Motor till en kajak - Idéer mottages tacksamt
Motor till en kajak - Idéer mottages tacksamt
Hej!
Jag har en liten enkel kajak i plast som jag paddlar med i olika sjöar. Det går alldeles utmärkt att paddla, men när man fått upp farten så är det en speciell känsla att sluta paddla och glida 'ljudlöst' i en grund vik någonstans.
Så vad jag vill åt är en relativt tyst motor som kan ge mig en fart på ca 0.5-2 knop. Då kajaken är extremt lätt så borde det inte behövas någon större effekt på motorn (idé på motor/storlek??). Borde komma ganska långt med ett 'vanligt' blyack från biltema?
Hur får man till kraftöverföring till proppeller enkast? Finns det nått till en större radiostyrd båt på hobbyaffärer som kan vara till nytta?
Köpa en färdig elmotor till småbåtar är inget alternativ då jag tycker det blir för dyrt = +2000.
// Tomas
Jag har en liten enkel kajak i plast som jag paddlar med i olika sjöar. Det går alldeles utmärkt att paddla, men när man fått upp farten så är det en speciell känsla att sluta paddla och glida 'ljudlöst' i en grund vik någonstans.
Så vad jag vill åt är en relativt tyst motor som kan ge mig en fart på ca 0.5-2 knop. Då kajaken är extremt lätt så borde det inte behövas någon större effekt på motorn (idé på motor/storlek??). Borde komma ganska långt med ett 'vanligt' blyack från biltema?
Hur får man till kraftöverföring till proppeller enkast? Finns det nått till en större radiostyrd båt på hobbyaffärer som kan vara till nytta?
Köpa en färdig elmotor till småbåtar är inget alternativ då jag tycker det blir för dyrt = +2000.
// Tomas
- Electricguy
- Electricguy
Dags att uppgradera hela kajaken kanske? 
http://www.kajakfiske.nu/
när man fått upp farten så är det en speciell känsla att sluta paddla och glida 'ljudlöst' i en grund vik någonstans.
Jag instämmer. Underbart!

http://www.kajakfiske.nu/
när man fått upp farten så är det en speciell känsla att sluta paddla och glida 'ljudlöst' i en grund vik någonstans.
Jag instämmer. Underbart!
Efter jobbet drog jag iväg till biltema för att se vad det fanns i propeller väg. När jag gick bland båtgrejjerna och letade hittade jag 12v länspumpar. Kom på att man kanske kan köra den som vattenjet 
Så för att testa köpte jag den billigaste och också den med lägst kapacitet. Den är helt dränkbar och har insug i ena änden och utblås i den andra. Kapaciteten är ~0.5 l /s. Änsålänge har jag bara provkört den i badrummet med ett dåligt laddat batteri som satt i skruvdragaren men det är ganska bra tryck i den ändå. Skulle det visa sig att kajaken går alltför sakta har de en i samma serie som ger ~ 3l/sek.
Till helgen ska jag ut och provköra
// Tomas
Edit: Snyggt Gunne. Fördelen med dränkbar länspump är att den är nästan helt tyst.

Så för att testa köpte jag den billigaste och också den med lägst kapacitet. Den är helt dränkbar och har insug i ena änden och utblås i den andra. Kapaciteten är ~0.5 l /s. Änsålänge har jag bara provkört den i badrummet med ett dåligt laddat batteri som satt i skruvdragaren men det är ganska bra tryck i den ändå. Skulle det visa sig att kajaken går alltför sakta har de en i samma serie som ger ~ 3l/sek.
Till helgen ska jag ut och provköra

// Tomas
Edit: Snyggt Gunne. Fördelen med dränkbar länspump är att den är nästan helt tyst.
dom där sakerna brukar låta lite väl mycket
skulle nog hellre vilja ha en långsamtgående elmotor och lite större propeller
det finns en fullösning på vatten/motorproblematiken
som i asien där man kör bilmotorer som utombordare med en lång axel bakåt
(sista rambofilmen bland annat)
borde gå lätt att tillverka
en 24v vindrutetorkarmotor och såga bort snäckväxlen
en 1m rak axel , stödlager och propeller
annars fanns det ju en länk till nasas metanraketmotor
skulle nog hellre vilja ha en långsamtgående elmotor och lite större propeller
det finns en fullösning på vatten/motorproblematiken
som i asien där man kör bilmotorer som utombordare med en lång axel bakåt
(sista rambofilmen bland annat)
borde gå lätt att tillverka
en 24v vindrutetorkarmotor och såga bort snäckväxlen
en 1m rak axel , stödlager och propeller
annars fanns det ju en länk till nasas metanraketmotor

gvs - Ok, då är vi grannar. Jobbar på Flex, men även en del som konsult åt Ericsson.
Grym- En långsamt gående elmotor med stor propeller kanske är bättre. Men smidigheten med att bara hänga dit länspumpen tycker jag vinner pga enkelheten. Den har även en ganska låg ljudnivå om man jämför med skruvdragaren.
Grym- En långsamt gående elmotor med stor propeller kanske är bättre. Men smidigheten med att bara hänga dit länspumpen tycker jag vinner pga enkelheten. Den har även en ganska låg ljudnivå om man jämför med skruvdragaren.