Köra en Kollmorgen ServoDisc DC-motor
Köra en Kollmorgen ServoDisc DC-motor
Jag råkade hitta en väldigt fin "Kollmorgen ServoDisc DC MOTOR" i skrotcontainern på jobbet, komplett med kulskruv 110mm slaglängd, encoder och rubb och stubb. Är det någon som vet hur man kör dessa? Behövs det väldigt avancerad styrelektronik? Det är 3-pinnars anslutning till själva motorn.
-
Om inte ena anslutningen är GND, är det en 3 fas DC-motor! Typ så här:
http://www.allegromicro.com/en/Products ... 4/8904.pdf
http://www.allegromicro.com/en/Products ... 4/8904.pdf
Hej Maha,
På namnet låter det ju som att det är en "vanlig" DC-motor. Kolla anslutningarna, den tredje kanske är jord - i så fall är det ju klart. Annars kanske det är en borstlös historia och då blir det lite knivigare men VSD-A från Granite Devices kanske fixar den. Kan du hitta något datablad på den kanske?
Jag har läst ett flertal gånger, bland anntat på Geckodrives användar forum att "pannkaksmotorer" har extremt låg induktans vilket inte lämpar sig så bra för en Gecko men med en extra induktor i serie så kanske det går - om nu så är fallet alltså.
Ställ in labb-agget på 200mA strömbegränsning och testa vet jag, rör den på sig så är det en "vanlig" DC om inte så är det något annat.
På namnet låter det ju som att det är en "vanlig" DC-motor. Kolla anslutningarna, den tredje kanske är jord - i så fall är det ju klart. Annars kanske det är en borstlös historia och då blir det lite knivigare men VSD-A från Granite Devices kanske fixar den. Kan du hitta något datablad på den kanske?
Jag har läst ett flertal gånger, bland anntat på Geckodrives användar forum att "pannkaksmotorer" har extremt låg induktans vilket inte lämpar sig så bra för en Gecko men med en extra induktor i serie så kanske det går - om nu så är fallet alltså.
Ställ in labb-agget på 200mA strömbegränsning och testa vet jag, rör den på sig så är det en "vanlig" DC om inte så är det något annat.
OM det absolut inte hände någonting så är den nog trasig. Enfas dc eller borstlös reagerar så fort du slänger på lite ström på lindningarna (mellan faserna förstås). Enfasen snurrar och borstlösa stannar med ett visst "hållmoment". Finns det fler varianter av dc-maskiner, roterande med stator och rotor då?
Hmmm, mycket märkligt, nu snurrar den hur bra som helst men då jag testade den igår hände ingenting alls. Det verkar som den behövde snurras igång för att starta, testade säkert med för låg spänning. Men efter att ha kört den lite så startar den bra vid nästan hur låg spänning som helst, förstås är den ganska svag då.
Vid 15V börjar den bli rätt cool alltså, den låter onekligen som ett servo. Kan man helt enkelt reglera den med en H-brygga eller ska det vara mer avancerade saker? Encodern verkar ha rätt hög upplösning, gissningsvis runt 2000 pulser/varv.
Den borde ju kunna bli rätt trevlig att styra en Z-axel med.
Vid 15V börjar den bli rätt cool alltså, den låter onekligen som ett servo. Kan man helt enkelt reglera den med en H-brygga eller ska det vara mer avancerade saker? Encodern verkar ha rätt hög upplösning, gissningsvis runt 2000 pulser/varv.
Den borde ju kunna bli rätt trevlig att styra en Z-axel med.