Bygga en jigg för att läsa mekaniskt havererade hårddiska

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43271
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

> ...bara vet att det är dyrt...!

> ...om det gick att göra något själv.

Ser du inte själv att det där inte riktigt går ihop ??
*Varför* tror du att det är dyrt ?
Användarvisningsbild
IceBear
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 december 2003, 22:34:48

Inlägg av IceBear »

Många saker kan man faktiskt göra billigare, dock inte allt så klart.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Att de där firmorna i princip har monopol på jobbet höjer säkert också prislappen några gånger.
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43271
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Tja, om det var enkelt och kunde göras mycket billigare (samt fanns en
tillräckligt stor marknad) så hade det antagligen funnits firmor som erbjöd
just det. Nu är det inte enkelt (och därav inte heller billigt) och då finns det
ett fåtal specialliserade firmor som pysslar med det. Men det är väl bara att
prova! :-)
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Det är som att gå till en advokatbyrå - du som kund är i kris av eget slarv (som misskötta backupper) eller påverkan utifrån och nu vill man att någon skall börja städa i röran - och sådant brukar inte vara gratis vare sig när det gäller juridik eller havererad utrustning.

Det IBAS och några andra företag till är extremt specialliserat med både utrustning och kunskap/kontaktnät slipat sedan kanske 80-talet - det betyder att det är väldigt svårt för nya aktörer att ta sig in i brachen och ändå få förtroendet att hantera kundens kära skadade data - det är väldigt stort tekniksteg att kliva över innan man kan göra lika bra jobb som de befintliga aktörerna - sedan handlar det också om att kunden får förtroende för dig att lämna över i deras fall många gånger framtiden i dina händer. Det finns inget utrymme att misslyckas och lära av det utan man skall redan kunna 'jobbet' perfekt innan första kunden kommer...
Skriv svar