Har köppt en Solcell till min segelbåt och tänkte bygga regulatorn själv, jag har baskunskaper i elektronik så jag vet lite. Finns det någon som vet något bra kopplingschema som jag kan använda mig av?
I den enklaste formen blir de en OP som mäter spänningen och "kortsluter" med en transistor för att hålla spänningen konstant under 13,8V eller något sådant.
En liten fundering.. Kunde man inte bara tagit en LM317 och ställt in på 13,8v (under förutsättning att strömmen är mindre än 1,5A)? Man förlorar ju lite effekt men det borde väll fungera?
Tonichoppa: Kan detta vara nåt? -Ett färdigt alternativ, så slipper du bygga.....
Ser att nåt hänt med länk till databladsbilder, försöker fixa till detta under kvällen.
MVH Lars H
Nu ogillar jag kylning och dylikt så jag hade tagit en flyback-switch regulator som jag hade ställd till 13,8V. På det vis hade allt som den kan ladda gått till batteriet utom när det är full-laddat.
Det som är bra med flyback-switch regulator är att de även oftast funkar med lägre inspänning än utspänningen. Så om inspänningen sjunker kan man fortfarande köra på.
Det är väl minsta problemet: man väljer ett batteri som tål laddas med det maximala som panelen kan ge. Om man har "för stort" panel är det ju spill av pengar, de kostar ganska mycket per kvadrat.