adapter line-in till telefon-nivå?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Barry_Lyndon
Kontakt:

adapter line-in till telefon-nivå?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hej!

Har ett problem som jag behöver lösa. Vi håller på att dra igång en telefonlösning och har fått problem... Vi behöver ha "music-on-hold" men dotterkortet till växeln som behövs för funktionen har inte kommit ännu.

En tillfällig lösning skulle vara att köra via en analog lina direkt i växeln, men då behövs ju en adapter för att anpassa signalen. Problemet är att jag inte hittar något när jag googlar (kan inte benämningen) och jag skulle behöva ha den nyss... :)

Är det någon som vet vad jag svamlar om? Har någon koll på om det går att få tag på (eller i absolut nödfall bygga) till imorgon?

Vad jag förstått är telefonisignalen terminerad med 600 Ohm och det lär väl inte funka att bara göra en kabel, utan det behövs någon form av transformator emellan.

Edit: det är alltså något i den här stilen (PHONE LINE AUDIO COUPLER):
http://www.sandman.com/record.html

vad heter det på svenska?

/desperat Andreas
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

En linjetrafo kan ju vara bra att börja med. Hur man övrigt ska anpassa signalen törs jag inte svara på.
peter555

Inlägg av peter555 »

Music-on-hold är ett j-a otyg men här är en länk.

http://www.rane.com/note150.html

Sök annars på "POTS Interface"
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Håller med, det är krav uppifrån, själv skulle jag helst slippa music on hold, brukar ju i allmänhet låta ganska bedrövligt.

Tack för svaren, jag har hittat vad jag letar efter: AR-33 , nu är bara frågan hur snabbt jag kan ha den på plats.

/Andreas
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Barry, hälsa de där uppe att "music hold on" är ett otyg för mig som har hörapparat och hörslinga på telefonen, jag kommer inte undan som ni andra som kan lägga undan luren. Du kan väl skicka ett PM så jag vet var jag inte ska ringa. Och visa det här för de där uppe.

Protte
peter555

Inlägg av peter555 »

Om ett företag har "music hold on" brukar jag alltid inleda samtalet med att be att få framföra en hälsning till ledningen att omedelbart ta bort skiten. Det är oerhört irriterande eftersom man i princip måste lyssna hela tiden för att höra om någon svarar. Ännu värre om man kopplar in en högtalartelefon.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Håller med om 'music-on-hold' är ett otyg.
Bättre att som t.ex. SJ hadde för några år sedan (fortf?) som upplyste om att det var X st före. Och att man beräknar att det tar N minuter att komma fram.
Det är sånt man vill veta.
Musik (support), reklam (telefonbolag), idiotinstruktioner (tv-distributörer) är bara irriterande.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jo music on hold har väl aldrig glatt någon?
Tyvärr är det krav från kunden som vi sätter upp ett call-center för. Vi skall täcka de nordiska länderna, men de har krav på att det skall vara likadant uppsatt som i deras övriga call-centers, däribland music on hold, kösvar osv osv ad nauseam. Jag har av nån anledning hamnat mitt i soppan fastän jag knappt har en susning om telecom, är ju IT-mongo egentligen ;)

/Andreas
xxargs

Inlägg av xxargs »

Barry_Lyndon skrev:Håller med, det är krav uppifrån, själv skulle jag helst slippa music on hold, brukar ju i allmänhet låta ganska bedrövligt.

Tack för svaren, jag har hittat vad jag letar efter: AR-33 , nu är bara frågan hur snabbt jag kan ha den på plats.

/Andreas
oj, det var en jäkla dyr trafo...

och den duger troligvis inte för telefonbruk med linjeström som signalering.

EDIT: den kommer definitvt inte att fungera eftersom det förmodligen är en linjetrafo för högtalaranlägningar med 50 eller 100 Volts AC-spänning - vilket är något helt annat än telefonlinje-transformatorer

en telefonlinjetrafo har omsättning runt 1:1 mellan primär och sekundär sida medans ovanstående verkar ha omsättningen 75:1

primära uppgiften för en telekomtrafo just är just galvaniskt isolera signalen mellan primär och sekundärsida.

---

fråga: krävs det linjeström för att kopplingen/ljudet skall fungera - sådant komplicerar ganska mycket då de flesta moderna linjetrafos med ferrit eller väldigt liten järnkärn tål ingen som helst linjeström utan mättas redan vid någon mA och ljudet går åt pipan - och är det standard 2-tråds telefonlinje så krävs just linjeström som signalering för att hålla kopplet uppe...

Kan du få tag på en gammal telelinjetrafo med rejäl plåtkärna ungefär som en 5 VA trafo och kanske väger någon hekto i vikt så kan det fungera då dessa skall tåla upp till 80 mA linjeström innan ljudet påverkas. annars blir det att bygga en elektronisk linjeballast som har nästan ingen motstånd alls för 50 Hz och nedåt medans är 2-10 kOhm och mer i impedans vid 300 Hz och uppåt - mao. en frekvensberoende last/strömshunt som tar hand om DC-strömmen och så låter man AC gå igenom typ 10 uF-konding till llinjetrafon.

Ballasten måste kunna hantera linjeström mellan 4 mA till 80 mA utan att brinna eller dista signalen

Elfa 56-660-45 är en trafo som tål linjeström (80 ma) och runt 250:- i pris, medans resten av Elfas sortiment av linje/telecom-trafo tål _inte_ linjeström ens på enstaka mA-nivå och mindre.

På LF-talfrekvenserna så skall mottagar/sändarimpedansen (AC) vara 600 Ohm och nivåerna inte högre än -14 dBm (0 dBm = 1mW över 600 Ohm), gärna inte högre än -18 dBm som medelnivå vid tal - och skall du inte förloämpa uppringande kunden grovt så bör signalen ställas jävligt svagt - typ -90 dBm, dvs. en bit under brusgolvet i telefonsystemet... IMHO.

mao ställ volympoten i tystaste läget (helt tyst) och droppa för säkerhets skull i lite snabblim i poten så att den inte ändras av misstag eller ens av vilja...
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Prova att shunta med 600 ohm och sätt en kopplingskondensator och använd en liten linjetrafo från chriticly, tappar man lite i signal så går det gasa på förstärkaren lite.

Protte
Skriv svar