ATmega8 Utvecklingsbord osv?
ATmega8 Utvecklingsbord osv?
Nu får jag ursäkta mig först för jag vet hur sanslöst jobbigt det är med dessa "vanliga" frågor hela tiden utan att folk orkar söka. men faktum är att jag har sökt en del och överallt står olika : (
Grejjen är den att jag har kommit på ett projekt jag skulle vilja förverkliga och det ser ut som att en ATmega8 skulle klara av biffen. (skicka / ta emot data över usart och ett mindre minne är kraven)
Jag har problem med hur jag ska gå tillväga nu. Ett vettigt utvecklingsbord som man kan koppla till övriga komponenter hade varit guld.. Och slippa plocka ut ATmegan varje gång man ska tanka in ny kod?.. Någon som har tips eller ideer så hade det uppskattats.. Känns som att om jag bara beställer en ATmega8 kommer jag ändå ingenstans..
Hurvida mycket skiljer sig en ATmega8 och ATmega168 ? Ju mindre ju lättare antar jag. Ska egentligen bara kommunicera med en GSM modul så det borde ju räcka bra med en 8:a?
Tack på förhand
Grejjen är den att jag har kommit på ett projekt jag skulle vilja förverkliga och det ser ut som att en ATmega8 skulle klara av biffen. (skicka / ta emot data över usart och ett mindre minne är kraven)
Jag har problem med hur jag ska gå tillväga nu. Ett vettigt utvecklingsbord som man kan koppla till övriga komponenter hade varit guld.. Och slippa plocka ut ATmegan varje gång man ska tanka in ny kod?.. Någon som har tips eller ideer så hade det uppskattats.. Känns som att om jag bara beställer en ATmega8 kommer jag ändå ingenstans..
Hurvida mycket skiljer sig en ATmega8 och ATmega168 ? Ju mindre ju lättare antar jag. Ska egentligen bara kommunicera med en GSM modul så det borde ju räcka bra med en 8:a?
Tack på förhand
-
- EF Sponsor
Ja, det bör räcka. Dock är Atmega88 lite nyare och modernare så den är nog att rekommendera framför ATmega8. Ett sätt är att koppla upp grejerna på ett kopplingsdäck med en AVR Dragon eller AVR ISP-MKII tills man ser att det funkar för att sedan göra ett kort som passar.
Annars brukar det finnas lite länkar på AVR-freaks till såna som säljer färdiga kort med någon MCU på.
Lawicel har även detta http://www.lawicel-shop.se/shop/image.a ... R-P28l.jpg
Annars brukar det finnas lite länkar på AVR-freaks till såna som säljer färdiga kort med någon MCU på.
Lawicel har även detta http://www.lawicel-shop.se/shop/image.a ... R-P28l.jpg
Senast redigerad av thepirateboy 17 april 2008, 21:41:50, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
-
- EF Sponsor
AVR Dragon är en programmerare som ansluts till din krets med en kabel på så du slipper ta i och ur kretsen varje gång.
Jag trodde du var ute efter ett kort med spänningsmatning, kristall, programmeringskontakt och extra utrymme för fler komponnenter men jag kan ha fattat fel.Ett vettigt utvecklingsbord som man kan koppla till övriga komponenter hade varit guld.. Och slippa plocka ut ATmegan varje gång man ska tanka in ny kod?..
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tänkte göra lite smygreklam
Vi har en del labbkort man kan använda tillsammans med
en vanlig labbplatta. Korten har lysdioder/tryckknappar/5v Reg
7segmentsdisplayer mm...
Dessa passar oavsett vilken processorfamilj man väljer.
www.swechtrading.se
Swech

Vi har en del labbkort man kan använda tillsammans med
en vanlig labbplatta. Korten har lysdioder/tryckknappar/5v Reg
7segmentsdisplayer mm...
Dessa passar oavsett vilken processorfamilj man väljer.
www.swechtrading.se
Swech
tack swech, ska ta och snoka lite där inne.
Så egentligen är det komplett utrustning för att lätt koppla min GSM modul till ATmega88an med möjligheter att programmera om den utan att behöva flytta den. Om det är möjligt?
känns som jag har lite koll nu iaf. : D
Det var ju på sätt och vis det jag var, bara det att jag kanske var lite otydlig. Ett Labbdäck med de möjligheterna hade varit optimalt. Jag menar använda det där kortet som labdäck är väl ingen höjdare då jag måste löda på mina övriga komponenter?thepirateboy skrev:AVR Dragon är en programmerare som ansluts till din krets med en kabel på så du slipper ta i och ur kretsen varje gång.Jag trodde du var ute efter ett kort med spänningsmatning, kristall, programmeringskontakt och extra utrymme för fler komponnenter men jag kan ha fattat fel.Ett vettigt utvecklingsbord som man kan koppla till övriga komponenter hade varit guld.. Och slippa plocka ut ATmegan varje gång man ska tanka in ny kod?..
Så egentligen är det komplett utrustning för att lätt koppla min GSM modul till ATmega88an med möjligheter att programmera om den utan att behöva flytta den. Om det är möjligt?
känns som jag har lite koll nu iaf. : D
-
- EF Sponsor