PWM eller liknande till elbil?
- FormerMazda
- Inlägg: 6585
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
PWM eller liknande till elbil?
Tja!
Jahopp, då gick man och fick sig en elmotor till nåt gräsklipparprojekt stiga haft. Motorn är stämplad 24v och typ 2000w. 5hk står stämplat också.
Så min idé blev ju direkt att bygga sig en elbil! Men jag har funderat en del kring det elektriska. Finast skulle ju klart vara att elektroniskt hastighetsreglera farten. Men eftersom det rör sig om strömmar runt 100A så känns det som att det kanske blir svårt och väldans dyrt att bygga reglering?
Spontana reaktioner? Nej, jag vill inte köpa nåt.
Är det kankse smidigare att köra den klassiska remslirarvarianten?
Jahopp, då gick man och fick sig en elmotor till nåt gräsklipparprojekt stiga haft. Motorn är stämplad 24v och typ 2000w. 5hk står stämplat också.
Så min idé blev ju direkt att bygga sig en elbil! Men jag har funderat en del kring det elektriska. Finast skulle ju klart vara att elektroniskt hastighetsreglera farten. Men eftersom det rör sig om strömmar runt 100A så känns det som att det kanske blir svårt och väldans dyrt att bygga reglering?
Spontana reaktioner? Nej, jag vill inte köpa nåt.
Är det kankse smidigare att köra den klassiska remslirarvarianten?
Läs i tidigare tråd i forumet om PWM till en elscooter så hittar du schema på hur du ska bygga. Bada det du måste ha en mosfetdriver samt många transistorer...
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=25176
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=25176
- FormerMazda
- Inlägg: 6585
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Ja, det är som jojje säger. Du måste parallellkoppla transistorerna så de klarar strömmen du behöver. Och pga att du måste ha rätt många så behöver du en driver till dessa.
Det är inga problem med strömmar upp till 100 Amp i den betydelsen. Det är stora strömmar ja, men så länge du har bra kylning av transistorerna, rätt grovlek på alla kablar så är det lugnt.
Det blir stora startströmmar, men det är ingen fara så länge din koppling klarar av det.
Jag har byggt ett drivsteg som med lätthet klarar av 200 Amp. Det är 8 mosfetar parallellkopplade med en mosfetdriver och PWM-generatorn är dne som jag länkar till.
Dock ska du ha fram och back så får du som andra nämt att ha antigen en H-brygga, enklast med reläer.
Det är inga problem med strömmar upp till 100 Amp i den betydelsen. Det är stora strömmar ja, men så länge du har bra kylning av transistorerna, rätt grovlek på alla kablar så är det lugnt.
Det blir stora startströmmar, men det är ingen fara så länge din koppling klarar av det.
Jag har byggt ett drivsteg som med lätthet klarar av 200 Amp. Det är 8 mosfetar parallellkopplade med en mosfetdriver och PWM-generatorn är dne som jag länkar till.
Dock ska du ha fram och back så får du som andra nämt att ha antigen en H-brygga, enklast med reläer.
Eller så säljer du den till mig så jag kan bygga min eldrivna segelbåt! 
Kolla här annars:
http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... sBody.html
http://www.robotpower.com/products/osmc_info.html
Kolla här annars:
http://homepages.which.net/~paul.hills/ ... sBody.html
http://www.robotpower.com/products/osmc_info.html
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
- FormerMazda
- Inlägg: 6585
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
mindmapper:
Först:
Sen: BTS555! Läser jag rätt? Kan det vara så enkelt som att pwm:a den kretsen (eller ett gäng) för att få hastighetsreglering!?
I sånna fall så är mina drömmar besannade!
Fram/back skötes med reläer. Det råkar jag ha ett gäng. Eller ja, kontaktorer kanske de kallas när de vuxit till sig så pass.
Först:
Sen: BTS555! Läser jag rätt? Kan det vara så enkelt som att pwm:a den kretsen (eller ett gäng) för att få hastighetsreglering!?
I sånna fall så är mina drömmar besannade!
Fram/back skötes med reläer. Det råkar jag ha ett gäng. Eller ja, kontaktorer kanske de kallas när de vuxit till sig så pass.
Dina drömmar är besannade.
Det är 555 kretsen i sig som skapar själva PWM regleringen där du sedan kopplar utgången till en mosfet driver då du kommer att behöva några stycken som inte 555an kommer att kunna driva rakt av, men sedan är det bara att tuta och köra.
Personligen har jag lite emot 555 vad gäller PWM styrning utan använder enbart det schemat som finns i den länken som citizendildo hänvisar till. Har gjort det schemat jag med och drivit motorer på än så länge som max 42A utan problem med enbart en mosfet som den klarade av att driva utan problem, men är det ett antal parallellkopplade så behövs en mosfetdriver. En LM324 är det som används i det schemat och det reglerar från 0 - 100% och gör detta stabilt och utan några som helst problem.
Personligen har jag lite emot 555 vad gäller PWM styrning utan använder enbart det schemat som finns i den länken som citizendildo hänvisar till. Har gjort det schemat jag med och drivit motorer på än så länge som max 42A utan problem med enbart en mosfet som den klarade av att driva utan problem, men är det ett antal parallellkopplade så behövs en mosfetdriver. En LM324 är det som används i det schemat och det reglerar från 0 - 100% och gör detta stabilt och utan några som helst problem.
-
Mindmapper
- Inlägg: 7213
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Henry>Inte den 555 utan BTS555.
FormerMazda>En bör fixa det. Utan krångliga drivkretsar dessutom. De flesta skydd är inbyggda. Vad som kanske kan ställa till det är back-emk, men det är alltid ett problem.
Du måste se till att kontaktorerna tål strömmen och att du inte kan växla riktning hipp som happ. Utan bara när du står stilla. Men det är inte så svårt.
Edit: Kontaktorer har egentligen inte med storleken att göra utan de heter det när de driver lasten. Reläer heter det när de fixar styrning. Men det är många som inte tänker på att det är användningen som ger namnet. Oftast är ju strömmarna större till lasten, än styrströmmarna så därför tror många att det är strömstyrkan som bestämmer namnet.
Det är nog inte lyckat att parallellkoppla BTS555 pga. skydden som finns i den.
FormerMazda>En bör fixa det. Utan krångliga drivkretsar dessutom. De flesta skydd är inbyggda. Vad som kanske kan ställa till det är back-emk, men det är alltid ett problem.
Du måste se till att kontaktorerna tål strömmen och att du inte kan växla riktning hipp som happ. Utan bara när du står stilla. Men det är inte så svårt.
Edit: Kontaktorer har egentligen inte med storleken att göra utan de heter det när de driver lasten. Reläer heter det när de fixar styrning. Men det är många som inte tänker på att det är användningen som ger namnet. Oftast är ju strömmarna större till lasten, än styrströmmarna så därför tror många att det är strömstyrkan som bestämmer namnet.
Det är nog inte lyckat att parallellkoppla BTS555 pga. skydden som finns i den.
- FormerMazda
- Inlägg: 6585
- Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
- Ort: Asby (Östergötland)
Läste databladet som hastigast förut. Och jag läste nånstans om hur man skulle göra vid parallellkoppling. Så det bör ju fungera att göra. Och det måste jag ju eftersom en ensam inte klarar lasten.
Ang. pwm och kontaktorstyrning. Så min tanke var att styra hela klabbet med microprocessor. Det gör ju också att jag kan ju frikoppla motorn från elektroniken vid inbromsning.
Hur skulle ni gjort?
Ang. pwm och kontaktorstyrning. Så min tanke var att styra hela klabbet med microprocessor. Det gör ju också att jag kan ju frikoppla motorn från elektroniken vid inbromsning.
Hur skulle ni gjort?
Aha jo det var ju något helt annat är en 555 det ja, är så vanligt att det sätts både det ena och i bokstavkombination före 555 ibland så jag såg bara 555 och utgick ifrån att det var en sådan. 
Inte så dåligt med 160A och en rätt hög max matningsspänning för den lilla kapseln.
Vet inte anledningen till varför du vill ha processorstyrning, visst kan du programmera så är tex kanske någon 8 bens IC perfekt för att ge rätt värden ut men att koppla från elektroniken vid bromsning och så hade du med enkelhet kunnat fixa med bara någon minibrytare eller så till bromsen.
Personligen hade jag dock valt det nämnda schemat för styrning då hade du bara behövt en potentiometer i lämpligt utförande som du sedan kopplat direkt till en gaspedal. Dessutom är det nog lite mindre störnings känsligt än vad en microprocessorstyrning kanske hade varit.
Inte så dåligt med 160A och en rätt hög max matningsspänning för den lilla kapseln.
Vet inte anledningen till varför du vill ha processorstyrning, visst kan du programmera så är tex kanske någon 8 bens IC perfekt för att ge rätt värden ut men att koppla från elektroniken vid bromsning och så hade du med enkelhet kunnat fixa med bara någon minibrytare eller så till bromsen.
Personligen hade jag dock valt det nämnda schemat för styrning då hade du bara behövt en potentiometer i lämpligt utförande som du sedan kopplat direkt till en gaspedal. Dessutom är det nog lite mindre störnings känsligt än vad en microprocessorstyrning kanske hade varit.
