Barry_Lyndon skrev:Håller med, det är krav uppifrån, själv skulle jag helst slippa music on hold, brukar ju i allmänhet låta ganska bedrövligt.
Tack för svaren, jag har hittat vad jag letar efter:
AR-33 , nu är bara frågan hur snabbt jag kan ha den på plats.
/Andreas
oj, det var en jäkla dyr trafo...
och den duger troligvis inte för telefonbruk med linjeström som signalering.
EDIT: den kommer definitvt inte att fungera eftersom det förmodligen är en linjetrafo för högtalaranlägningar med 50 eller 100 Volts AC-spänning - vilket är något helt annat än telefonlinje-transformatorer
en telefonlinjetrafo har omsättning runt 1:1 mellan primär och sekundär sida medans ovanstående verkar ha omsättningen 75:1
primära uppgiften för en telekomtrafo just är just galvaniskt isolera signalen mellan primär och sekundärsida.
---
fråga: krävs det linjeström för att kopplingen/ljudet skall fungera - sådant komplicerar ganska mycket då de flesta moderna linjetrafos med ferrit eller väldigt liten järnkärn tål ingen som helst linjeström utan mättas redan vid någon mA och ljudet går åt pipan - och är det standard 2-tråds telefonlinje så krävs just linjeström som signalering för att hålla kopplet uppe...
Kan du få tag på en gammal telelinjetrafo med rejäl plåtkärna ungefär som en 5 VA trafo och kanske väger någon hekto i vikt så kan det fungera då dessa skall tåla upp till 80 mA linjeström innan ljudet påverkas. annars blir det att bygga en elektronisk linjeballast som har nästan ingen motstånd alls för 50 Hz och nedåt medans är 2-10 kOhm och mer i impedans vid 300 Hz och uppåt - mao. en frekvensberoende last/strömshunt som tar hand om DC-strömmen och så låter man AC gå igenom typ 10 uF-konding till llinjetrafon.
Ballasten måste kunna hantera linjeström mellan 4 mA till 80 mA utan att brinna eller dista signalen
Elfa 56-660-45 är en trafo som tål linjeström (80 ma) och runt 250:- i pris, medans resten av Elfas sortiment av linje/telecom-trafo tål _inte_ linjeström ens på enstaka mA-nivå och mindre.
På LF-talfrekvenserna så skall mottagar/sändarimpedansen (AC) vara 600 Ohm och nivåerna inte högre än -14 dBm (0 dBm = 1mW över 600 Ohm), gärna inte högre än -18 dBm som medelnivå vid tal - och skall du inte förloämpa uppringande kunden grovt så bör signalen ställas jävligt svagt - typ -90 dBm, dvs. en bit under brusgolvet i telefonsystemet... IMHO.
mao ställ volympoten i tystaste läget (helt tyst) och droppa för säkerhets skull i lite snabblim i poten så att den inte ändras av misstag eller ens av vilja...