på telekontakter, visst får man väll brassa på lite ibland
om man ska få det att smälta någon gång men det gäller ju bara flätan.
Ju större/tjockare ytor du har att värma detsto mer värme går det ju åt.
Jag slängde ihop en för att visa hur jag gör, det blev en stereo i det
här fallet för det var just vad jag hade hemma. Den här typen av tele
är den värsta och sämsta tycker jag, änvänder mig helst utav neutriks
kontakter som jag varmt rekomenderar. Jo, kanske de dyraste också!
Det underlättar alltid att ha ordentligt med arbetsyta samt något som håller i
det du ska löda, fria händer är en bra grej vid lödning. Jag änvänder mig utav
ett roterbart skruvstycke för just anslutningskontakter.
Skala upp kabeln och mantla av ledaren.
Företenna kontaktytorna där ledaren/ledarna ska anslutas samt där
jordflätan skall anslutas. Jag brukar skruva upp tempen något när det är dax för
flätans asnlutningspunkt så brukar det gå ganska smärtfritt.
Det finns en anslutningspunt med en ögla på där flätan är tänkt att sitta på just
den här kontakten men eftersom det inte gör det på alla så satte jag
den på det besvärligaste stället för att visa.
Nu är det bara att värma på kontaktytan där flätan skall sitta och ansluta.
( Förtenna ledarna samt flätan ordentligt, det är lätt att man missar lite på
baksidan kolla den vita ledaren så syna noggrant!)
Likaså där ledarna skall sitta.
Hoppas det hjälper dig lite på traven iafa.
/ Tompa
