Få ut mer effekt från en mobilladdare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lundeholm

Få ut mer effekt från en mobilladdare?

Inlägg av lundeholm »

Jag kan inget om elektronik alls, faktum är att jag precis nyligen har lärt mig om hur spänning och ström hänger ihop. Jag har iaf blivit jätteintresserad av ämnet och idag hittade jag detta forumet och efter mycket intressant läsning under projekt registrerade jag mig för att reda ut några frågor jag har.

Jag under den senaste tiden inhandlat en multimeter, en lödkolv, 1500 blandade resistorer och 100 st 14000mcd vita lysdioder utan att veta vad jag ska ha det till. Idag kom jag på vad jag skulle vilja göra med alltihop. Jag insåg att det saknas ljus ovanför diskbänken i köket och det vore kanonkul att bygga nått sånt med mina lysdioder. Efter lite funderingar kom jag på att det borde gå att använda en gammal mobilladdare för att omvandla 220ac till lämplig likström att driva lysdioderna med. Sagt och gjort så letade jag upp en oanvänd mobilladdare (sony ericsson). Jag har kikat på innanmätet och jag känner mig bara förvirrad av alla komponenter som sticker ut. Problemet som jag ser det är i alla fall att på baksidan av laddaren står det 5V och 0.5A. Detta känns som lite väl klent för att lysa upp ordentligt när man diskar. Frågan är om jag själv skulle kunna öka effekten på enkelt sätt? Jag hade hoppats på att det bara rör sig om att ta bort/lägga till en resistor eller två :-)

Nån som har några tips eller länkar till nyttig information för att gå vidare med mitt första lilla projekt?

/Filip
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Mobilladdarna är designade för en viss ström, och tar man ut mer än så så kommer dom bli överhettade, så nej det är inte enkelt att öka den möjliga effekten.

Jag tycker gott att du kan prova att bygga ett bygge med 5V 0.5A till att börja med, det blir iaf 25st lysdioder drivna enligt specifikationerna (20mA).

Ta och löd upp 25st lysdioder på ett experimentkort (tex kjell: 89417) med en 82 ohms resistor i serie med varje lysdiod så får du se om det räcker, räcker det inte får du skaffa något kraftigare eller en till mobilladdare :)
lundeholm

Inlägg av lundeholm »

Oki, då kör jag på den då. Ska bli kul att se vad jag kan få ihop :) Tack!
Skriv svar