Mach3 Modbuskort / "Breakoutboard"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Olov
Kontakt:

Mach3 Modbuskort / "Breakoutboard"

Inlägg av Olov »

Hej Allihopa. Ny användare för dagen på detta forum. Många intressanta diskussioner har jag hittat...

Jo, jag har utvecklat ett Modbus kort för Mach3 ( m.m. ) Kopplas alltså via RS-232, inbyggd port eller Usb-omvandlare spelar ingen roll...

Det har 10 Digitala in, 14 Digitala ut, 5 Analoga in ( 0-5 eller 0- 10 Vdc, 10 bit. ), 2 Analoga ut ( 0-10 Vdc 12 bit.)
På samma "platta" tryckte jag dit parallellportsbiten också. Alla utgångar är buffrade via Uln2803. ( 500 mA )
Så totalt har då kortet 10+5 DI, 14+12 DO, 5 AI, 2 AO.

Har även "driverkort" med L6203 ( 4,5A, 42Volt ), visserligen "bara" hel och halvsteg... Men bra.
Kan det finnas något intresse för er andra ?
Kommer att lägga upp bilder på min hemsida snart!
Senast redigerad av Olov 16 april 2008, 10:53:19, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Välkomme till forumet!

Det är mycket intressant beroende på pris!
H.O

Inlägg av H.O »

http://www.isdab.se/ Fungerar för mig i alla fall.

Ser fram emot mer info om MODBUS kortet, framför allt vad det kostar.

EDIT: Nämen, se där står ju priset...den som öppnar ögonen han ser... Ursäkta.
Senast redigerad av H.O 15 april 2008, 20:43:54, redigerad totalt 2 gånger.
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Jag har lagt ut information om Modbus kortet på hemsidan. Jag klistrar in här också...

"Breakoutboard" Parallellport + Seriell (Modbus I/O)

Egen tllverkning. För närvarande hålmonterat utförande men det kommer ytmonterat inom kort...

Spänningsmatas med 12 vdc. Kortet har de "vanliga" 5 ingångarna samt 12 utgångarna via parallellporten, sedan har det ytterligare 10 digitala in, 14 digitala ut, 5 analoga in (0-5 eller 0-10vdc, väljes med "loppor") samt 2 analoga ut (0-10vdc)

Alla digitala utgångar är "buffrade" via ULN2803, de analoga via LM324 som spänningsföljare. Ingångarna ligger via strömbegränsande seriemotstånd. En "öppen" ingång ses av kortet som bin.0 i Mach3, en ingång ansluten till 0-volt, ses som en bin.1'a i Mach 3. Alltså negativ logik. Utgångarna är av "open collector" typ. dvs. de "drar" ner lasten (relä, lysdiod o.s.v.) till 0-volten när de är aktiva.

Alla digitala in och utgångar har lysdiodsindikering. Frågor ?
Sänd gärna ett e-mail. / Olov@isdab.se

Priset kanske kan tyckas vara högt men mitt "försvar" är att det tog mig många timmar för Modbus protokoll programmeringen... Hur man konfigurerar kortet mot Mach3 avser jag att lägga ut här, så fort jag har en instruktion som jag "vågar" visa...

Pris 1500:- Skr. inklusive moms. ( 1200:- exklusive moms) färdigbyggt och testat!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Städade i tråden, enligt önskemål. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Censurerade menar du. :lol:

Så man får inte ha annan mening än den gängse i detta forum? :humm:
OK, bra att veta tills nästa gång man inte tycker likadant som en moderator.

Jag tycker det är lite sandlådementalitet. "Pappa, han tog min hink."
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Olov

är du här för att snacka elektronik eller bara för business ?

verkar som fler o fler bara blir medlem för att sälja grejor :evil:
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Hej. Jag ser det som ett sätt att hjälpa andra med det jag kan bidra med...

Visst, inte skulle jag göra reklam för mina produkter om jag inte avser att kunna göra en liten vinst. Jag arbetar med maskin / elektronikkonstruktion så det är ett måste för mig. Om jag inte såg det som att hjälpa andra, skulle jag aldrig försöka få fram en byggsats för runt 10000:- för en X,Y,Z portal. Så dum är väl bara jag :lol:
Om det är fel att göra "business" här också, så kan jag självklart använda något annat forum eller dylikt. / Olov
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Minus, med tanke på att rätt många som har elektronik som både sin hobby och levebröd hänger här på forumet kanske en egen tråd för diskussionen om att göra affärer på forumet vore bättre.
Tycker personligen att man inte ska blanda in och peka ut enskilda individer i en sådan diskussion.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Det skulle vara en hel del kunnigt folk som försvann härifrån om man inte fick vara här för att göra affärer (även om detta inte är någon huvudsaklig säljkanal för någon)
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Tack för det, jag var sekunder i från att tacka för mig på det här forumet, jag tycker det finns många intressanta diskussioner som sagt, kanske det blev för mycket reklam för min verksamhet, jag ber om ursäkt för det till de som ansåg/anser detta. / Olov
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Annars är väl det här ett bra alternativ, för ca halva priset.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

ja, och
As of 4/14/08, the first 64 people on the Wait List have been notified.
In addition #86 to the end of the Wait List have also been notified.
If you are on the Wait List and you haven't been notified yet, you are somewhere between #64 and #86 on the Wait List.
låter ju kul.
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Ja det varintressant. Skulle vara kul att testa. Mitt kort är dyrt. Visst. Det kräver inga speciella drivrutiner, helt "basic" koppla in det till serieporten (eller via usb-adapter). Aktivera "Modbus serial", sätt in vilka registeradresser som du vill använda samt slavadress, sedan är det bara att "fiska" data i Mach3. Svenskt är dyrt ! :lol:
Borre

Inlägg av Borre »

Är det bara för mig din sida inte fungerar?
Skriv svar