Starta bilen m.h.a RFID is.f nyckel?
Starta bilen m.h.a RFID is.f nyckel?
Jag och några vänner håller just nu på att renovera en gammal mini buss som vi någon gång till hösten ska åka runt med i Europa. Nu när vi har kommit till elektroniken och startanordningen så kom jag på att man kanske man använda RFID tagar för att auktorisera sig till bilen i stället för nyckel. Om man byter ut nyckelmekanismen mot en vanlig startknapp, och när auktoriserade användare närmare sig (20cm eller liknande) så kan man starta fordonet m.h.a knappen.
Någon som vet hur jag skulle kunna gå till väga?
Eftersom fordonet är från 85 så gissar jag på att det i stort sätt är ett par kablar man behöver kortsluta för att starta i gång motorn, Det måste väll betyda att det inte borde vara helt omöjligt att koppla bort nyckel auktoriseraingen?
Tacksam för alla svar.
Någon som vet hur jag skulle kunna gå till väga?
Eftersom fordonet är från 85 så gissar jag på att det i stort sätt är ett par kablar man behöver kortsluta för att starta i gång motorn, Det måste väll betyda att det inte borde vara helt omöjligt att koppla bort nyckel auktoriseraingen?
Tacksam för alla svar.
Där ska du nog inte fråga om något sådant. Där kan du nog fråga hur orginal låset är kollat. Men modifieringen tror jag du kan ta här.
Jag skulle nog ha en knapp i kombination med RFid för tädningen. en knapp för startmotor, som kräver att tändningen är på. Och en knapp för tändning av. Tändningen kan ju även vara en växlande brytare. Hur tänkte du göra med rattlås? Ta bort eller?
Jag skulle nog ha en knapp i kombination med RFid för tädningen. en knapp för startmotor, som kräver att tändningen är på. Och en knapp för tändning av. Tändningen kan ju även vara en växlande brytare. Hur tänkte du göra med rattlås? Ta bort eller?
När man inte har nyckel så brukar man göra så att man har en vanlig strömbrytare med två lägen för tändning och en fjädrande knapp för startmotorn. Sen är det ju bara att lägga in en liten RFID-box och ett relä. När man drar förbi RFID-taggen dras relät och stannad i läge on, förutsatt att tändnigs-switchen är i läge on.
Själv ska jag sätta RFID på min kommade bil, fast då kommer jag bygga in kollen direkt in insprutet, så även om man tjuvkopplar kommer inte insprutet lämna någon signal till tändspolarna eller spridarna =)
Sen blir det ju såklart RFID-implantat i handen, dock verkar det väldigt svårt att hitta någon som är villig att stoppa in det i handen. Letat runt en del utan framgång.
Själv ska jag sätta RFID på min kommade bil, fast då kommer jag bygga in kollen direkt in insprutet, så även om man tjuvkopplar kommer inte insprutet lämna någon signal till tändspolarna eller spridarna =)
Sen blir det ju såklart RFID-implantat i handen, dock verkar det väldigt svårt att hitta någon som är villig att stoppa in det i handen. Letat runt en del utan framgång.
Jag har faktiskt inte tänkte speciellt mycket på hur man skulle kunna lägga upp de,danei skrev:Där ska du nog inte fråga om något sådant. Där kan du nog fråga hur orginal låset är kollat. Men modifieringen tror jag du kan ta här.
Jag skulle nog ha en knapp i kombination med RFid för tädningen. en knapp för startmotor, som kräver att tändningen är på. Och en knapp för tändning av. Tändningen kan ju även vara en växlande brytare. Hur tänkte du göra med rattlås? Ta bort eller?
Skulle man inte kunna ha något relä (precis som mrfrenzy skrev) som aktiverar tändningen när ett korrekt RFID chip kommer nära. För att sedan starta motorn så tycker man på en knapp.
De där med rattlåset hade jag faktiskt inte en tanke på.
Hur skulle man kunna lösa de på ett bra sätt?
