Prisvärda nyckelfärdiga CNC-maskiner

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
kristoffer
Kontakt:

Prisvärda nyckelfärdiga CNC-maskiner

Inlägg av kristoffer »

Hej,

har haft den omåttliga turen att få en slant över i bolaget till att använda till en CNC-fräs. Har suttit ett tag och surfat på maskiner och kommit fram till att det jag är ute efter är en maskin som är nyckelfärdig, eller nära nyckelfärdig. Är inte så sugen att sitta och småmecka med missade steg och annat småtrassel, även om det kan vara roligt.. :)

Tänkte dra nytta av den stora erfarenhet som det finns i det här CNC^H^H^Helektronik-forumet inom CNC-maskiner och fråga vad man skall kolla efter i specifikationerna (och gärna rekommendationer på maskiner!). Jag hoppas kunna göra följande med maskinen (tjejen vill också använda den :) )

* Fräsa kretskort
* Borra hålen i kretskorten
* 3D-fräsa alu, plexi och trä.
* Stämpeldynor, går det? (tjejen frågar)

Jag har kikat lite på http://www.bzt-cnc.com/ och de verkar ha vettiga maskiner. De kan inte vara alldeles stora och tunga eftersom jag hoppas kunna få in maskinen i lägenheten... (har ingen verkstad :( ). Tänker mig storleksordningen BZT-PF600-P. Finns det något med denna maskin som gör den överkvalificerad/underkvalificerad på något av de tänkta områdena?

Förhoppningsvis går det att driva maskinen med EMC2, är det någon som vågar bekräfta sådana förhoppningar?

Tack på förhand för svar!

/Kristoffer
Senast redigerad av kristoffer 21 mars 2008, 22:18:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Svar JA, dom går fint att driva med EMC2.

Du kan ta en titt på www.k2cnc.com som även dom gör vettiga maskiner.

Och på specen på din maskin:
Fräsa kretskort - JA
Borra hålen - JA
3d-fräsa alu - Om du kompletterar med dimkylning
3d-fräsa plexi - Om du kompletterar med dimkylning
3d-fräsa trä - JA
Stämpeldynor - JA

Dock får du inte köra för fort i hårda material med den maskinen då det är ostagade axlar vilket kommer göra att du tappar precision.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Hm... stämpeldynor för vad? Inom industrin finns stämpeldynor av härdat stål, för att stämpla former eller text på tex. plåt. Men jag antar att det är frågan om gummistämplar för "bläckstämplar".

Någon som vet ifall man kan köpa färdiga "stämpelämnen" ? Dvs. ograverade stämplar.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja, naturligtvis så förutsatte jag att vi pratade om bläckstämplar när jag svarade!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag kan bygga ihop en Lillasyster, så hon blir nyckelfärdig. Men en sån kanske blir för liten.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

jojje, jag tittade på din sida i signaturen men hittade inga priser på byggsatsen(?) av lillsyrran, vad kostar byggsats och vad skulle hon kosta färdig?
kristoffer
Kontakt:

Inlägg av kristoffer »

En Lillasyster är ju definitivt prisvärd! Frågan är vad den har för specifikationer "out-of-the-box" egentligen, när det kommer till:

* Slaglängd X, Y, Z
* Noggrannhet, repeterbarhet
* Fysisk storlek

Jag har ett utrymme på 78cm bredd som tjejen är beredd att avvara för en fräs... K2s fräs KT-1414 eller KT-2514 känns som rimliga alternativ. Är det någon som vet hur det är med K2s fräsar, och det faktum att K2 är amerikanare... Är det trassel med tum/mm-mått när man ska ha tag i fräsverktyg? Vad skall man tänka på?

/Kristoffer
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lillsyrran är på bantningskur just nu, men kommer nog ut vilken dag som helst. Jag har kapat av 85mm på längden och 25mm på bredden.

Jag har nämt 7000:- + moms förut, och det går nog bra fortfarande, men då utan spindelmotor.
Vill man ha henne färdigbyggd, så tillkommer 2000:- + moms.

"Originalmått" och allt annat finns i här.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje, gör du även kabeldragning och montering av limits osv för dom 2000 + moms du pratar om?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, jag håller på med att rita in dom sakerna just nu. M&M var här häromdagen å han verkade "godkänna" konstruktionen. :D

Nånting sånt här hade jag tänkt mig:
(Ska flytta in dom nedre Limit-switcharna, så dom blir mera skyddade.)

Bild

Bild

Bild
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Varför två limitswitchar per axel? Ha en i mitten, rakt under bordet. Då blir den skyddad och du behöver bara en switch men två nockar. De är väl ändå bara seriekopplade till styrprogramet?

Dina extra spår för kabeldragningen tror jag är "overkill" De förstör nog mer än de hjälper. Men bedömmer du som att det inte kostar något extra att fräsad dessa (vilket det säkert inte gör) så har kvar dem. Tycker bara att det vore bättre att fräsa till ett "rycksäkert" fäste för kablarna till nederdelen på traversen.

Små optimeringar, men ska du göra många så blir många små optimeringar en hel del pengar.
Senast redigerad av Fräsen 22 mars 2008, 03:11:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det har du nog rätt i, men dom kostade mig bara 50 öre /st. :D
Ska iaf titta om det funkar på ett lätt sätt. Tack för tipset.

Edit1:
Troligtvis kommer inte precisionen att bli lika bra om man använder en med två nockar. Då blir "trycket" 90° "fel". (Om jag nu inte tänker fel då vill säga.) Men det är iaf inte värt mycket strul förän femtiöringen är förbrukad. :D

Edit2:
Just spåren kostar inte så mycket extrafräsning. Lite av orsaken är att om man limmar på en HDF-skiva, så blir det mycket stabilare än att bara använda tjockare MDF. Sen har jag flyttat dom nedre switcharna till mitt under.
Senast redigerad av jojje 22 mars 2008, 03:19:17, redigerad totalt 1 gång.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Har du 1538 stycken brytare så ok... Men har du färre så kommer du en dag att bli tvungen att köpa dyrare. Helt klart är det enklare att få in "exakt" med brytare i plus och minus, men det är inte så svårt med nockar heller. Trycket blir detsamma, inga fasförskjutningar här inte. Titta på vanliga nockar som man har i äldre industrifräsmaskiner så förstår du. Dock är ju inte dina microbrytare avsedda för att funka 90 graders placerad, det kanske var det du menade?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så många har jag inte, men före dom är slut har jag ändrat konstruktion eller slutat helt med Lillsyrror.

Jepp, dom funkar bäst med tryck i en riktning. Blir det 90° "fel" så glider den en bit före den bryter. Svårt att förklara, men du har nog förstått hur jag menar.

Jag ska se om jag får tid att testa när jag vaknar till liv senare idag. :D
Måste läsa körkortsbok så mycket jag orkar fram till Torsdag. Då ska jag göra ett test för D-lappen.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

D kort, i din ålder? =) Du ska börja med att även leverera syrrorna?

Edit: Även om det var om pengar vi diskuterade så känns det som att vi spårat ur lite off topic. Med respekt för trådskaparen så var det nyckelfärdiga fräsar som var ämnet, om så syrror.
Skriv svar