Charcoals försök till CNC fräs, en samling kompromisser
Jag tror att det är en triac i kretsen som gett upp. Skall kolla lite närmare i kväll.
En frekvensomriktare hade ju förstås varit trevligt, men lite utanför min "lekbudget".
Om inte det funkar blir det att testa en dimmer. Har några liggande hemma som jag kan utgå ifrån.
Måste få ned varvalet lite, förhoppningsvis följer ljudnivån med då!
En frekvensomriktare hade ju förstås varit trevligt, men lite utanför min "lekbudget".
Om inte det funkar blir det att testa en dimmer. Har några liggande hemma som jag kan utgå ifrån.
Måste få ned varvalet lite, förhoppningsvis följer ljudnivån med då!
POS: Tack för tipset! Ska ev den vägen nedåt landet nästa fredag. Skall flörta lite med regeringen om en avstickare
Har mätt lite på kretsen nu precis. Den verkar helt veck. Den är iallafall tyristorsreglerad, och det är ju ok. Det verkar som om potentiometern brännts utöver nästan alla kopparbanor. Tror inte det ens är någon ide att försöka fixa till den.
Testade lite snabbt med en dimmer och det verkar funka. Inte en optimal lösning, men bättre än inget. Vågade inte med något längre test då dimmern bara klarade 400w och jag hade ingen lämplig kylfläns till dess triac.
Skall kolla upp vad transistordimmrar kostar. De skall klara av betydligt högre effekt vad jag förstått.
Undrar om man kan slita ut hela kretsen ovanpå motorn och bygga in dimmern i det frilagda utrymmet. Ska kika närmare på det.
Har mätt lite på kretsen nu precis. Den verkar helt veck. Den är iallafall tyristorsreglerad, och det är ju ok. Det verkar som om potentiometern brännts utöver nästan alla kopparbanor. Tror inte det ens är någon ide att försöka fixa till den.
Testade lite snabbt med en dimmer och det verkar funka. Inte en optimal lösning, men bättre än inget. Vågade inte med något längre test då dimmern bara klarade 400w och jag hade ingen lämplig kylfläns till dess triac.
Skall kolla upp vad transistordimmrar kostar. De skall klara av betydligt högre effekt vad jag förstått.
Undrar om man kan slita ut hela kretsen ovanpå motorn och bygga in dimmern i det frilagda utrymmet. Ska kika närmare på det.
Dags för en uppdatering.
Har tröttnat på fräsmotorn rejält nu. Testade med dimmer, men den slår av hela tiden när lödningar lossnar och dylikt. Till slut kopplade jag förbi allt var styrelektronik heter. (jag vet att man inte skall göra så, men frustrationen tog överhand!)
Får funka så länge.
Har gjort lite småpill för jobbet, mest för att tigga framtida jobb och ev extrapengar
Har tyvärr inga bilder men resultatet vart bra och fick mycket positiv respons av slutanvändaren!
Hade ett litet missöde med lite fräsning i PEEK material med 600mm/min matning, 3mm skärdjup och 2mm fräs. Materialet lossnade från infästningen och det slog ganska hårt åt Z axeln. Jag upplever att jag har ett betydande glapp där nu och har då fått en anledning att bygga om den!
Efter att ha bytt styrkort på z och x axeln fungerar dessa klockrent. starka som få och inga bekymmer med höga matningshastigheter. Dock spökar y axeln för mig som lägger av mitt under pågående förflyttning, detta ger lite konstiga resultat map fräsningen. Jag skall testa att flytta runt på styrningen och lägga z motorn på den istället.
Ska nu rita på en ny Z axel och fäste för nya spindeln. Det kommer nog att bli en lite udda lösning, då jag samlat lite olika delar som skall komma till nytta här. Kan avslöja att det kommer användas lite titanrör!
Fick ett bidrag av en kollega! en trasig linjärenhet från en sänglyft! hittade en fin trapetsskruv med 4mm matning och en urstark 24DC motor (linjärenheten var specad till 6000N!) . Den är knäpptyst! Om mina beräkningar stämmer snurrar den med ca 2200-3800RPM.
Databladet specade att linjärenheten kunde röra sig med 4-7mm/sek (beroende på belastning), stigning på skruven var 4mm/varv och koppling mellan motor och skruven hade ett förhållande på 37:1
Tänker kombinera den och en modifierad dremel till en bättre spindel.

Jag ville fråga er då jag har lite funderingar på utväxlingen. Vad är ett lämpligt varvtal att lägga sig på? Jag tänkte nämligen koppla ihop med tandremmar och kugg.
Om jag förstått det rätt så skall man ha så hög hastighet som möjligt för att minska värmeutveckningen? ( läste det någonstans på www.dormertools.com)
Åsikter och synpunkter mottages tacksamt!
Har tröttnat på fräsmotorn rejält nu. Testade med dimmer, men den slår av hela tiden när lödningar lossnar och dylikt. Till slut kopplade jag förbi allt var styrelektronik heter. (jag vet att man inte skall göra så, men frustrationen tog överhand!)
Får funka så länge.
Har gjort lite småpill för jobbet, mest för att tigga framtida jobb och ev extrapengar

Hade ett litet missöde med lite fräsning i PEEK material med 600mm/min matning, 3mm skärdjup och 2mm fräs. Materialet lossnade från infästningen och det slog ganska hårt åt Z axeln. Jag upplever att jag har ett betydande glapp där nu och har då fått en anledning att bygga om den!
Efter att ha bytt styrkort på z och x axeln fungerar dessa klockrent. starka som få och inga bekymmer med höga matningshastigheter. Dock spökar y axeln för mig som lägger av mitt under pågående förflyttning, detta ger lite konstiga resultat map fräsningen. Jag skall testa att flytta runt på styrningen och lägga z motorn på den istället.
Ska nu rita på en ny Z axel och fäste för nya spindeln. Det kommer nog att bli en lite udda lösning, då jag samlat lite olika delar som skall komma till nytta här. Kan avslöja att det kommer användas lite titanrör!
Fick ett bidrag av en kollega! en trasig linjärenhet från en sänglyft! hittade en fin trapetsskruv med 4mm matning och en urstark 24DC motor (linjärenheten var specad till 6000N!) . Den är knäpptyst! Om mina beräkningar stämmer snurrar den med ca 2200-3800RPM.
Databladet specade att linjärenheten kunde röra sig med 4-7mm/sek (beroende på belastning), stigning på skruven var 4mm/varv och koppling mellan motor och skruven hade ett förhållande på 37:1
Tänker kombinera den och en modifierad dremel till en bättre spindel.

Jag ville fråga er då jag har lite funderingar på utväxlingen. Vad är ett lämpligt varvtal att lägga sig på? Jag tänkte nämligen koppla ihop med tandremmar och kugg.
Om jag förstått det rätt så skall man ha så hög hastighet som möjligt för att minska värmeutveckningen? ( läste det någonstans på www.dormertools.com)
Åsikter och synpunkter mottages tacksamt!
Det beror på verktyget och materialet du fräser i.
Om du fräser i aluminium ska du ha en pereferihastighet på verktyget som är 40m/min om verktyget är snabbstål (HSS, som en vanlig borr) eller 200m/min om verktyget är hårdmetall (kallas lite av varje med karbid/carbide i namnet)
Pereferihastigheten är alltså hastigheten hos skärets yttersta punkt och beror av diameter (eg. omkretsen) samt varvtalet.
I plast och trä kan man ofta köra med "så högt varvtal som möjligt"
Om du fräser i aluminium ska du ha en pereferihastighet på verktyget som är 40m/min om verktyget är snabbstål (HSS, som en vanlig borr) eller 200m/min om verktyget är hårdmetall (kallas lite av varje med karbid/carbide i namnet)
Pereferihastigheten är alltså hastigheten hos skärets yttersta punkt och beror av diameter (eg. omkretsen) samt varvtalet.
I plast och trä kan man ofta köra med "så högt varvtal som möjligt"
OK tack för hjälpen! Det är ju alu som är målet, men troligtvis får jag nöja mig med plast och trä.
Har idagsläget bara en bra fräs. Har köpt en C123 Dormer 2mm fräs, vilket borde innebära att den skall ha ett varvtal på ca 32000RPM?
Det blir ingen rolig utväxling det inte. Får nog anpassa fräsköpen lite efter lägre varvtal.
Om jag kan få till en utväxling på 2.2:1 mellan motorn och spindeln så får jag som lägst ca 4800RPM. Är det för lågt för arbeten i plast och trä?
Har idagsläget bara en bra fräs. Har köpt en C123 Dormer 2mm fräs, vilket borde innebära att den skall ha ett varvtal på ca 32000RPM?
Det blir ingen rolig utväxling det inte. Får nog anpassa fräsköpen lite efter lägre varvtal.
Om jag kan få till en utväxling på 2.2:1 mellan motorn och spindeln så får jag som lägst ca 4800RPM. Är det för lågt för arbeten i plast och trä?
Nej
Jag skulle säja att det funkar bra. "Vanliga" manuella verkstadsfräsar klarar sällan varva över 3000rpm.
Det gör mest att man får minska matningshastigheten i motsvarande grad.
Säg 0,05mm framåtmatning per tand och varv, som ett grov utgångspunkt att labba från. Ofta rekommenderas mycket högre matning men med hobbyfräsarnas begränsade stabilitet kan man hålla igen en del.
Räkneexempel:
Fräs med två skär: 32000rpm =>3200mm/min (mer än snabbmatningen i de flesta hobbyfräsar)
4800rpm =>480mm/min
Lägre matning ger mindre belastning på pinnfräsen och på arbetsstycket, fastspänningen, maskinen men det ger mer värmeutveckling.
Jag skulle säja att det funkar bra. "Vanliga" manuella verkstadsfräsar klarar sällan varva över 3000rpm.
Det gör mest att man får minska matningshastigheten i motsvarande grad.
Säg 0,05mm framåtmatning per tand och varv, som ett grov utgångspunkt att labba från. Ofta rekommenderas mycket högre matning men med hobbyfräsarnas begränsade stabilitet kan man hålla igen en del.
Räkneexempel:
Fräs med två skär: 32000rpm =>3200mm/min (mer än snabbmatningen i de flesta hobbyfräsar)
4800rpm =>480mm/min
Lägre matning ger mindre belastning på pinnfräsen och på arbetsstycket, fastspänningen, maskinen men det ger mer värmeutveckling.
Det var mycket klart och bra skrivet tycker jag!
Uppskattar verkligen din hjälp. Det är så svårt att läsa sig till sådan här kunskap tycker jag, och jag har försökt!
Ska nu försöka hitta någon återförsäljare av kuggremmar och hjul . IronBill.se har ett ganska litet sortiment, men jag gillar att priserna är inkl frakt.
Har någon annan något förslag?
Uppskattar verkligen din hjälp. Det är så svårt att läsa sig till sådan här kunskap tycker jag, och jag har försökt!
Ska nu försöka hitta någon återförsäljare av kuggremmar och hjul . IronBill.se har ett ganska litet sortiment, men jag gillar att priserna är inkl frakt.
Har någon annan något förslag?