Gitarrpickup: Styra resistans med spänningspuls?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Gitarrpickup: Styra resistans med spänningspuls?

Inlägg av anton »

Jo, jag vill kunna styra en resistans mha en spänningspuls somsagt.
Kortfattat så vill jag att det ska bli en volymökning som tonas ut i takt med att en gitarrpickup skickar en puls då man knäpper på en sträng. Men jag kan inte riktigt komma på hur jag ska lyckas få den spänningspulsen på 2-500mV att styra en resistans. Att jag vill styra en resistans är därför att alla volymreglerings kretsar jag stött på hittils baseras på en reglerbar resistans. Eller går detta att styras på något annat vis, tex någon form av opamp -> kondensator -> transistor som helt sonika bryter "ljudkabeln". Detta känns som en väldig fullösning som inte ens lär fungera dock.

Som ni förstår sitter jag lite fast i hur jag ska göra här.

Lite information om gitarrpickups för er som inte vet hur dessa fungerar, det är alltså induktion det hela handlar om: http://entertainment.howstuffworks.com/ ... uitar1.htm

Tack på förhand, Anton D.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Gitarrpuls (ringning?) -> likrikta -> liten kondensator -> Opamp -> Mosfet som styr amplitud.

Alternativt sampla rubbet, DSP, skicka ut med D/A.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Kanon, då har jag lite att läsa på om! Tackar.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

En op som förstärkare som driver lysdioden i en Vactrol...som är en optokopplare speciellt för ljud och analoga signaler. Den används ofta i kompressorer och VCA:er mm. Googla så hittar du säkert mycket skoj.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Dessa Vactrol(are) var ju väldigt smidiga, men svår att få tag på. Frågan är om det fungerar bra att bygga en själv, alltså hur det blir med störningar på audio signalerna!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26224
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Så himla svår att få tag i är väl inte helt sant: HIT ME
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Det går att bygga själv, en LED och en fotoresistor som man sätter ihop med krympslang så det blir helt mörkt. Se dock till att lägga lite offset-ström på lysdioden så att den inte är helt av när den är av (så att säga), det blir bättre responskurva på den då tror jag.

Jag tror att det finns ett ställe i USa som heter "small bear electronics" eller något liknande som har billiga vactroler. Jag gav ca 40kr st tror jag.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

LM13700 är också vanligt som VCA. Men anton kan man inte göra det du vill med en vanlig studiokompressor?
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Icecap: Äsch, jag sökte på Vactrol jag. Nu känner jag mig lat! Tack för länken.

dar303: Jag tror att jag testar bygga en själv, fungerar inte det bra så tar jag och köper en.

psynoise: Jag vet inte riktigt vad VCA är, ska ta och läsa lite om det, och dendär LM13700. Studiokompressor? Är inte det en stor mackapär?
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Annars så har JFET:ar ganska resistiv karaktär vid låga spänningar så en sådan kan man använda för att göra en späningsstyrd förstärkare. De utnyttjas ofta som amplitudstabilisering i Wien-bryggor.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Är det jag som är blind eller har inte elfa Ldr motstånd? Har sökt på alla tänkbara ord kan ja tycka och försökt hittat dom i innehållsförteckningen utan resultat.

Edit: Hittade något om kadmium och RoHS och att det är därför "de flesta" har slutat tillverka dom.


Fråga två: Har ni någon idé på hur jag kan göra för att styra varje sträng separat. Kommer ha en volymkrets för varje sträng, och skulle vilja att resp sträng bara höjer volymen för den strängen och inte alla strängar. Jag måste alltså på något sätt känna av vilken sträng det är jag drar i, så att den kan skicka pulsen till resp volymkretsar. Går detta att lösa på något smidigt sätt eller får man sätta en pickup till varje sträng? Alltså man "lägger ner" dom så alla 6 magneterna ligger på samma sträng. Sedan kör man en pickup till varje sträng. blir lite många men. Är det enda sättet så. ideér?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

VCA voltage controlled amplifier (om jag mins rätt)

vilket i prinsip är en analog multiplikatorkrets med DC-spänningen på ena ingången in som styr (multiplicerar) signalstyrkan på den andra ingången .

om man kör AC på båda ingångarna (och det är en 4-kvadrant multiplikator) så har man inget annat än en blandare (mixer)

du kan titta på en Gillbert-cell om du vill försöka förstå den principiellt i tex spice-simulator.

var också beredd på att du behöver lin/log-kretsar och dess inverser när du skall styra multiplikation över många dB dynamik.
Skriv svar