Styra stegmotor
Styra stegmotor
Hej!
Har 3 stegmotorer som går på 5V/1A vardera som jag skall kopla till uc men hur gör jag så att jag kan ta ut 5v/1A på en uc utgång? Reläer... eller är dom för långsamma?
Har 3 stegmotorer som går på 5V/1A vardera som jag skall kopla till uc men hur gör jag så att jag kan ta ut 5v/1A på en uc utgång? Reläer... eller är dom för långsamma?
- ElectricMan
- Kontakt:
Är det 4 trådar på motorn så måste du bygga en H-brygga. Är det 6 eller 8 så går det köra unipolärt. "Mittenanslutningen" på lindingarna går då till din matningspänning och fyra transitorer "sänker" sedan strömmen från respektive lindning till jord. Observera dock att detta är det absolut enklaste sättet och, inte helt oväntat också det i särklass sämsta ur prestandasynpunkt. Googla på unipolar step motor driver så hittar du säkert ett par hundra scheman som visar hur man kopplar.
Som jag brukar säga. Om du måste fråga om så grundläggande saker, då vet du inte vad du använder dom till heller, och klarar därmed inte av resten.
Börja med att läsa en bok om grunderna i elektroniken, sen fråga specifika frågor som inte stod där.
När du väl kan grunderna, kan du läsa lite om stegmotorer.
Börja med att läsa en bok om grunderna i elektroniken, sen fråga specifika frågor som inte stod där.
När du väl kan grunderna, kan du läsa lite om stegmotorer.
jag har nyligen använt NJM3717-kretsarna till motorer markerade 5V/1A (notera!:3717).
Har ett litet kopplingsschema som jag gjorde. Det finns här:
http://img265.imageshack.us/img265/6321/motorix2.jpg
Motstånden R1 och R2 kan bytas ut mot ett motstånd, men jag hade inte tillgång till 0,5Ω motstånd. Samma sak gäller för R5/R6.
Denna krets bygger dock inte på step/dir, utan behöver en mikroprocessor för att styras.
Edit: Glömde en sak, föresten. Det saknas 4st skyddsdioder. Båda faserna till motorn ska naturligtvis ha skyddsdioder till BÅDE gnd och +34V och inte som det är nu, att en fas har skyddsdioder till +34V och den andra till gnd.
Har ett litet kopplingsschema som jag gjorde. Det finns här:
http://img265.imageshack.us/img265/6321/motorix2.jpg
Motstånden R1 och R2 kan bytas ut mot ett motstånd, men jag hade inte tillgång till 0,5Ω motstånd. Samma sak gäller för R5/R6.
Denna krets bygger dock inte på step/dir, utan behöver en mikroprocessor för att styras.
Edit: Glömde en sak, föresten. Det saknas 4st skyddsdioder. Båda faserna till motorn ska naturligtvis ha skyddsdioder till BÅDE gnd och +34V och inte som det är nu, att en fas har skyddsdioder till +34V och den andra till gnd.
Det är väl ingen ide när du redan har bestämt att han inte klarar av det. Jag kan hålla med om att frågan är dåligt ställt. Men du behöver ju inte stämpla honom med att han inte kommer att klara av att styra motor i vilket fall.jojje skrev:Varför det? Folk lyssnar ju inte iaf, eller gör som man ber dom om. Tex kan väl marcla skriva snart vilken typ av stegmotorer han/hon har, så man kan ge ett vettigt svar till slut.danei skrev:jojje kanske skulle vara lite ödmjuk någon gång.
Lite måste man väl kunna begära av folk.