Nu har jag äntligen fått tummen ur att börja rapportera om mitt bygge.
Det hela började som för många en frustration över att inte kunna få ut precisionen man vill ha ur de vanliga handverktygen.
Det var tänkt först att det skulle bli en liten stabil fräs som med lite god vilja skulle kunna hantera enkla arbeten i Alu, given en hel del tid.
Har under längre tid samlat info och skissat i CAD för att få ett grundmaterial till en fräs som går att tillverka med enkla verktyg. Ungefär så här har jag tänkt mig.

Den begränsande faktorn för mig är lokal och utrustning. Jag har ungefär 3m2 i ett förråd att mecka i.
Edit: ändrar bildlänkar
Verktygen som finns tillgängliga är ungefär de ni ser på bilden. På jobbet har jag tillgång till en enklare svarv, som tyvärr inte medger något precisionsarbete.

Så, jag måste alltså konstruera allt så att man kan bibehålla precision med enkla jiggar och inte förlita mig på den precision jag själv kan åstadkomma
Från ritningen togs 2D vyer ut och printades de ut på A3 och A4, och i de fall det behövdes, klistrades flera bilder ihop.
Mallarna klistrades fast på MDF skivan . Använder mig av 19, 12 och 6mm skivor. Ett litet tips. Använd INTE tapetklister. Pappret sväller mycket och dimensionerna stämmer inte alls. Pappersklister på Stick fungerar bra. Jag använder en i från 3M. Påverkar inte pappret vad jag kan se.
Så jag tog ledigt från jobbet en dag för att påbörja arbetet .

Det underlättar att borra styrhålen redan i detta skede. Enklare att få det vinkelrät mot ett större underlag.

Sen så var det preparering av kanter med trälim och snabblim där det skulle bli belastning.
Halvvägs genom monteringen ser det ut så här

Plattan med alla aluskenor fick stryka på foten, då det inte gick att få det plant.

Jag tycker att jag lyckades riktigt bra med modifierieringen av expansionsbeslagen till y axeln. De glider fint och har minimalt glapp.

Efter en del lackering och modifiering så tycker jag att det börjar likna något i alla fall.

Sen fick jag börja med kompromisserna

I det här läget när de flesta delarna är på plats börjar bristen på precisionen att visa sig.
Fick lite bekymmer med att få gängstängerna i centrum av monteringshålen . Någonstans så vart de förskjutna ca 2mm framåt. Och det räcker för att ge en massa strul, då stegmotorerna inte gillar att snurra axlar med offset.
Men efter en massa meckande och justering så ser det ut så här

Notera gärna den fina bälgen jag gjort! Mycket nöjd med den faktiskt. Har vikt en typ av gummerad duk enl. en länk som MadModder bidrog med (tror det var han i alla fall).

All elektronik skall få plats under hade jag tänkt. Jag tänkte försöka skapa lite övertryck under X-plattan och på så sätt försöka hålla det värsta av dammet ifrån skenorna där. Min styrelektronik är på översyn hos Jojje. Jag råkade ut för tråkigheter som min begränsade kunskap i elektronik inte kunde avhjälpa.
Har en gammal laptop som jag installerat EMC2 på som skall få agera controller.
Så här långt har jag alltså kommit nu. . Det kliar bra i fingrarna!
Måste montera all elektronik, home och limitswitcharna skall kopplas in, belysningen få sin del och lite annat smått och gott.
Det känns som om man kommer vilja bygga en bättre maskin i framtiden, då det fortfarande är en del jag inte är nöjd med. Men det skall bli riktigt kul att testa den!! Jag hoppas ju forfarande att man skall kunna få ut nån form av precision ur den, men det återstår att se.