Regulator till Solcell

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, det borde räcka med en diod för att bromsa backström och sedan ett fritidsbatteri på 60Ah eller mer.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst ingen regulator är ju billigast och enklast. Med den lilla panelen funkar det nog bra. Men du missförstod min reservation. Batteriet lär tåla max strömmen under laddning.
Men hur vet du hur mycket ström du ska ta från cellen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En solcell är strömmatande, spänningen stiger ganska snabbt med ökning av inkommande ljus men strömmen är nära nog propotional men inkommande ljus.

Panelen ger 1,67A som kortslutningsström (alltså maximalt) och ca: 1,3A vid kring 13V.

Och då är det jag inte förstår vad du menar med "Men hur vet du hur mycket ström du ska ta från cellen?"

Om du menar från solpanelen är svaret: allt!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Svaret allt funkar om du har en shuntregulator. Har du en switchad så måste du ju lasta ner den till lämplig spänning, och hur väljer du den? hur ska du styra regleringen?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu får du nog förklara vad du menar.

En switch-mode regulator ställer man till den spänning som ackumulatorn ska ha som högsta spänning vid cyklisk drift, i blyackumulator-fallet är det 13,8V.

Och svaret med "allt" har med att göra hur mycket panelen orkar ge och hur mycket en ackumulator tål att laddas med och i fall det är ett fritidsbatteri på t.ex. 60Ah tål det kontinuerlig laddning med allt som panelen kan ge, alltså är all reglering onödig, allt som behövs är en backdiod för att inte panelen ska laddar ur batteriet på natten.

Jag förstår inte heller vad du menar med "Har du en switchad så måste du ju lasta ner den till lämplig spänning", kan du förklara? Vad är "lasta ner"?

En regulator är en regulator, om man ska lösa det linjärt är en shuntregulator "bäst" för att den inte tillfogar något spänningsfall, om man väljer t.ex. LM317-lösningen bör den ha ... 2,5V som minsta regleringsspänning vilket ger mindre arbetsområde räknat i solljus.

Med en lämplig switchreglering kan den ladda "från noll" och över det fulla område och då batteriet tål att laddas kontinuerligt med all effekt som panelen ger är strömbegränsning onödig.

Om om du inte vet hur man återkopplar en switch-regulator vill jag rekommendera att du läser på om Simple Switcher-serien där det beskrivs ganska väl hur de fungerar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är ju viss skillnad att switcha från en stabil spänning. Ska du ha någon nytta av en switch regulator så måste du ju se till att spänningen och strömmen på panelsidan är den som är bäst för tillfället. Det verkar som att du förutsätter att det är en stabil men varierande spänning. LAstar du ner panelen till 5V tex så har du ju förstört det mesta. Då får du ut mindre än om du inte har någon switchregulator. Förstår du vad jag menar?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev:Med en lämplig switchreglering kan den ladda "från noll" och över det fulla område och då batteriet tål att laddas kontinuerligt med all effekt som panelen ger är strömbegränsning onödig.
Jag vet inte om jag gör en rätt tolkning. Men jag tror inte att spänningen från solcellen ger lägre än vad batteriet behöver för att ladda (möjligtvis i mörker då). Alltså borde den ladda batteriet hela tiden den kan ge ström. Jag skulle hålla med dig om det vore så att man kunde ta ut någon ström från solcellen när spänningen var låg.
Annars är det som du och danei säger tycker jag.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jo, en solcell är ju en halvledare, spänningen stiger snabbt men strömmen beror på ljusintensiteten. Att det i detta fall inte behövs en regulator betyder inte att jag inte ska svara på ställda frågor:

Jomenvisst är det så att om switchregulatorn pumpar på om den bara får en chans kommer spänningen från solcellen att knäa, ingen snack om det, men att lägga till att den först ska börja från en viss spänning är inte svårare än att montera en zener ett lämpligt ställe (soft-start ingång kanske?), möjligen med en transistor för att få rätt polaritet på funktionen.

Jag skrev ju också "Med en lämplig switchreglering kan den ladda..." vilket självklart betyder att man måste ta höjd för detta också. Bäst vore det att man har en funktion som skruvar upp för laddningen ju närmre panelen är idealspänningen, rätt trimmad kan den ladda maximalt på det vis.

Edit: och hela grejen med switchtekniken är att man inte ska kyla bort effekt när full laddning är uppnådd, det måste man vid shunt-regleringen, om batteriet är precis fullt och solen står på som en idiot är det 20W som ska kylas bort i en shuntreglering, detta medför att när det är som varmast blir elektroniken än mer varm och värme är inget bra för levtiden på elektronik.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Egentligen vet vi väl inte om det behövs en regulator! Han kanske har ett mindre batteri han ska ladda som inte tål att stå på dag efter dag, mitt på sommaren med fullt solsken.
Det är väl även viktigt vid små solceller att krama ur max. Men ska man göra en switchad konstruktion känns det fel att inte testa den ordentligt, mot en referensanläggning. Det är väl enda sättet att verkligen få konfirmerat hur effektiv den är.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Icecap: menar du att man ska förbestämma en lämplig spänning på solpanelen och switcha så att spänningen ligger där? Förstår jag dig rätt?
Tonichoppa

Inlägg av Tonichoppa »

Med baskunskaper så menar jag att jag har gått Ellära A i gymnasiet och trodde att det skulle räcka... Skulle någon kunna förklara med lite lättare språk eller ett kopplingschema, jag är inte dum men det ni pratar om nu har jag svårt att förstå.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hur stort batteri har du? Det har en del betydelse för hur du ska ladda.
Edit: Ännu bättre vilket batteri har du! 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

danei: det blir effekten så länge batteriet kan laddas. I databladet anges ett punkt där effektiviteten på solpanelen är högst (17,8V) men inget stoppar att man har en glidande styrning, det kan fixas ganska enkelt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

17,8V gäller nog när det är riktigt ljust. När det är sämre förhållanden så ligger det ner mot 14V. Solpanelen är byggd för att ladda ett batteri. Ska du vinna något så måste du ha en glidande spänning. Och då blir det mer komplext. I en båt är det väl rätt så bra med lite extra värme som kan torka ur. Och det lär ju inte bli mycket när man är ombord.
Tonichoppa

Inlägg av Tonichoppa »

Tack för hjälpen, shunt regulator blir nog bra. Nu undrar jag om ni kan hjälpa mig med att den slår av när batteri-spänningen understiger typ 10.5 volt och när den går över typ 14.5.

MVH
Tony
Skriv svar