Lysdiod i cykellampa
Lysdiod i cykellampa
Nu är jag trött på att behöva byta batterier i cykelframlampan så ofta. Funderar på att byta ut glödlampan mot en lysdiod. Första tanken var en vit lysdiod men eftersom alla(?) vita har ett VF på typ 3.6 V och det är två seriekopplade batterier a 1.5 volt i lampan så blir det lite svårt.
Vad tror ni om en gul lysdiod? Den behöver egentligen inte lysa upp så mycket av vägen, bara den syns.
Någon som testat EL383-2UYC-A7 som elfa har (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021770.htm)? Lyser den tillräckligt måntro?
20mA vore ju en klar förbättring mot den 750mA-lampan som sitter i nu.
Vad tror ni om en gul lysdiod? Den behöver egentligen inte lysa upp så mycket av vägen, bara den syns.
Någon som testat EL383-2UYC-A7 som elfa har (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2021770.htm)? Lyser den tillräckligt måntro?
20mA vore ju en klar förbättring mot den 750mA-lampan som sitter i nu.
Att dioden lyser för smalt gör inte så mycket, det är en lins i glaset som sprider ljuset rätt rejält.
Jeo: Frågan är vad som händer när batterierna börjar bli dåliga och spänningen sjunker.
Driverkrets för vita lysdioder låter intressant, har hittat lite men om nån vet någon som säljer en vettig lösning i sverige så får ni gärna länka.
Jeo: Frågan är vad som händer när batterierna börjar bli dåliga och spänningen sjunker.
Driverkrets för vita lysdioder låter intressant, har hittat lite men om nån vet någon som säljer en vettig lösning i sverige så får ni gärna länka.
Jag byggde ett cykellyse förra året med en Luxion Star och en MAX1700. Det lyser grymt bra men den sörplar ju ändå i sig en del ström jämfört med dom små lysdioderna.
Här är några bilder.
Här är några bilder.
Jag har bara kretskorts layouten i form av en Eagle fil. Men det är kopplat enligt den koppling som finns i databladet.
Du kan kolla på eagle filen härmen jag vet att jag gjorde fel första gången och brände en MAX1700. Kommer inte ihåg om jag sedan ändrade detta i eagle filen eller jag bara byglade på kortet.
Tror nog det är bäst om du kopplar som det är i databladet.
Du kan kolla på eagle filen härmen jag vet att jag gjorde fel första gången och brände en MAX1700. Kommer inte ihåg om jag sedan ändrade detta i eagle filen eller jag bara byglade på kortet.
Tror nog det är bäst om du kopplar som det är i databladet.