Jag har för mig att jag tidigare lagt upp en artikel med ett schema som använder valfritt antal LM317 parallellkopplade. Allt om Elektronik har ett par gånger publicerat detta nätagg som använder just parallellkopplade LM317. Jag ska kolla om jag har det kvar...
Dom HAR kopplat ihop adj. anslutningarna!? Det är nog inget som jag skulle rekommendera.
Det finns inget skydd mot backspänning genom regulatorerna, det är lite konstigt eftersom det är en vanlig dödsorsak för en regulator.
Byggde just denna för bra länge sedan och den har fungerat aldeles utmärkt. Har till och med laddat blybatterier med denna i brist på annat (med manuell övervakning)...
Jag har inte haft några problem med några smällda regulatorer...
Vad skulle problemet med att koppla ihop adj-anslutningarna vara? LM317 håller utgången på en spänning 1.2V över adj, borde funka utmärkt. Men jag håller med dig om skydd mot backspänning - kopplar man in ett batteri på utgången när den är avstängd har man kanske dödat alla LM317:arna
Motstånden på utgångarna ser till att de delar strömmen lika, sen opampen ser till att utspänningen blir rätt.
Jag hade en fet diod i serie med batteriet för att undvika bakåtgående spänningar.
Skyddsdioder över regulatorerna är bara nödvändiga om utspänningen går över 24V, vilket är inte AoE's lösning inte gör (åtminstone inte den jag byggde).
Har du någon källa för att det skulle vara OK under 24V? Jag tror inte regulatorn klarar någon backspänning över huvud taget. Eller är det diod från adj till out du tänker på?