Motor till en kajak - Idéer mottages tacksamt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Samot

Motor till en kajak - Idéer mottages tacksamt

Inlägg av Samot »

Hej!

Jag har en liten enkel kajak i plast som jag paddlar med i olika sjöar. Det går alldeles utmärkt att paddla, men när man fått upp farten så är det en speciell känsla att sluta paddla och glida 'ljudlöst' i en grund vik någonstans.

Så vad jag vill åt är en relativt tyst motor som kan ge mig en fart på ca 0.5-2 knop. Då kajaken är extremt lätt så borde det inte behövas någon större effekt på motorn (idé på motor/storlek??). Borde komma ganska långt med ett 'vanligt' blyack från biltema?
Hur får man till kraftöverföring till proppeller enkast? Finns det nått till en större radiostyrd båt på hobbyaffärer som kan vara till nytta?

Köpa en färdig elmotor till småbåtar är inget alternativ då jag tycker det blir för dyrt = +2000.

// Tomas
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

köp en liten elskoter och slakta, dom brukar gå på några hundra på blocket. då får du motor(oftast 100 watt) blyackar och fartreglage. och dom går väldigt tyst och tar inte så mycket ström och vibrerar lite.
Samot

Inlägg av Samot »

Jag har varit inne på det också. Men går det att få till en propeller ut från axeln på en sådan motor 'lätt'?

Jag har inte tillgång till svets!
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Svets behövs nog inte, ta ett rör med vettig dimension och gänga hål för stoppskruv i dem, med den biten skarvar du axeln. Kanske behvöer fasa av axeln på ena sidan för att få det att låsa. Det är ju inte så stora krafter det handar om.
Samot

Inlägg av Samot »

Ok, ja det borde funka! Sen måste man fästa det hela på något bra sätt. längst bak på kajaken finns ett hål som är 1 cm i diameter och 1 dm långt. Det är till för att ha ett roder där. Det borde gå att använda på nått sätt?

OT:

GVS - Ser att du bor i lkpn. Samma här, var jobbar du?

// Tomas
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

motoraxeln på min elskoter är redan fasad lite på ena sidan så det låser.
Samot

Inlägg av Samot »

Kom på att det kanske kunde funka bra med min skruvdragare?? Men en ganska stor propeller behövs kanske inte så många varv/minut`?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Dags att uppgradera hela kajaken kanske? :)
http://www.kajakfiske.nu/

när man fått upp farten så är det en speciell känsla att sluta paddla och glida 'ljudlöst' i en grund vik någonstans.
Jag instämmer. Underbart!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Inspiration:
Samot

Inlägg av Samot »

Efter jobbet drog jag iväg till biltema för att se vad det fanns i propeller väg. När jag gick bland båtgrejjerna och letade hittade jag 12v länspumpar. Kom på att man kanske kan köra den som vattenjet :)

Så för att testa köpte jag den billigaste och också den med lägst kapacitet. Den är helt dränkbar och har insug i ena änden och utblås i den andra. Kapaciteten är ~0.5 l /s. Änsålänge har jag bara provkört den i badrummet med ett dåligt laddat batteri som satt i skruvdragaren men det är ganska bra tryck i den ändå. Skulle det visa sig att kajaken går alltför sakta har de en i samma serie som ger ~ 3l/sek.

Till helgen ska jag ut och provköra :)

// Tomas

Edit: Snyggt Gunne. Fördelen med dränkbar länspump är att den är nästan helt tyst.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Samot skrev:
GVS - Ser att du bor i lkpn. Samma här, var jobbar du?

// Tomas
Tre korvar (Ericsson). Har oxå haft planer på att bygga en kajak med motor, men jag köpte segelbåt istället...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det var ju en smart ide det där med länspumpen. Ska man åka långsamt och tyst så funkar det kanske. Sen kan du som sagt ha den helt utanför kajaken och slipper göra genomföringar etc.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom där sakerna brukar låta lite väl mycket
skulle nog hellre vilja ha en långsamtgående elmotor och lite större propeller

det finns en fullösning på vatten/motorproblematiken

som i asien där man kör bilmotorer som utombordare med en lång axel bakåt
(sista rambofilmen bland annat)

borde gå lätt att tillverka
en 24v vindrutetorkarmotor och såga bort snäckväxlen
en 1m rak axel , stödlager och propeller

annars fanns det ju en länk till nasas metanraketmotor :mrgreen:
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Eller lägg en bit tvål bakom kajaken! :D
Samot

Inlägg av Samot »

gvs - Ok, då är vi grannar. Jobbar på Flex, men även en del som konsult åt Ericsson.

Grym- En långsamt gående elmotor med stor propeller kanske är bättre. Men smidigheten med att bara hänga dit länspumpen tycker jag vinner pga enkelheten. Den har även en ganska låg ljudnivå om man jämför med skruvdragaren.
Skriv svar