Starta bilen m.h.a RFID is.f nyckel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Snouser

Starta bilen m.h.a RFID is.f nyckel?

Inlägg av Snouser »

Jag och några vänner håller just nu på att renovera en gammal mini buss som vi någon gång till hösten ska åka runt med i Europa. Nu när vi har kommit till elektroniken och startanordningen så kom jag på att man kanske man använda RFID tagar för att auktorisera sig till bilen i stället för nyckel. Om man byter ut nyckelmekanismen mot en vanlig startknapp, och när auktoriserade användare närmare sig (20cm eller liknande) så kan man starta fordonet m.h.a knappen.

Någon som vet hur jag skulle kunna gå till väga?
Eftersom fordonet är från 85 så gissar jag på att det i stort sätt är ett par kablar man behöver kortsluta för att starta i gång motorn, Det måste väll betyda att det inte borde vara helt omöjligt att koppla bort nyckel auktoriseraingen?

Tacksam för alla svar.
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Vad är det för märke och modell?

Om du tittar på nyckelvredet vad finns det för anslutningar?
är det bara I, II, III och någon plus anslutning och ingen data kabel borde det gå...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nyckeln har en funktion till, förutom att starta. Det är att "slå på tändningen".
Den bör (ska) inte vara påslagen hela tiden, och man stannar med att slå av all ström.

Går väl att ha typ självhållande relä när nån RFID kommer i närheten, men den måste brytas på nåt sätt.
Snouser

Inlägg av Snouser »

Det är en Volkswagen Caravelle.

Jag har inte tillgång till fordonet just nu så jag kan inte kolla det för tillfället.
Men eftersom fordonet inte är nytt så tycker man att det borde vara enklaste möjliga.

Någon som vet hur man skulle kunna gå till väga?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Annars kan du lägga in en fråga här.
Snouser

Inlägg av Snouser »

Jag ska göra ett försök, men jag tror inte att bil 'nördar' vet vad RFID är för något.

Vad jag har förstått de som så borde man kunna bygga något generellt, för majoriteten av alla äldre tändninganordningar fungerar väll på samma sätt eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Där ska du nog inte fråga om något sådant. Där kan du nog fråga hur orginal låset är kollat. Men modifieringen tror jag du kan ta här.

Jag skulle nog ha en knapp i kombination med RFid för tädningen. en knapp för startmotor, som kräver att tändningen är på. Och en knapp för tändning av. Tändningen kan ju även vara en växlande brytare. Hur tänkte du göra med rattlås? Ta bort eller?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det är inga som helst problem, i stort sett behöver du bara tre eller fyra reläer, och lämplig logik givetvis som slår till dom i rätt ordning
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

När man inte har nyckel så brukar man göra så att man har en vanlig strömbrytare med två lägen för tändning och en fjädrande knapp för startmotorn. Sen är det ju bara att lägga in en liten RFID-box och ett relä. När man drar förbi RFID-taggen dras relät och stannad i läge on, förutsatt att tändnigs-switchen är i läge on.

Själv ska jag sätta RFID på min kommade bil, fast då kommer jag bygga in kollen direkt in insprutet, så även om man tjuvkopplar kommer inte insprutet lämna någon signal till tändspolarna eller spridarna =)

Sen blir det ju såklart RFID-implantat i handen, dock verkar det väldigt svårt att hitta någon som är villig att stoppa in det i handen. Letat runt en del utan framgång.
Snouser

Inlägg av Snouser »

danei skrev:Där ska du nog inte fråga om något sådant. Där kan du nog fråga hur orginal låset är kollat. Men modifieringen tror jag du kan ta här.

Jag skulle nog ha en knapp i kombination med RFid för tädningen. en knapp för startmotor, som kräver att tändningen är på. Och en knapp för tändning av. Tändningen kan ju även vara en växlande brytare. Hur tänkte du göra med rattlås? Ta bort eller?
Jag har faktiskt inte tänkte speciellt mycket på hur man skulle kunna lägga upp de,
Skulle man inte kunna ha något relä (precis som mrfrenzy skrev) som aktiverar tändningen när ett korrekt RFID chip kommer nära. För att sedan starta motorn så tycker man på en knapp.

De där med rattlåset hade jag faktiskt inte en tanke på.
Hur skulle man kunna lösa de på ett bra sätt?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

chilles lösning låter bra tycker jag. Du vill nog göra något aktivt för att slå på tändningen.
Snouser

Inlägg av Snouser »

De inlägget såg jag inte ens.

Det låter nästan för bra i teorin, hur ska man gå tillväga för att verkligen bygga in det i fordonet?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

om du har tid och vänta så skulle jag kunna slänga ihop en enkel skiss på hur jag menade och ungefär hur det skulle kopplas, hinner dock inte fixa det just nu. skulle kunna få ihop något tills ikväll
Snouser

Inlägg av Snouser »

Inga som helst problem.
Bussen ska inte vara klar förrän till hösten iaf.

Tack för hjälpen hittills.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Rattlåset tror jag sitter med i nyckelmekaniken, dvs att om du tar ut låscylindern så kommer nog inte rattlåset bekymra dig.

Men det är väldigt viktigt att det "försvinner" så man inte fastnar i vinkelvolten på E4 och kör av.
Skriv svar